Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Tuolloin kauriita näki hyvä jos joka toinen vuosi ihan yksittäisiä eläimiä. Nykyään kauriita näkee miltei päivittäin, tänäänkin olen jo nähnyt ensimmäiset yksilöt. Asun siis ihan kaupunkialueella, en missään maaseutumaisessa ympäristössä. Kauriit lisääntyvät lisääntymistään. Minusta ei ole mikään ihme, että lieveilmiönä sudet ovat tulleet maisemiin. Minusta kauriiden talviruokinta pitäisi lopettaa kokonaan. Metsästäjät ruokkivat niitä, jotta voivat jatkaa kaurisjahtiaan eivätkä tunnu välittävän siitä, että ruokkivat samalla susikantaa.Valkosipulisilakka kirjoitti:Juu, tuo kauriskannan runsastuminen on minusta ilmeinen syy siihen, että sudet hakeutuvat niitä syömään.
Olen itse muuttanut Turun seudulle vuonna 1986. Tuolloin alkuaikoina kauriita ei näkynyt. Näin ensimmäiset kauriit varmaan 1980-luvulla, ja alkuvuosina kauris oli harvinainen ja ihana bongaus: Vau, ihana bambiTuolloin kauriita näki hyvä jos joka toinen vuosi ihan yksittäisiä eläimiä. Nykyään kauriita näkee miltei päivittäin, tänäänkin olen jo nähnyt ensimmäiset yksilöt. Asun siis ihan kaupunkialueella, en missään maaseutumaisessa ympäristössä. Kauriit lisääntyvät lisääntymistään. Minusta ei ole mikään ihme, että lieveilmiönä sudet ovat tulleet maisemiin. Minusta kauriiden talviruokinta pitäisi lopettaa kokonaan. Metsästäjät ruokkivat niitä, jotta voivat jatkaa kaurisjahtiaan eivätkä tunnu välittävän siitä, että ruokkivat samalla susikantaa.
Hetuli kirjoitti:
Kyllä mä uskoisin, että suurin osa metsästäjistä tekee ihan asiallista kannanhoitoa peuroja tai kauriita metsästäessään. Kovin huonosti hirvieläimet sopivat liikenteen joukkoon https://stat.fi/tup/kokeelliset-tilasto ... -2024.html
Talviruokinnasta olen samaa mieltä. Niin suloisia kuin peurat ja kauriit ovatkin niin liikenneonnettomuuksienja kasvien tuhoamisen puutarhoissa lisäksi levittävät vielä tehokkaasti punkkeja.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Valkosipulisilakka ja 21 vierailijaa