Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 15:05

Mä tykkään myös enemmän manuaalisista. Automaatti on niin kallis korjatakin jos jotain tulee.
Ja dieselissä on vero vaikka en ymmärrä että miksi se vieläkin on kun melkein samanhintaisia ovat bensa ja diesel.
Meillä oli se edellinen C5 diesel mutta pakettiautoksi rekisteröity joten vero oli pieni.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.11.2024 16:37

Mä olin joskus kans vahvasti sitä mieltä, että ehdottomasti manuaalivaihteinen auto, mutta nyt kun olen ajanut viimeiset 15 vuotta automaateilla, niin en enää vaihtais manuaaliin. Just äsken mietin, kun olin Helsingissä sohjoisessa ylämäessä punaisissa liikennevaloissa, että miten kiva automaatissa on se ominaisuus, että se vetää itse itseään vähän eteenpäin kun nostaa vain jalkaa kaasulta. Mulla on lisäksi vasemman jalan jalkapöydässä nivelrikkoa ja silloin kun se on pahana, niin kytkimen käyttäminen on kivuliasta.
Mella M

ViestiKirjoittaja MJK » 20.11.2024 17:26

Meidän automaateissa myös automaattijarrut eli kun ajat esim. punaisiin valoihin niin kun kerran polkaisee jarrun pohjaan niin sen jälkeen voi nostaa jalan pois polkimelta ja auto pysyy paikallaan. Lähtee vasta siis kaasua painaessa uudestaan liikkeelle. Ei ole mullakaan ikävä kytkimen polkemista....varsinkaan ruuhkassa jos joutuu pysähteleen jatkuvasti.
MJK

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.11.2024 21:04

Meillä on ollut molempia ja mä vaan jostain syystä tykkään enemmän manuaalisista vaihteista.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 21.11.2024 00:19

Fran kirjoitti:Mulla on grafiitinharmaa auto. Sellaisilla ajelee papparaiset. Meni vuosi, ennen kuin totuin edes jotenkin sen väriin.

Mun lemppariväri. Just viime talvena myin 2 grafiitinharmaata pois ja kuola valuen katselen taas sen värisiä nettiautosta.

8 vuotta sitten vannoin, ettei mulle enää tule mustaa, valkoista tai punaista autoa. Ja vuotta myöhemmin pihalla seisoi musta, valkoinen ja punainen auto. Ja tälläkin hetkellä on punainen.

Ainoa inhokkiväri josta olen onnistunut pysymään erossa on hopeanharmaa. Maailman tylsin auton väri. Seuraavaksi sit varmaan tulee sellainen. :mrgreen:
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 21.11.2024 01:57

Mä ajoin myös ekat lähes 30v manuaalilla mutta nyt viimeiset 8v automaatilla. En haikaile kytkimen perään enää, ei siihen ole perusteita.

Auton värillä ei väliä, kunhan olisi punainen! No vihreällä tai harvoin ruskealla ajelen.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.11.2024 08:59

Mulla on omassa autossa manuaalit ja työautossa automaattivaihteet. Mulle on oikeastaan aivan sama kummalla vaihteistolla ajelen.

Tuota punaista väriä autossa olen itselleni perustellut näkyvyydellä. Joskus huonossa säässä tummanruskeita, harmaita ja mustia autoja on vaikeampaa havaita. Mutta loppuviimein, jos löytyy muutoin sopiva auto, ei sillä värillä niin ole väliä. (No, oranssi ja vihreä on kivoja värejä esim. luonnossa mutta ei välttämättä peltilehmässä...)
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja MikkoP » 21.11.2024 09:39

Olen nyt reilun vuoden ajellut tomaatilla. Kaupunkiajossa sikäli kätevä et kädessä voi pitää vaikka kahvikuppia. Muuten ei väliä.
Sellainen pieni juttu et ku lähtee manuaalilla liikenteeseen niin pitää muistaa painaa se kytkin pohjaan käynnistäessa jarrun sijasta. Sitä ei meinaa aina muistaa :D

Ja käynnistäessä. Tuntuu et näissä napilla käynnistyvillä autoissa on aina avaimet hukassa. Ikinä muista et mihin ne pistin ku auto pitäis lukita.
Pitäis varmaan kehittää joku vakiopaikka niille.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 21.11.2024 09:41

Jossain sähköautotapahtumassa pyöri metallivärisinä pari teslaa joista toinen limetinvihreä ja toinen oranssi, ne on upeita, tahtoo! (Sitten lottovoiton jälkeen). Valkoiset (jotka maastoutuu lumeen talvella), mustat, ruskeat ja minkä tahansa sävyiset harmaat ei itseäni miellytä yhtään, mutta ei se väri ny ykköskriteeri autossa ole.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.11.2024 13:37

^Mä voisin sellaisen "hippibussin" ottaa kyllä oranssina tai vihreänä. Ne on vissiin pelkästään sähköautoja nykyään, joten ei mun budjetilla. :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 21.11.2024 14:40

Aikoinaan meidän eka auto oli sitruunankeltainen pikku Fiat. Sen jälkeen on ollut luonnonvalkoinen, pari harmaata, paprikanpunainen, kuusenvihreä ja nyt on tumma sinivuokko ja kaikki Opeleita. Tämä ajetaankin loppuun tai niin kauan, kun yleensä vielä ajan autoa. En usko meille enää tämän jälkeen tulevan minkään väristä autoa, vaikka ei värillä autoa ajetakaan. Toivottavasti tajuan itse sit, kun ei enää ratin taakse ole hyvä istahtaa. Mies ei enää juurikaan välitä ajaa autoa.
Avokaado

ViestiKirjoittaja kuvatus » 21.11.2024 15:36

Meillä on toinen auto automaatti ja toinen manuaali. Jos automaatit olisivat yhtä kestäviä, niin en muilla ajelisikaan. On se niin paljon huolettomampaa, varsinkin mäkilähdöissä ja liikennevaloissa.
Viimeksi muokannut kuvatus päivämäärä 21.11.2024 18:58, muokattu yhteensä 1 kerran
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mea » 21.11.2024 16:22

Mä nyt en vaan _halua_. Tiedän paljon paremmin kuin se auto, millä vaihteella kannattaa ajaa. Etenkin siksi, että toisin kuin auto (paitsi ehkä tesla?), tiedän yleensä mitä on kohta tapahtumassa. Ja lisäksi en vaan halua.
Mea

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 22.11.2024 13:19

Juu ei mitään tomaatteja, pitää saada itse säätää ne kierrokset, eikä pelkkä kaasun painaminen aja samaa asiaa. :lol:
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 22.11.2024 20:41

Onko nyt neljäs vai viides automaatti peräkkäin, eikä kyllä keppiä tule jos ei joku vararikko iske.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja kuvatus » 25.11.2024 06:42

Täytyy vielä mainita yksi olosuhde, jossa automaatti on ylittämätön: ruuhkaliikenne. Kun Kehä III:lla oli Vantaan puolella suuria rakennustöitä, jotka kestivät vuosikausia ja aiheuttivat ruuhkaa ja jonoja, ajaminen oli jatkuvaa vatkausta: ykkönen-kakkonen-kolmonen-kakkonen-ykkönen ja kytkimen, jarrun ja kaasun polkemista. Viime vuodet olen ajanut matkan automaatilla ja ruuhkissakin on voinut lähes rentoutua. Harmi vain, että ko. auto on bensasyöppö. Aika iso osa palkasta on haihtunut kaasuina ilmaan.
kuvatus

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 02.12.2024 09:35

Höh, uskollinen Yaris ei eilen inahtanutkaan kun yritti käynnistää (tai no, jotain pahaenteistä sirinää kyllä kuului...) ja iloisesti moottorivalo vain palaa. Jos nyt ei lähipäivinä koe jotain äkillistä ihmeparantumista niin hinausta huoltoon kait pitää jossain vaiheessa alkaa järjestellä. Onneks ei ole ihan välttämätön menopeli kun on tuo toinenkin kosla pihassa ja pääosin etätyöt. :cry:
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Fran » 02.12.2024 10:02

Titaanijäärä, kuuluiko siitä trrrrr kun starttasi? Se meinaa sitä, että ei ole tarpeeksi virtaa starttaukseen. Akku voi olla liian tyhjä, tai joku kaapelin liitos löysällä tai hapettunut. Tuosta yksi pykälä huonompaan on se, että kuuluu vain naks, kun starttaa, ja seuraavassa vaiheessa ehkä muttarivalot vielä syttyy, muttei kuulu enää mitään ääntä.
Fran

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 02.12.2024 10:48

Just mietittiin että parhassa tapauksessa joku varmaan vielä alkuperäinen starttiakku kuollut kun ei jaksanut oviakaan enää lukita, ja tosiaan jotain sirinää kuuluu (tuohan siis hybridi) mutta eipä juuri muuta... Pari viikkoa sitten tuota viimeksi käytetty ja silloin ei mitään ongelmia.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Fran » 02.12.2024 11:11

Akku voi näillä keleillä hyvin tyhjentyä jos ei kahteen viikkoon aja, varsinkin jos akku on vanhempi ja/tai on ajettu vain lyhyttä matkaa. Mä lähtisin ensimmäisenä kokeilemaan akun latausta. Siinä samalla on helppo vilkaista onko akun navat löysällä tai hapettuneet.

Akkuun tuo keskuslukon toimimattomuuskin viittaa. Moottorivalo palaa aina käynnistäessä, ja jos ei auto lähde käyntiin se tietysti jää palamaan, jos jättää virrat päälle.
Fran

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 18.12.2024 09:46

Yaris sai uuden starttiakun (vähän venähti kun ei ollut akuuttia tarvetta autolle ja muutakin puuhaa), ja hyrisee nyt taas ongelmitta :D
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.12.2024 10:34

^Hyvä, että tuolla selvisitte!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.12.2024 10:36

Meillä hajosi toisesta autosta laturi. Oli aika jännittävä kotimatka miehellä maanantaina. Hyvä että pääsi pihaan saakka.
Kerran aikaisemmin yhdestä autosta hajosi laturi kun olimme kissanoennun hakureissulla kotiin päin ajamassa. Se oli kuin jostain painajaisesta ja tuolloin auto sitten hyytyi kesken matkan. Sillä kissanpennulla oli jännittävä kotimatka josta lopun olimme hinausauton kyydissä.

Nykyinen auto on nyt korjaamolla, lupasivat jouluksi valmista.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Fran » 18.12.2024 11:04

Titaanijäärä, hyvä että vika löytyi, ja syy oli siinä loogisimmassa asiassa ja helposti korjattavissa :)

Mä en ole ajanut viime keskiviikon jälkeen ja auton päällä on vajaa 10 senttiä tiukasti kiinni jäätynyttä lunta. Täytyy huomenna, kun on plussakeli, putsata se niin pääsee perjantaiaamuna helpommalla. Akun voisi myös laittaa varmuudeksi lataukseen.
Fran

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 18.12.2024 11:18

Joo, huohotusletkun liitin ei ihan sopinut uuteen akkuun niin askarreltiin siihen välikappale kissanhuiskan ontosta muovivarresta, saa nähdä kuollaanko kaikki. :P
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.12.2024 21:59

Mulla on ihan järkyttävä autokuume. Pitäis käydä koeajamassa paria mallia, mutta jotenkin kuumottaa nuo hybridit kun niistä lukee niin paljon varoituksia. Mutta sitten taas, kaikki mallit mistä olen kiinnostunut, niin saa ainoastaan ulkoa ladattava hybridi/bensakoneella. Että joko vaihdan merkkejä ja malleja tai sitten pakko uskaltaa. Ja toisaalta, noita myydään ihan sikana koko ajan. Itse olen nyt katsellut pari vuotta vanhoja, maks 40 t ajettuja. Mutta ehkä käyn nyt koeajamassa noita ensin ja mietin sitten.
Mella M

ViestiKirjoittaja Dacrest » 19.12.2024 01:58

^odottaisin muutaman kuukauden. Käytettyjenkin lataushybridien hinnat saattavat tulla alaspäin, kun EU:n tiukentuvat päästärajoitukset astuvat voimaan vuoden vaihteessa.

EU on määritellyt autonvalmistajille tietyn keskimääräisen päästöarvon per tuotettu auto. Jos valmistaja menee tuon rajan yli, se joutuu maksamaan huomattavan sakon.
Kun raja nyt tiukentuu, yhä useamman valmistetun/myydyn auton on oltava sähkäri tai hybridi. Eli autotehtaat tuuttaavat nyt niitä markkinoille ja todennäköisesti myyntiä vauhditetaan hintojen laskulla - jota on jo toki tehty, ainakin sähkäreiden osalta.

Ainakin Toyota, joka on päättynyt panostaa täyssähköautojen sijaan ensisijaisesti hybrideihin, on joutunut lähtemään rajuun hinnan pudotukseen pysyäkseen päästörajoissa. Varmaan osa kilpailijoista seuraa perässä ja se tulee vaikuttamaan käytettyjenkin hintoihin.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.12.2024 13:58

Saadaankin auto korjaamolta jo tänään. Normaalisti olisin heittänyt miehen sinne korjaamolle mutta sattuneesta syystä en nyt voi
lähteä.
Mies sai kuningasidean. Lähti Lakun kanssa kavellen hakemaan autoa :mrgreen:
Soitin äsken että miten menee niin kuulemma hyvin. Laku on ihan innoissaan kun on kaikenlaista ihanaa lumiauroista lähtien ja joillan pihoilla on ollut koirakin haukkumassa. Voi miten jännittävää ja innostavaa!
Siitä onkin aikaa kun Laku on ollut remmilenkillä. Se oli ennen onnottemuuttani, eli siitä on kohta jo 4 viikkoa.
Rmmilenkit kylällä ovat meillä aina koirien mielestä ihan parhaita kun niitä on harvemmin.
Korjaamolle on matkaa n. 5-6 km niin siinä ehtii tulla vielä monia mielenkiintoisia asioita vastaan. :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 19.12.2024 14:10

En tiedä montako kertaa Ukko on ollut viemässä ja hakemassa autoa paikalliselta korjaamolta? Meiltä sinne vain 1,5km mutta reitti tai päämäärä niin tuttu puhekielessä, että osaa tasan kurvata oikeasta kohdasta sinne. Vaikka kauppa on saman reitin varrella ja kun sitten menee kauppaan, kurvaa pykälää aikaisemmin sinne. Kyllä ne oppii eri paikkoja ihan helposti! :D
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.12.2024 14:37

Heiltä oli kestänyt vähän yli tunnin verran kävellä sinne :)
Laku oli kuulemma vetänyt koko matkan kuin mikäkin vesipuhveli. Pitää kysyä eikö käsky -nätisti- ollut tehonnut vai eikä mies ollut muistanut sanoa sitä :mrgreen:
Koiruuksia

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät