Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Dacrest kirjoitti:^ihan varmaa on, etten esim setteristä olisi ikinä saanut millään tavalla ympäristölleen vaarallista. Tai monesta jo edesmenneestä koirastani joka tilanteessa kaikkiin setterimäisen lempeästi suhtautuvaa.
Koiran käytös on jossain määrin muokattavissa, joillain roduilla aika paljonkin. Luontaisia viettejä ei silti pysty tukahduttamaan.
Ei se ajokoira muutu riistavietittömäksi vaikkei olisi ikinä päässyt pupua jahtaamaan. Ehkä se ei ole samalla tavalla syttynyt asiaan, silti todennäköisesti pinkaisee pupun perään tilaisuuden tullen.
JMTNT kirjoitti:Ns. taistelukoirat ovat yleensä lempeitä perheenjäseniä, mutta koirahyökkäykset eivät johdu koirasta, vaan omistajasta.
JMTNT kirjoitti:"Pennun ottaessaan omistaja voi muokata pennusta omanlaisensa. Olen joskus sanonutkin, että "on kuin taidetta tekisi luoda pennusta juuri minun mieleiseni".
Jos otan koiranpennun, niin lähtökohtana se, että pystynkö hallitsemaan sitä myös pennun aikuistuessa. Ns. taistelukoirat ovat yleensä lempeitä perheenjäseniä, mutta koirahyökkäykset eivät johdu koirasta, vaan omistajasta.
Aivan liian usein luodaan ihmisille kuva, jossa jokin rotu ei sovi, kun tarvitsee liikaa liikuntaa ym.. Vertaa esim. opaskoiraa, joka lähtee ohjattavansa kanssa kauppaan. Ei se hillu, että nyt toteutan itseäni, esim. noutaja.
JMTNT kirjoitti:Koiruuksia. Olen todella eri mieltä. Jos otan koiranpennun, niin lähtökohtana se, että pystynkö hallitsemaan sitä myös pennun aikuistuessa. Ns. taistelukoirat ovat yleensä lempeitä perheenjäseniä, mutta koirahyökkäykset eivät johdu koirasta, vaan omistajasta. Pennun ottaessaan omistaja voi muokata pennusta omanlaisensa. Olen joskus sanonutkin, että "on kuin taidetta tekisi luoda pennusta juuri minun mieleiseni".
Tässä yksi esim. Suomen kansalliskoirasta. Rotu Suomen pystykorva, Rotu on melko aktiivinen ja se onkin onnellisimmillaan kun saa TOISTUVASTI LIIKKUA PERHEENJÄSENTEN KANSSA. Kaikenlainen yhdessä tekeminen on suomenpystykorvan mieleen ja nykyään rotua näkeekin metsästyksen ja koetoiminnan lisäksi myös muiden perinteisten seurakoirarotujen seassa esimerkiksi agilitykentillä tai hajujälkeä treenaamassa.
Kyllä olet aivan oikeassa, että koira väärällä omistajalla, jos tulee näitä ei toivottuja käyttäytymisiä.
Mella M kirjoitti:Huoh, ansiomerkit ja muut tunnustukset. Nämä eivät ikävä kyllä kerro todellisesta osaamisesta vaan yleensä siitä. että on riittävän pitkään viettänyt aikaa tietyissä piireissä. MItes se yksi vuoden poliisinakin palkittu sankari päätyi linnaan vuosiksi yhdestä pahimmista poliisin tekemistä rikoksista.
Tiibetinhelmi kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan laumiksilla on yleensä melko pitkä pinna, mutta sen jälkeen kun se katkeaa ei ole kivaa enää kenelläkään.
Ihan kiltti kirjoitti:Mella M kirjoitti:Huoh, ansiomerkit ja muut tunnustukset. Nämä eivät ikävä kyllä kerro todellisesta osaamisesta vaan yleensä siitä. että on riittävän pitkään viettänyt aikaa tietyissä piireissä. MItes se yksi vuoden poliisinakin palkittu sankari päätyi linnaan vuosiksi yhdestä pahimmista poliisin tekemistä rikoksista.
Aikamoinen tietämättömyyden purskahdus, jonka whataboutismi vielä kruunasi![]()
Vietin itse pari vuosikymmentä piireissä, joiden kulttuuriin ansiomerkit ja tunnustukset kuuluivat. Ei niitä minulle kukaan ehdottanut enkä kyllä sellaista odottanutkaan. Ansiomerkit ja tunnustukset ovat osoituksia sen oman yhteisön erityisestä arvostuksesta. Yhteisön ulkopuolisilla ei ole kyllä mitään kykyä arvostella niiden oikeutusta. Ei vaikka joku yksittäinen tunnustus olisikin sittemmin osoittautunut vääräksi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa