Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
kuvatus kirjoitti: Eikö lapsia ja nuoria voisi opettaa ylipäätään sietämään kaikenlaista erilaisuutta (niin vaikeaa kuin se heille tuntuukin tietyssä iässä olevan), käytöstapoja ja myötätuntoa toisia kohtaan, niin että jokainen voisi olla ryhmässä oma itsensä näissä hyvän käytöksen rajoissa?
Iidis79 kirjoitti:https://yle.fi/a/74-20039497
”Provinssissa nähtiin moraalipörhistelyä” – politiikan tutkija Hanna Wassin mielestä Juha Mäenpään poistaminen festivaaleilta oli ylilyönti
Hänen mukaansa tapauksesta herää laajempi kysymys, onko järkevää estää joltain fyysinen pääsy johonkin tilaan, jotta se tila säilyisi turvallisena ja ketkä turvallisen tilan määrittelemiseen saisivat osallistua.
Kissimyyr6-66 kirjoitti:Minä monen muun tavoin olen kyllästynyt koko teeman politisoitumiseen. Ja siihen, miten ahtaasti sukupuolet nähdään, olen lukenut kuinka kyseessä oli muka selvästi väärä sukupuoli, kun tyttö ei kiinnostunut meikeistä ja röyhelöistä vaan kiipeili puissa jne. Tai mies halusi meikata ja käyttää hametta, niin tämähän heti tarkoitti, ettei ollut mies. Ihan sairasta, miksei vaan voida laajentaa sitä mallia millainen voi mies tai nainen olla.
Vieras kirjoitti:Tottakai ihminen suhtautuu eri lailla eri juttuihin, sehän on selvä. Vaikka kuinka kuvittelisi muuta, niin sukupuoltaan vaihtaneeseen suhtaudutaan kuin sukupuoltaan vaihtaneeseen. Eli naiseen joka haluaa olla mies suhtaudutaan kuin naiseen joka haluaa olla mies.
M.Z kirjoitti:Vieras kirjoitti:Tottakai ihminen suhtautuu eri lailla eri juttuihin, sehän on selvä. Vaikka kuinka kuvittelisi muuta, niin sukupuoltaan vaihtaneeseen suhtaudutaan kuin sukupuoltaan vaihtaneeseen. Eli naiseen joka haluaa olla mies suhtaudutaan kuin naiseen joka haluaa olla mies.
Pieni korjaus. Jos et tunne henkilöä ja tiedä hänen taustojaan, hyvin suurella todennäköisyydellä et suhtaudu tapaamaasi henkilöön "kuin naiseen joka haluaa olla mies" vaan joko naisena tai miehenä riippuen siitä kummaksi hänet tulkitset hänen fyysisen olemuksensa perusteella.
On toki olemassa keholtaan feminiinisen siroja miehiä ja rotevan maskuliinisa naisia joten joidenkin kohdalla tulkinta ei aina ole helppoa, jolloin tarvitaan lisävihjeitä joita saa esim. pukeutumisesta ja vaikkapa nimestä. Eniten ongelmallista suhtautumista osakseen saavat henkilöt jotka eivät mitenkään sovi siihen kuvaan mikä muilla ihmisillä on miehestä tai naisesta. Tästä syystä transnainen joka ehti käydä läpi miehisen murrosiän, kasvaa 190cm pitkäksi ja harteikkaaksi ja lisäksi sai luonnon arpajaisissa sen miesten asteikollakin matalan äänen on paljon todennäköisemmin pulassa, kuin se tavallaan onnekkaampi kohtalotoverinsa joka oli yksi niistä 170cm pitkistä "narukäsistä". Toki jos tämä jälkimmäinen tyyppi sitten olikin cis mies saattaa hänellä olla omat ongelmansa kun hänkään ei kaikin puolin sovi siihen yhteiskunnan olettamaan miehiseen muottiin.
Osa transsukupuolisista tosiaan "menee läpi" huomattavasti helpommin läpi siinä uudessa sukupuolessaan kuin toiset ja fakta on että naisesta mieheksi on ulkoisesti helpommin toteutettavissa kuin miehestä naiseksi. Toisaalta sitten sukuelinkirurgian puolella on nimenomaan päin vastoin.
Iidis79 kirjoitti:Aika moni ihminen ei näitä trans-asioita juurikaan arjessaan ajattele, ellei sitten lähipiirissä joku ole trans. Monella on ollut neutraali mielipide tai ei mielipidettä juuri ollenkaan. Nyt tästä on toitotettu vuosia ja ihmisiä lähes vaadittu valitsemaan puolensa. Kaikki tietämättömyys ja hölmöt kysymykset on tulkittu helposti trans vihamielisyydeksi.
Kaktus2 kirjoitti:Mutta se ahdistaa vähän itseäni, että pitäisi olla hirveän tietoinen kaikesta. Pelko persiissä miettiä, mitä sanoja saa käyttää ettei loukkaa ketään
Kaktus2 kirjoitti:Meille tuli työpaikalla taannoin uusi ohjeistus. Kaikkien kokousten aluksi täytyy todeta, että 'tämä on turvallinen tila kaikille'. Ja sitten jokainen kertoo millä pronominilla haluaa itseään kutsuttavan. Olin ihan, että mitä hemmettiä?! Meillä on täysin suomenkielinen työyhteisö. Joten mitä ihmeen pronomineja? Ja tuon turvallisen tilan käsite on minulle myös ihan kummallinen. Onko Teams-kokous 'turvaton tila', jos sitä ei erikseen turvalliseksi mainita?
Lago kirjoitti:Jos ei ymmärrä turvallisen tilan käsitettä, lie itse sellaisessa onnellisessa asemassa ettei itse ole koskaan tarvinnut suojelua systeemistä syrjintää, vihapuhetta, väkivaltaa yms kohtaan. Mikä on tietysti todella hieno juttu. Mutta jos haluaa evätä toisilta turvallisen tilan, niin saattaisiko olla että on itse osa ongelmaa miksi osa ihmisistä ei tunne oloaan turvalliseksi?
En ole juuri koskaan ollut tekemisissä "turvallisten tilojen" kanssa. Tuli vain mieleen, että jos tämä palsta olisi "turvallinen tila", niin olisiko keskustelu mahdollista vain esim. puutarha-aiheesta? Tämäkin viestiketju ylittää varmaan monta kertaa turvallisen tilan rajat (ja mielestäni se tekee keskustelun mielenkiintoiseksi ja on sanan- ja ajatuksenvapauden kannalta OK). Sekin mietityttää, että jos turvallisessa tilassa mennään sen kaikkein herkimmän ehdoilla, niin eikö sitä voi käyttää myös manipulointikeinona? Voisi heittäytyä oikein tinttamarallaksi, loukkaantua kaikesta mahdollisesta ja estää kokonaan omaan nilkkaan osuvan keskustelun ja kritiikin.
Lago kirjoitti:Jos ei ymmärrä turvallisen tilan käsitettä, lie itse sellaisessa onnellisessa asemassa ettei itse ole koskaan tarvinnut suojelua systeemistä syrjintää, vihapuhetta, väkivaltaa yms kohtaan. Mikä on tietysti todella hieno juttu. Mutta jos haluaa evätä toisilta turvallisen tilan, niin saattaisiko olla että on itse osa ongelmaa miksi osa ihmisistä ei tunne oloaan turvalliseksi?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa