Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Mea » 11.04.2024 06:49

^ Ja minä ihmettelen, mihin ihmeeseen tuo liittyi? :)
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 11.04.2024 09:05

Mea kirjoitti: Pysyn kuitenkin siinä kannassa, että niin sanottu kehopositiivisuus on mennyt liian pitkälle.

Tästä olen samaa mieltä.
------
Vielä sen verran, että kuka siihen paino-ongelmaan saisi ottaa kantaa jos ei lääkäri - pehmeästi tai vähän painokkaammin. Riippuu ehkä asiakkaasta.
Ja jos ylipaino on jonkun psyykkisen syyn vuoksi tullut (lue: syö esim. suruun tms.), niin kai siihenkin on jotain apuja saatavissa. Rytkösen tapaukseen vielä palaan, että hän tuntuu kuitenkin olevan suht räväkkä tyyppi, että hänen luulisi osaavan ajatella myös omaa hyvinvointiaan eikä vaan kanssasisariensa asioita.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 09:34

^Hän avaa kirjassaan työräväkkyyttään ja ongelmiaan, oli ne fyysisiä tai psyykkisiä. Asiat eivät millään tavoin sulje pois toisiaan.

Te voitte rauhassa kaataa Rytkösen niskaan hänen paino-ongelmansa, ette ole ekoja. Ettekä vikoja.
Muut ovat jo aiemmin tuoneet ilmi sen pääpointin eli miten vaikea ylipainoisen ihmisen voi olla esim. terveydenhuollon asiakkaana. Näistä "kanssasisarista" puhuu mm. kansainväliset tutkimukset, Mustajoki, muut terveydenhuollon ammattilaiset jne. Koska paino on stigma, pahimmoillaan. Kuten päihteet, mt-ongelmat ja tupakka.

Mutta itse kirja-arvostelun laitan kirjat-osioon!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 11.04.2024 10:16

Mä näen tuon lääkärihomman ennemminkin niin, et lääkäri menee helpoimman kautta ja pistää kaikki ylipainoisen sairaudet ja vaivat ylipainon piikkiin ja jätetään todellinen syy etsimättä.

Esimerkiksi mulla on migreeni ja astma, joilla ei ole mitään tekoa mun painon kanssa. Mun onneksi mulla on ollut fiksuja lekureita ja oon saanut asianmukaista hoitoa sen sijaan, että käsketään vain laihduttaa.
Fran

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 11:23

Avautuu noinkin, kyllä^.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 11.04.2024 12:35

Umac kirjoitti: Te voitte rauhassa kaataa Rytkösen niskaan hänen paino-ongelmansa, ette ole ekoja. Ettekä vikoja.

Juu, koska ihan itse hän on syömisensä syönyt lapsuusajan äidin hokemisista huolimatta. Oman kertomansa mukaan on laihduttanut ainakin 250 kg:a elämänsä aikana. En edes ymmärrä, miten ihmisen keho moista rääkkiä kestää. Mun mielestä aika säälittävää kaikkinensa. No, se on hänen elämää, elää sen sitten miten haluaa/jaksaa/pystyy. En vaivaa itseäni tällä asialla enempää.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 12:41

^Voinko kysyä miksi juuri hänen kilot ja laihdutukset käy säälittämään tai mietityttämään? Oliko se tuon IL:n lehtijutun takia vai jo pidemmältä ajalta?
Eihän hän ole ainoa laihdutuksessa epäonnistunut Suomessa? Siis siltä kannalta, että ulkopuoliset arvostelevat, eivät häntä hoitavat.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 11.04.2024 12:53

Tämä vähän on tätä, että kun kertoo julkisuuteen henkilökohtaisia asioita, niin sitten alkaa se keskustelu. Joskus mietin tajuaako ihmiset edes millaisen riskin ottavat näiden tilitystensä kanssa, kuinka paljon (ihan laillista) paskapuhetta ihmisen pitää kestää, kun menee itse ensin julkisuuteen kertomaan asioitaan omalla nimellään. Ja näillä ihmisillä on myös läheisiä. :shock:
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Avokaado » 11.04.2024 13:05

Umac kirjoitti:Voinko kysyä miksi juuri hänen kilot ja laihdutukset käy säälittämään tai mietityttämään? Oliko se tuon IL:n lehtijutun takia vai jo pidemmältä ajalta?

Nimenomaan Il:n jutun vuoksi. En hänen kiloista ennen sitä ajatellut mitään. Ja nyt lähinnä sen vuoksi, että hän on jo kaksi kertaa ollut kirurgin veitsen alla saamassa apua paino-ongelmaansa. Sitä eniten "kauhistelen" ja sitä "kauhistelin" jo ekassa viestissäni tässä asiiassa. (Sen verran olen itsekin leikelty, ei painojuttuja, etten ihan vähällä veitsen alle taipuisi painon vuoksi. Kaikki muut keinot kehiin.)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 13:11

Ok, kiitos vastauksesta!
Minullakaan ei tietoa, siis ennen kirjaa, hänen kiloistaan. Google paljasti, että kertonut asioista jo ennen kirjaa, mm.naistenlehdissä.
En lukenut juttuja.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 11.04.2024 13:16

^ Noista lehtijutuista en tiedä yhtään mitään minäkään.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 13:26

Hän puhuu näissä vikoissa sanoissaan, että teki traumoistaan kirjan ja kuunteli muita siinä kohdassa: kertomalla traumoistaan ei voi kantaa vastuuta muiden oloista, esim. lukijan tai kuuntelijan tunteista.
Ehkä hän valitsi sen tien jo aiemmin syömishäiriöstä kertoessaan?
Minusta siinä on järkeä, Kissamyyr! Viitaten tuohon vikaan tekstiisi. Hän on saanut kovaa kohtelua työvuosien aikana, hoitajana, ay-pomona, naisena jne.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 11.04.2024 17:19

Lukijan tunteista en ollut huolissani, ja kaipa hän sitten on varmistanut ettei kritiikki roisku läheisten päälle myös, sitä minä tarkoitin. Että kun kertoo rankkoja juttuja elämästään, ani harvoin ei kerro mitään myös muiden elämästä. Mutta tämä oli vain ajatus, en ole kirjaa siis lukenut, enkä lue naistenlehtiäkään. :)
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja aunet » 12.04.2024 08:23

Tämä ei ole ihmettelyä vaan pikemminkin ihailua. Just mtv:n aamujutuissa Jari ja Kati Tervon haastattelu, jossa molemmat puhuivat Ukko-koirasta. Empä ole pitkään aikaan kenenkään kuullut puhuvan niin kauniisti koirastaan!
aunet

ViestiKirjoittaja kuvatus » 12.04.2024 08:32

Ihmettelen urheilu-uutisten määrää. Onko huippu-urheilulla (tai lähinnä sen seuraamisella) tosiaan niin merkittävä osa ihmisten elämässä kuin sen osuus sanomalehdissä ja mediatalojen verkkosivuilla on? Paljonkohan Suomessa menee vuosittain aikaa ja rahaa urheiluun ja sen uutisointiin ja televisiointiin? Kyllä se varmaan joillekin on myös hyvä bisnes, ei siinä mitään.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Umac » 12.04.2024 08:39

aunet kirjoitti:Tämä ei ole ihmettelyä vaan pikemminkin ihailua. Just mtv:n aamujutuissa Jari ja Kati Tervon haastattelu, jossa molemmat puhuivat Ukko-koirasta. Empä ole pitkään aikaan kenenkään kuullut puhuvan niin kauniisti koirastaan!

Heiltä tainnut tulla juuri kirjakin Ukosta?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 12.04.2024 08:46

^^No tuo, urheilu itsessään on toki kannatettavaa ja hienoa ja kivaa niille jotka sitä harrastaa, mut en mä juurikaan sitä katsella jaksa (ehkä jos olis joku tuttu siellä mukana niin vois olla eri asia). Korkeintaan katselen jotain jääkiekkoa jos suomalaiset pelaa isommissa loppuotteluissa ja joskus MM/olympiatason ratsastusta, vaan se taas on sitten tv-ohjelmakartoissa useimmiten ihan ö-luokkaa ja tulee ehkä joskus puoliltaöin koosteena (ja jotain valjakkojuttuja tai lännenratsastusta tms erikoisempaa hevostelua on ihan turha haaveillakaan näkevänsä).
Eihän urheilua tietty pakko ole katsella että siinä mielessä se ja sama, vaan se kyllä häiritsee jos joku ohjelma jota olis oikeasti katsomassa sitten siirtyy/poistuu melko varoittamatta jonkun pullonpyörityksen sm-finaalin takia. Sais olla kaikki urheilujutut maksuttomalla puolellakin ihan omalla kanavallaan niin sinne voisi laittaa kaiken mahdollisen häiritsemättä muuta ohjelmistoa.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Darre » 12.04.2024 08:48

Umac kirjoitti:
aunet kirjoitti:Tämä ei ole ihmettelyä vaan pikemminkin ihailua. Just mtv:n aamujutuissa Jari ja Kati Tervon haastattelu, jossa molemmat puhuivat Ukko-koirasta. Empä ole pitkään aikaan kenenkään kuullut puhuvan niin kauniisti koirastaan!

Tervon kirja Ukko on ilmestynyt jo 2022, mutta tänä vuonna on tullut uusi nimeltää Ukko ja mökki :)
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.04.2024 09:08

Vieras kirjoitti:Saahan sitä ihmetellä, ja ketjukin mitä sopivin sille. Aina löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä mentaalipuolen ongelmia.

Tämä. Aika monella ihmisellä on jokin asia, joka seuraa läpi elämän ja mistä ei pääse eroon vaikka haluaisi. Ei kaikilla, mutta hyvin monilla. Toisille se aiheuttaa enemmän haasteita koko iän kuin toisille. Tästäkin syystä voi vain ihmetellä, että miten vaikea joidenkin on vain ymmärtää, että vaikka ihminen olisi aikuinen, ei se tarkoita, etteikö persoonaan olisi rakentunut jotakin sellaista, joka on siellä pysyvästi.

Jos on syömishäiriötausta ja raskas trauma syömiseen ja omaan kehoon liittyen, niin ne lääkäreiden kommentit tuntuvat varmasti aika erilaisilta, jos sellaista taustaa ei ole tai jos se oma tausta ja persoona on sellainen, ettei ne enää tunnu missään. Kaikilla ei ole.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 12.04.2024 09:11

Urheilujutut kokonaan omalle kanavalleen. Ei ole mitään urheilua vastaan todellakaan, mutta kun kilpaurheilu on mennyt ihan fanaattiseksi, etenkin muutamat lähinnä jääkiekko/jalkapalloselostajat tuntuu olevan ihan omassa maailmassaan, selostus saa jo koomisia piirteitä. Enkä tarkoita Mertarantaa, häntä nyt kuuntelee ihan viihtyäkseen.
aunet

ViestiKirjoittaja smörgen » 12.04.2024 09:26

Mä ihmettelen sitä, että ihmiset viitsii vielä katsoa telkkaria, josta tulee epämieluisia ohjelmia. Meillä katsotaan kaikki ohjelmat suoratoistopalveluista, ei näe koskaan urheilua tai muuta, mikä ei kiinnosta :D
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Umac » 12.04.2024 11:48

Darre kirjoitti:
Umac kirjoitti:

Tervon kirja Ukko on ilmestynyt jo 2022, mutta tänä vuonna on tullut uusi nimeltää Ukko ja mökki :)

Kiitos!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 12.04.2024 11:52

Mella M kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Saahan sitä ihmetellä, ja ketjukin mitä sopivin sille. Aina löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä mentaalipuolen ongelmia.

Tämä. Aika monella ihmisellä on jokin asia, joka seuraa läpi elämän ja mistä ei pääse eroon vaikka haluaisi. Ei kaikilla, mutta hyvin monilla. Toisille se aiheuttaa enemmän haasteita koko iän kuin toisille. Tästäkin syystä voi vain ihmetellä, että miten vaikea joidenkin on vain ymmärtää, että vaikka ihminen olisi aikuinen, ei se tarkoita, etteikö persoonaan olisi rakentunut jotakin sellaista, joka on siellä pysyvästi.

Jos on syömishäiriötausta ja raskas trauma syömiseen ja omaan kehoon liittyen, niin ne lääkäreiden kommentit tuntuvat varmasti aika erilaisilta, jos sellaista taustaa ei ole tai jos se oma tausta ja persoona on sellainen, ettei ne enää tunnu missään. Kaikilla ei ole.

Tämä.
Ei siis koske minua mutta ne muut.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.04.2024 15:28

smörgen kirjoitti:Mä ihmettelen sitä, että ihmiset viitsii vielä katsoa telkkaria, josta tulee epämieluisia ohjelmia. Meillä katsotaan kaikki ohjelmat suoratoistopalveluista, ei näe koskaan urheilua tai muuta, mikä ei kiinnosta :D

Mulla on joitakin ohjelmia mitä tykkään katsoa mitä ei tule suoratoistoista tai en viitsi niistä maksaa. Lisäksi katson uutiset ja ajankohtaisohjelmat (tapahtumat yms) mieluusti livenä kerran pari päivässä. Mulla myös joskus on TV auki taustalla vaikka teen jotain muuta.
Jos on epämieluisaa niin kanavaa voi vaihtaa tai laittaa tv:n kiinni.
Joskus kanava surffaillessa löytyy jotain uutta mitä sitten jää katsomaan tai etsii ne jaksot sitten sieltä kanavan suoratoisto palvelusta.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.04.2024 17:04

smörgen kirjoitti:Mä ihmettelen sitä, että ihmiset viitsii vielä katsoa telkkaria, josta tulee epämieluisia ohjelmia. Meillä katsotaan kaikki ohjelmat suoratoistopalveluista, ei näe koskaan urheilua tai muuta, mikä ei kiinnosta :D

Mua taas on ihmetyttänyt kenellä on varaa ostaa kaikki suoratoistopalvelut jotta näkee ohjelmat ilman mainoksia.
Mä tallennan haluamani tv ohjelmat boksille ja kelaan mainokset pois. Se alkoi nyt myös ihmetyttämään että kuka katsoo tvstä epämieluisia ohjelmia väkisin niin, että sen välttääkseen täytyy ostaa kaikki suoratoistopalvelut :D
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 12.04.2024 22:51

Telekkarista katotaan perinteisesti sitä, mitä sieltä tarjoillaan. Ja sinä maksat siitä katoit tai et. Veloitetaan ns. ylevero joka iikalta, sitä suurempi mitä rikkaampi olet. Siksi tämä purnaus, mitä pakkosyötetään. Ostopalvelut ei kuulu tähän.
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 13.04.2024 07:05

Vai oikein pakkosyötetään? Telkkaria tosiaan ei ole pakko avata, jos sieltä ei kertakaikkiaan tule yhtään mitään katsottavaa itselle. Ihmiset maksaa paljon veroja muustakin mitä he eivät koskaan käytä. Mulle riittää telkkarin tarjonta + kanavien omat maksuttomat suoratoistopalvelut oikein hyvin. Jos joskus haluan nähdä jonkun tietyn leffan, ostan sen Elisalta kappalehintaan. Mulla on ollut joskus Netflix ja HBO mutta ei siellä ollut juuri mitään mua kiinnostavaa. Ja mäkin ihmettelen, että miten jotkut jaksaa istua niin paljon ruudun ääressä, että tosiaan ahmii niitä sarjoja ja leffoja noista aivan järjettömiä määriä päivässä/viikossa ja maksaa useista suoratoistopalveluista.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 13.04.2024 08:16

aunet kirjoitti:Telekkarista katotaan perinteisesti sitä, mitä sieltä tarjoillaan. Ja sinä maksat siitä katoit tai et. Veloitetaan ns. ylevero joka iikalta, sitä suurempi mitä rikkaampi olet. Siksi tämä purnaus, mitä pakkosyötetään. Ostopalvelut ei kuulu tähän.

Siis pakosta katsotte telkkaria, ja vain ja ainoastaan Ylen kanavia? :shock:

Mä ajattelen maksavani Yle-veroa Areenan sisällöstä. Sieltä valitsen ne ohjelmat, jotka mua miellyttää, enkä sieltäkään katso hampaat irvessä kaikkea. Just lopetin Isä Brownin 11. kauden. Disney+:sta maksan vapaaehtoisesti, mutten senkään suhteen ajattele et pitää katsoa koko rahan edestä koko palvelun sisältö. Eihän mulla edes riittäisi aika siihen.
Fran

ViestiKirjoittaja Mella M » 13.04.2024 08:30

Fran kirjoitti:Siis pakosta katsotte telkkaria, ja vain ja ainoastaan Ylen kanavia? :shock:

Mä ajattelen maksavani Yle-veroa Areenan sisällöstä. Sieltä valitsen ne ohjelmat, jotka mua miellyttää, enkä sieltäkään katso hampaat irvessä kaikkea. Just lopetin Isä Brownin 11. kauden. Disney+:sta maksan vapaaehtoisesti, mutten senkään suhteen ajattele et pitää katsoa koko rahan edestä koko palvelun sisältö. Eihän mulla edes riittäisi aika siihen.

Ilmeisesti joillakin on telkkari, joka menee itsestään päälle, alkaa näyttää Ylen ohjelmia eikä mene pois päältä eikä suostu vaihtamaan kanavaa vaikka mitä tekis.

Ylen Areena on kyllä tosi hyvä. Katson sieltä paljon ohjelmia ja kuuntelen Podcasteja, varsinkin monia historiajuttuja.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 13.04.2024 08:44

En kestä yhtään mainoksia enkä tykkää siitä että telkun ääressä pitäisi olla tiettyyn aikaan, joten katson vain maksukanavaa. Enkä edes valvo niin myöhään että mikään ohjelma alkaisi. Disney+ riittää koska vain Family Guy on aikani arvoinen. Jos elokuva, niin vuokrattuna Viaplaylta.

Ihmettelyksi se, että en voi käsittää mitä ihmiset näkevät suurimmassa osassa ohjelmista. Jonkin verran saisi maksaa että katsoisin vaikka Suurta seikkailua tai Erikoisjoukkoja tai Sohvaperunoita tai Tanssii tähtien kanssa tai Voicea tai Temppareita tai sunnilleen mitä tahansa.
Mea

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät