Kirjoittaja Biarritz » 28.05.2024 21:29
Näihin turbulensseihin ja lentopelkoihin liittyen, mullahan on lentopelko ja jossain vaiheessa koin lentämisen asiaksi, johon ryhtyisin vain äärimmäisen pakon edessä. Lentopelon ollessa pahimmillaan tein mm. yksi vuosi Etelä-Eurooppaan yliopistooni kesäloman jälkeen palatessa niin, että otin lennon sijaan interreil-reissun sinne. Eli ensin laivalla Rostockiin ja sieltä junateitse loppumatka.
Lentopelkoni ei ole ollut synnynnäistä, vaan alkoi kesien 2005 ja 2006 kielikurssimatkojen lentoihin liittyneiden voimakkaiden turbulenssien myötä. Molemmat matkat olivat Kaliforniaan, ja molemmilla kerroilla koneena Lufthansa. Vuonna 2005 menolennolla jossain Atlantin tai Amerikan yllä mm. juomamukini lensi kaaressa lattialle ja monet ihmiset kirkuivat (kuten myös yhdessä Iltiksen turbulensseihin liittyneessä uutisessa). Itse en kirkunut, mutta tuntui kyllä suoraan sanoen siltä että sydän olisi hypännyt kurkkuun. Pudottiin aika hurjasti, en tiedä tarkalleen kuinka paljon, kun vieressäni istunut amerikkalaismies totesi putoaman jaloissa eikä metreissä. 2005 paluulennolla pahin turbulenssi ajoittui Euroopan päähän, tehdessämme välilaskun Saksaan. Vuonna 2006 painajainen oli vuorostaan paluulento, jälleen Amerikan yllä tai mahdollisesti jossain puolen Atlanttia. Mun vieressä istuneet pari muuta suomalaistyttöä sanoi asioita kuten "Ei v*ttu me kuollaan!" mitkä eivät tietenkään yhtään omaa hermostustani helpottaneet.
Tuosta seurasi sitten se, etten vielä tänäkään päivänä suostu lentämään minnekään Eurooppaa pidemmälle ja ihannelento olisi siinäkin tapauksessa maksimissaan 2-3 tuntia. Alussa oli myös niin, että yritin vältellä lentämistä Lufthansalla, ja lopulta se paisui siihen että lensin mieluiten ainoastaan Finnairilla (huonoja kokemuksia tuli tässä välissä myös mm. Majengista ja SwissAirista, SwissAirin tilanne oli vieläpä sellainen että kuuluttivat kesken kaiken "emme tiedä missä olemme, palaamme automaattiohjauksella Zurichiin"). Nykyään olen siedättynyt sen verran, että olen valokuvausharrastukseni myötä pakottanut itseni lentämään parin viime vuoden aikana useampaan Euroopan/ maailman voittajanäyttelyyn (kuitenkin edelleen niin, että olen osallistunut ainoastaan Euroopassa järkättyihin sellaisiin). Pientä ennakkoluuloa mulla edelleen on tiettyjä koneita tai lentoyhtiöitä kohtaan, esim. viimeksi Croatian Airlinesin vanhanmallinen potkurikone herätti etukäteen ihan turhaa epäluuloa, koska matka sujui kuitenkin ihan hyvin.
Se taas ei tuo yhtään helpotusta lentopelkooni, että Iltiksellä oli vastikään uutinen jonka mukaan voimakkaat turbulenssit tulevat lisääntymään lähitulevaisuudessa. Sen vinkin olen kuitenkin myös lukenut, että aamulennoilla pitäisi esiintyä keskimääräistä vähemmän voimakasta turbulenssia.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.