Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 12:09

Kiitos ideoista. Itse syön kyllä ihan kaikkea noita, mutta lapsille pitäisi saada parempaa evästä leivän päälle. Eivät syö mitään itse pikkelöityä. Tuollainen suippopaprika on kyllä niin kallista ainakin meidän kaupoissa, ja menee sekunnissa, että se ei ihan tähän raamiin sovi, vaikka hyvää onkin.
Toisaalta nyt kun luen näitä, niin pitää varmaan vaihtaa aamu ja iltapalat kokonaan puuroon ja hedelmään. Tulee varmaan paljon halvemmaksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 12:16

Ei lapset söisi vaikka porkkanaa pienittynä? Ei leivän päällä vaan ihan sellaisenaan.
Siis silleen pituussuunnassa vaikka neljään osaan leikeltyinä paloina, mitä ne nyt ois nimeltään, ja tarvittaessa muutaman sentin mittaisiksi pätkittyinä.
Jotkut lapset suostuu syömään porkkanaa noin, mutta eivät järsimään kokonaista porkkanaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 12:19

Porkkanatikkuja tarkoitan.
Jos yhtään leivot/ leipominen kiinnostaa, niin tietty rehujen upottaminen taikinaan on helppo tapa lisätä kasviksia leipää sisältävillä aterioilla.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kinga » 04.03.2023 12:33

Iidis79 kirjoitti:Missä on tietosuoja kelan asiakkaalla? Kelahan saa jo myös verotiedot.

Huomioiden että se on ihan ilmaista rahaa mitä Kelalta tulee, niin tottamooses heillä on myös oikeus tietää kaikki mahdollinen asiakkaan tilanteesta, ihan ilman mitään suostumuksiakin.
Kinga

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 12:35

Syövät toki porkkanaa! Mutta ei leivän päällä. Tuntuu vain jotenkin köyhältä sanoa että leivän päälle ei nyt tule enää muuta kuin levitettä ja juustoa.
Tuntuu että joka paikassa on hirveästi suolaa. Jo leivässä on, levitteessä, ja juustossa. Kammottaa katsoa kun kauhotaan vielä suolaiset maustekurkut siihen päälle.
Ehkä en vain enää osta maustekurkkua ollenkaan. Leipää en ala itse leipomaan miehen lapsille, eikä mies sitä satavarmasti tee. Puuron kanssa taitaa olla helpompi rajoittaa suolankäyttöä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 04.03.2023 13:28

Kuorimaveitsellä tehdyt ohuet porkkanasiivut on muuten ihan älyttömän hyviä ruisleivällä.

Miksi sä niiden ”miehen lasten” suolanmääriä vahdit?
Puurot on toki hyviä, mutta kyllä kasviksien syöminen on myös tärkeää.
Nyt alkaa olla jo sen verran kevät, että salaattia kasvamaan, herneen ja auringonkukan versot saa äkkiä sen mittaisiksi että pysyy leivällä ja on varmasti parempaa kuin maustekurkku.

Mun lapset on mun lapsia vaikken ole biologisesti edes kaukaisesti tuttu, kunhan menin naimisiin vanhempansa kanssa.
Muksut on alusta asti myös itse kokeneet että tuli yksi vanhempi lisää ja hyvä niin.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Umac » 04.03.2023 13:35

Itse laitan leivän päälle salaattia, niitä suolaisia kurkkuja kun en osta nyt yli 5€/kg tuoretta, hapankaalia, paprikoita, pikkutomskuja erillään olevana ja kesäkurpitsaakin olen siivuttanut.
Lapset tuskin ilahtuvat hapankaalista mutta kokeilisin myös ne porkkanat tikkuina, pikkutomskut irrallaan, salaattirasia eväsleipien kylkeen ja pakkasparsakaalit tai kukkakaalit voi myös laittaa pikkuiseen rasiaan, pikkuhaarukalla napsittavaksi.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 15:13

Mä kanssa tykkään niistä ohuista porkkasiivuista leivällä.
Herneenversot on siinä hyviä, kun ne kasvaa koko ajan, jos ei kyni ekoilla korjuukerroilla liian lyhyiksi, ja ne on makeita, että muksutkin varmaan tykkää. Tai ainakin ne versotettaviksi tarkoitetut, mulla on Kelvedon Wonder lajiketta, mikä on palkoinakin tosi makea. Itse en ole "ruokaherneitä" kokeillut.
Pitääkin laittaa itse kasvatukseen, ja erityisesti parsakaalia, jonka syöminen on jäänyt ihan olemattomiin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.03.2023 10:47

Kattoks kukaan eilen Farmia? Mikä tämä Veltto Virtasen rilleissä oleva hässäkkä on, siis tuollainen sanka koko ajan tuossa edessä. Aikamoinen ukko taas muutenkin ja aikamoista tekstiä tuossa lehdessä rupusakista yms.

https://www.is.fi/viihde/art-2000009381859.html
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.03.2023 11:31

Herneenversoa on jo yhden kerran saatukin, kun laitoin ikkunalaudalle jokin aika sitten, mutta ei lapset syö niitä. Krassikaan ei ole kelvannut.
Pitää kokeilla tuota kuorimaveitsellä porkkanan siipalointia, jos olisi tarpeeksi ohkaista sitten.
Tottakai olen kiinnostunut miehen lasten hyvinvoinnista. He kun täällä meilläkin aikaansa viettävät, niin on se minunkin vastuullani että pöperö on kutakuinkin terveellistä.
Kiitos tuosta herneenversolajike suosituksesta, menee kokeiluun :)
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 05.03.2023 11:32

^Joo, katsoin. Ja samaa ihmettelin kun mietin sen olevan enempi häiritsevä kuin auttava. Keskellä näköaluetta. Muutoin laskettelin juttunsa yhdestä sisään ja toisesta ulos.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.03.2023 15:24

Sellaista kysyisin että pitääkö s-bonuskortin rinnakkaiskortin (pelkällä bonusominaisuudella) hakemisessa sillä rinnakkaiskortin saajalla olla passi tai hlökortti?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.03.2023 15:38

Kannattaa kokeilla sitä Kelvedon Wonderia, ja vaikka kesälläkin herneen palkojen kasvatukseen, niitä pusseja saa sitten 250g ja 1000g pakkauksissa, hinta n 4-13€, että todellakin paljon edullisempaa kuin ostaa niitä pikkuriikkisiä pusseja.
Toki kannattanee ensin testata vaikka niillä pikkupusseilla, koska jos niiden maku ei tyydytäkään omia makunystyröitä.
Ja uusiakin hernelajikkeita on tullut, mutta mä tykkään noista enkä koe tarpeelliseksii testata uusia. Ja noita ainakin jokatapauksessa saa tosiaan niissa isommissa pusseissa. Muista en tiedä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 05.03.2023 15:58

Vieras kirjoitti:Sellaista kysyisin että pitääkö s-bonuskortin rinnakkaiskortin (pelkällä bonusominaisuudella) hakemisessa sillä rinnakkaiskortin saajalla olla passi tai hlökortti?

Meillä mun mielestä mies netissä/asiointipisteellä haki mulle sen rinnakkaiskortin aikanaan, ja se lähetettiin postissa mulle kotiin, eikä tarvinnut mun henkkareita missään vaiheessa. Toki tästä aika kauan aikaa, eli en ole varma miten nyt menee.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Mea » 13.03.2023 07:00

Hyllyn kiinnittäminen suihkuun? Imukupit eivät ole vaihtoehto, joten varmaan yritän porata ruuvit kaakelien saumoihin? Tarvitaanko siinä tulppia tai jotain?
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 13.03.2023 08:14

Tämä lähtikin vähän käsistä. Miten irrotan suihkutangon?
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.03.2023 18:49

Millainen katto suihkussa? Itse kiinnitin hyllyn kerran kattoon joka oli puupaneelia. Oli helppo homma.
Vieras

ViestiKirjoittaja sabre » 13.03.2023 19:09

Villapaidan koetilkun hahmottaminen meni pieleen ja paidan kaarroke on ok mutta puolet vartalosta ja aloittamani hiha liian pinkeät. Meinasin lisätä silmukoita kaarrokkeen jälkeen ja katselen miesten kokotaulukoita. Eli jos paidan saaja on kokoa M, jäntevä ja laihan puoleinen, ja geneerinen taulukko antaa vaikkapa hauiksen ja rintakehän ympärysmitaksi 33cm ja 91,5cm, niin montako senttiä lisään noihin mittoihin tehdäkseni aika tyköistuvan mutta silti rennon villapaidan sillai että alle mahtuu t-paita ja pitkä aluspaita eikä senkään jälkeen vielä yhtään ahdista? Noin yleisesti mitä muut neulojat olette tehneet, onko 5 senttiä kaikkialle tarpeeksi ja päteekö hihaan? Joo mä mittailen myös omia XS-vaatteitani ja itseäni, mutta josko joku jeesaa. Tein jo tätä ennen löysemmän S-koon villapaidan ja tällä hetkellä tyköistuvamman M-koon hihasta on tulossa millilleen yhtä leveä, enkä oikein tiedä tuleeko vieläkin liian kapea hiha vaikka se tuntuu tosi reilulta, okei taitaa olla vieläkin liian kapea. Äh olen mallaillut niin pitkään että hahmotuskyky alkaa murentua ihan täysin :?
Viimeksi muokannut sabre päivämäärä 13.03.2023 19:29, muokattu yhteensä 1 kerran
sabre

ViestiKirjoittaja savolainen » 13.03.2023 19:25

Laminaatti pitää koiran kynsien alla tosi kovaa ääntä, mutta kuuluuko se ääni myös alakertaan jotenkin pahemmin kuin muilla materiaaleilla, vai repiikö se ääni aivoja vain siinä samassa tilassa?
savolainen

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.03.2023 19:23

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU

Olisi hakusassa tällaisia nipsulla kiinnitettäviä värikkäitä aurinkokennovalaisimia. Olen surkea googlettamisessa, saisiko apuja? Pitäisi löytyä ihan Suomesta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 17.03.2023 11:00

Mea kirjoitti:Tämä lähtikin vähän käsistä. Miten irrotan suihkutangon?

Riippuu tangosta, mutta lähtökohtaisesti voimalla, joka usein rikkoo vesieristykset. Sulla taisi tosiaan tulla "hieman" isompi remppa :)

No toisaalta kerralla kunnolla tehty kestää aikaa sitten 8-)
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 17.03.2023 11:02

sabre kirjoitti:Villapaidan koetilkun hahmottaminen meni pieleen ja paidan kaarroke on ok mutta puolet vartalosta ja aloittamani hiha liian pinkeät. Meinasin lisätä silmukoita kaarrokkeen jälkeen ja katselen miesten kokotaulukoita. Eli jos paidan saaja on kokoa M, jäntevä ja laihan puoleinen, ja geneerinen taulukko antaa vaikkapa hauiksen ja rintakehän ympärysmitaksi 33cm ja 91,5cm, niin montako senttiä lisään noihin mittoihin tehdäkseni aika tyköistuvan mutta silti rennon villapaidan sillai että alle mahtuu t-paita ja pitkä aluspaita eikä senkään jälkeen vielä yhtään ahdista? Noin yleisesti mitä muut neulojat olette tehneet, onko 5 senttiä kaikkialle tarpeeksi ja päteekö hihaan? Joo mä mittailen myös omia XS-vaatteitani ja itseäni, mutta josko joku jeesaa. Tein jo tätä ennen löysemmän S-koon villapaidan ja tällä hetkellä tyköistuvamman M-koon hihasta on tulossa millilleen yhtä leveä, enkä oikein tiedä tuleeko vieläkin liian kapea hiha vaikka se tuntuu tosi reilulta, okei taitaa olla vieläkin liian kapea. Äh olen mallaillut niin pitkään että hahmotuskyky alkaa murentua ihan täysin :?

Mä olen pitänyt siinä 8-10 cm sopivana, jos haluaa väljän mitoituksen. Mittaa jostakin villapaidasta joka sopii, niin säästät työtä :)
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja kuvatus » 18.03.2023 14:47

Iik apua! Tarkoitus oli yrittää jatkaa 40 vuotta tauolla ollutta öljymaalausharrastusta. Ei löytynyt öljymaaleja eikä olisi ollut pellavaöljyäkään, joten päätin kokeilla tyttären akryylimaaleilla.

Siis miten nämä oikein toimivat? Luulin, että näillä voisi maalata kerroksittain kuten öljyväreillä, mutta tuo alempi kerroshan lähtee liukenemaan ja jälki on yhtä suhrua! Maalataanko näillä niin kuin peiteväreillä? Kerralla kuntoon vai kerroksittain? Tummaa vaalealle vai vaaleaa tummalle? Voin käydä ensi viikolla kirjastossa, mutta olisiko kellään pikavinkkiä?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.03.2023 15:04

^Youtubesta löytyy tutorialeja, suomeksikin joku, mutta ainakin englanniksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 18.03.2023 15:33

Ei kai muu auta, kuin ruveta opiskelemaan youtubesta :) Nyt kun inspiraatiokin vähän latistui.
Se on tietenkin kakkosvaihtoehto ihmiselle, joka yleensä tekee ensin ja lukee käyttöohjeet vasta kun tulee ongelmia. Tuo alempien kerrosten peseytyminen tuli yllätyksenä. Luulin, että akryylivärit kuivuvat liukenemattomiksi.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Hurtta » 18.03.2023 17:59

Nykyään on myös vesiliukoisia öljyvärejä, ei tarvitse puljata liuottimien ja oljyjen kanssa.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja kuvatus » 18.03.2023 19:16

No jopas :o En ole aiemmin kuullutkaan. Kiitos tosi paljon tiedosta :)
Tuo onkin hieno juttu, kun mies ei ollut kauhean innoissaan tulevasta tärpätinhajusta. En siitä itsekään näissä pienissä tiloissa nauti.
kuvatus

ViestiKirjoittaja Hurtta » 18.03.2023 19:31

Meillä taiteilija on yliherkkä liuottimille joten noi on ainoa mahdollisuus.
Löytyy ainakin VanGogh ja Winsor&Newton (Artisan sarja).
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 21.03.2023 17:42

Mikä oli se kännykkäsovellus tms missä saa kaksi kuvaa samaan kuvaan?
Siis niinkun niin et ne kuvat on samassa kuvassa vierekkäin.
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

ViestiKirjoittaja Umac » 21.03.2023 17:53

^Tarkoitatko kollaasi-toimintoa sinun omasta puhelimestasi? Se ei ole siis sovellus vaan ylimääräinen toiminto siellä (?) galleriassa. Kollaasi voi olla mitä vain 2-6-8 kuvaa ja kun sitä painaa, valitsee määrät ja muodot ja klikkailee kuvia niin kollaasi on valmis.
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät