Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Dacrest » 31.01.2023 13:10

^^^kyllä telkkareihin tulee kaukosäädin mukana
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Purrfect » 31.01.2023 15:22

Hurtta kirjoitti:Niin kauan kun akku on silti ”elossa” ettei oikosulussa, niin ei tarvii.
Se jatkuva piuhassa/telakassa olo muuten tappaa tuoreen akun nopeiten.

Vähän sivu, mutta mun uudehko läppäri ainakin väittää olevansa akkuystävällinen, eli automaattsesti ajoittain vaihtaa akulle, käyttää sen virtaa ja sitten taas lataa kun tarvitsee. Oliko nyt 20-80% se suositeltu akun varaustila, ettei aina lataisi ihan täyteen ja vasta tyhjänä, vaan tuolla alueella kone pitää sen.
Sitä en tiedä miten akkuystävällinen se oikeasti on :D. Eli automaattisesti ei välttämättä kuitenkaan akkuja nykyään enää piuhassa olo tuhoa, ehkä.
Purrfect

ViestiKirjoittaja vadelmia » 01.02.2023 12:44

En ole koskaan käyttänyt ulkomaisia marjoja. Nyt mies toi epähuomiossa serbialaisia pakastevadelmia ja niissähän tietysti sanotaan että keitettävä 2 min ennen käyttöä. Miten sitten käytätte tällaisia marjoja, keittämisen jälkeen? Meillä ei kiisselit maistu, leivontaan ovat turhan vetisiä sitten. Vienkö ulos linnuille.
vadelmia

ViestiKirjoittaja Purrfect » 01.02.2023 16:25

Joskus olen kuumentanut mikrossa, ja joskus kyllä riskillä syönyt ilman kuumentamistakin, toistaiseksi hyvällä menestyksellä.... Jos uunissa tehtäviin leivonnaisiin käyttää niin siinähän ne kuumenee myös automaattisesti.
Purrfect

ViestiKirjoittaja vadelmia » 01.02.2023 17:34

Mieluiten käyttäisin rahkaan marjoina. Uskaltaisi siis ehkä ilman kuumennusta?
vadelmia

ViestiKirjoittaja piku » 01.02.2023 17:54

En kyllä mistään Serbiasta käyttäisi ilman kuumennusta. Keitä, jäähdytä sihvilässä ja käytä sitten rahkaan.
piku

ViestiKirjoittaja Purrfect » 01.02.2023 17:57

Niinno minä tykkään rahkaan laittaa pakastemarjat mieluiten soseena koska ovat niin pirun kirpeitä muutoin, niin siinä ei se kuumennuskaan niin haittaisi. Riski toki on kuumentamattomissa ja pääosin ostan kotimaisia marjoja. mutta vielä olen välttänyt taudit vaikka kuumentamattomanakin syönyt joskus.
Purrfect

ViestiKirjoittaja vadelmia » 01.02.2023 18:38

Ok kiitos. Heitän linnuille.
vadelmia

ViestiKirjoittaja Vauva » 01.02.2023 19:58

Minkä painoisia luovutusikäiset maatiaiskissanpennut yleensä on? Googlesta löytyi huonosti tietoa, tai sitten oli väärät hakusanat.
Vauva

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 08.02.2023 03:38

Australian rajalla ja muut vastaavat ohjelmat. Kun joku tuo maahan jotain joka voi vaarantaa esim maan maataloutta, niin miksi ihmeessä ne pakkaukset ja tuotteet levitellään pitkin pöytiä? Eikö turvallisenpaa tollasessa tilanteessa olis vaan kipata koko kuorma roskikseen. Minne ne muuten menee sen jälkeen kun ne tavarat levittelyn jälkeen päätyy sinne roskikseen?
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

ViestiKirjoittaja Dacrest » 08.02.2023 07:01

Vauva kirjoitti:Minkä painoisia luovutusikäiset maatiaiskissanpennut yleensä on? Googlesta löytyi huonosti tietoa, tai sitten oli väärät hakusanat.

Mun maatiainen painoi 12-viikkoisena arviolta vähän alle kilon - en punninnut sitä heti. Aikuispaino oli noin 3kg.
SEY:n sivuilla kerrotaan luovutusikäisen painavan noin kilon. Huonokuntoinen tai sairas pentu voi painaa paljon vähemmän.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja näinkö » 08.02.2023 08:23

Onko kaikki fb-ryhmät nykyään yksityisiä? Onko siihen siis tullut joku muutos, ettei julkisia ryhmiä enää ole. Nyt huomannut että monessa ryhmässä joita ennen olen käynyt lukemassa, ei enää pääse lukemaan ilman ryhmään liittymistä. En usko että on sattumaa kun tosiaan kyse monesta eri ryhmästä, eri asioihin liittyvistä.
näinkö

ViestiKirjoittaja Umac » 08.02.2023 11:01

En itse kuulu Fb:hen mutta seuraan mm. tätä ryhmää. ihan normaalisti näkyy ja kommentit myös: https://fi-fi.facebook.com/groups/449972415157264/
Karkurit - Helsinki, Espoo, Vantaa
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.02.2023 13:39

näinkö kirjoitti:Onko kaikki fb-ryhmät nykyään yksityisiä? Onko siihen siis tullut joku muutos, ettei julkisia ryhmiä enää ole. Nyt huomannut että monessa ryhmässä joita ennen olen käynyt lukemassa, ei enää pääse lukemaan ilman ryhmään liittymistä. En usko että on sattumaa kun tosiaan kyse monesta eri ryhmästä, eri asioihin liittyvistä.

Mä lopetin lapinporokoira ryhmän seuraamisen kun se oli julkinen, sinne alkoi tulla todella paljon sellaisia, yleensä jenkkejä, jotka olivat adoptoineen koiran (luultavasti husky sekoitus) ja tulivat kyselemään että onko lpk. Se että se koira olis ollut puhdas lpk, oli ehkä 0,02 mahdollisuus. Nyt ryhmä on yksityinen ja palasin sinne. Eli tosi paljon kaikenlaista häiriötä monissa julkisissa ryhmissä. Joskus kai oli niin että ryhmää saattoi seurata, mutta ei kommentoida, sitten se muuttui kaikki tai ei mitään ja ongelmat alkoi.
Iidis79

ViestiKirjoittaja näinkö » 09.02.2023 14:17

Iidis79 kirjoitti:Joskus kai oli niin että ryhmää saattoi seurata, mutta ei kommentoida, sitten se muuttui kaikki tai ei mitään ja ongelmat alkoi.

Jos tällainen muutos on tullut niin sehän sen selittää. Itse en ole koskaan yrittänytkään kommentoida niin en tiedä onko ollut mahdollista. Mutta harmi, jää monien ryhmien seuraaminen tästä lähtien mutta minkä näille mahtaa.
näinkö

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.02.2023 14:23

Mikä on kassatiedote?
Varmaan joku alalla oleva osaisi selittää?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.02.2023 15:03

Kyllä minä ainakin pystyn lukemaan tiettyjä julkisia ryhmiä, vaikka en edes kuulu facebookiin.
Ajoittaista ongelmaa on ollut toisinaan VPN -yhteydellä, mutta ovat tosiaan olleet hetkellisiä. Häiriötilanteessa on auttanut kun on poistanut VPN- yhteyden käytöstä sillä hetkellä. On toiminut sitten myöhemmin normaalisti VPN päälle kytkettynä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.02.2023 16:46

Pystyykö tuota instaa jotenkin päivittämään? Taas tekee sitä että ei näytä videoita, ainoastaan äänet niistä kuuluu. Tosi rasittavaa, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä, jos nyt yleensä mitään edes voin sille itse.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 11.02.2023 18:14

^Mä ehkän poistaisin sen ja lataisin uudelleen. Mulla luuri hoitaa sovelluspäivitysten tarjoamisen mutta poisto ja uudelleen lataus auttanee?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja ruuvaaja » 12.02.2023 19:16

Mikä on nimeltään se käsityökalu, jolla saa koverrettua kuopan uppokantaruuvin kannalle?
ruuvaaja

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.02.2023 20:48

Insta pitää vain päivittää playkaupan(tai vastaavan) kautta. Turha poistella ja latailla uudestaan.
Mikä itseleivotuissa sämpylöissä tekee kauheat ilmavaivat? Tismalleen samat ainekset kaupasta ostetussa sämpylässä eivät niitä tee.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 13.02.2023 21:25

ruuvaaja kirjoitti:Mikä on nimeltään se käsityökalu, jolla saa koverrettua kuopan uppokantaruuvin kannalle?

Käsityökalussa se on ainakin senkkausmeisselin nimellä. Poriin saa sitten senkkausteriä.
Mella M

ViestiKirjoittaja kuvatus » 14.02.2023 07:15

Kiitos Mella :)
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.02.2023 15:35

Tiesittekö, että kela saa automaattisesti tiedon kojamo / lumo :lta, kun asukas irtisanoo asuntonsa, (tieto menee perille kahdessa päivässä), jos asukas saa asumistukea tai on muuten kelan asiakas. Ihmettelen vaan ettei asukkaalle ole tällaisesta kerrottu. Ymmärrän että jotkut käyttävät hyväkseen eri tukia, mutta oletus tällaisessa automaatiossa on että kaikki ovat epärehellisiä.
Missä on tietosuoja kelan asiakkaalla? Kelahan saa jo myös verotiedot.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.02.2023 16:52

Iidis79 kirjoitti:Tiesittekö, että kela saa automaattisesti tiedon kojamo / lumo :lta, kun asukas irtisanoo asuntonsa, (tieto menee perille kahdessa päivässä), jos asukas saa asumistukea tai on muuten kelan asiakas. Ihmettelen vaan ettei asukkaalle ole tällaisesta kerrottu. Ymmärrän että jotkut käyttävät hyväkseen eri tukia, mutta oletus tällaisessa automaatiossa on että kaikki ovat epärehellisiä.

Tämä on käytäntö todella monien vuokraustahojen kanssa ja totta ei ole se, ettei asiakkaalle olisi kerrottu. Sekä Kelan sivuilta löytyy tieto sekä näköjään myös esim. Kojamo on asiasta tiedottanut jo 10 vuotta sitten

https://kojamo.fi/uutiset-ja-tiedotteet ... iasioissa/

Tässä lista vuokranantajista, joilta Kela saa vuokraustiedot, johon siis irtisanominenkin luonnollisesti kuuluu

https://www.kela.fi/vuokrasopimukset

Mikä tässä on se, mikä närästää? Nämä tiedothan vuokralainen joutuisi joka tapauksessa itse ilmoittamaan jos saa tukia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.02.2023 16:57

Mella M kirjoitti:
Iidis79 kirjoitti:Tiesittekö, että kela saa automaattisesti tiedon kojamo / lumo :lta, kun asukas irtisanoo asuntonsa, (tieto menee perille kahdessa päivässä), jos asukas saa asumistukea tai on muuten kelan asiakas. Ihmettelen vaan ettei asukkaalle ole tällaisesta kerrottu. Ymmärrän että jotkut käyttävät hyväkseen eri tukia, mutta oletus tällaisessa automaatiossa on että kaikki ovat epärehellisiä.

Tämä on käytäntö todella monien vuokraustahojen kanssa ja totta ei ole se, ettei asiakkaalle olisi kerrottu. Sekä Kelan sivuilta löytyy tieto sekä näköjään myös Kojamo on asiasta tiedottanut jo 10 vuotta sitten

Tässä lista vuokranatajista, joilta Kela saa vuokraustiedot, johon siis irtisanominenkin luonnollisesti kuuluu

Mikä tässä on se, mikä närästää? Nämä tiedothan vuokralainen joutuisi joka tapauksessa itse ilmoittamaan jos saa tukia.

Automaatio on se ongelma ja että oletus oli että kelan asiakkaana olisin niin daiju etten itse olisi asiaa ilmoittanut. Se että tällainen tapahtuu mun seläntakana, mulle ilmoittamatta.
Tässä nyt se ongelma, että kela ehit jo luulla että olen jo muuttanut. Ja vaati tositteita 1.3 mennessä. Kun saan uuden asunnon virallisesti käyttööni vasta 1.4. ja muutan ehkä jo maaliskuun lopulla.
Jouduin siis soittamaan ja pyytämään lisä aikaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 15.02.2023 16:59

^^Kela saa muitakin tietoja, perustuvat lakiin: Kela saa tietoja asiakkaalta itseltään (esim. etuus- tai työpaikkahakemukseen liittyvät tiedot). Lisäksi Kela saa lainsäädännön perusteella tietoja eri viranomaisilta.
Tietosuojaselosteista saa lisää tietoa siitä, mistä tiedot tulevat Kelaan ja millaisia tietoja siellä on.

https://www.kela.fi/tietosuoja
Siitä vasemmalta voi katsella mitä kaikkea ja miksi.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.02.2023 18:20

Iidis79 kirjoitti:
Mella M kirjoitti:

Tämä on käytäntö todella monien vuokraustahojen kanssa ja totta ei ole se, ettei asiakkaalle olisi kerrottu. Sekä Kelan sivuilta löytyy tieto sekä näköjään myös Kojamo on asiasta tiedottanut jo 10 vuotta sitten

Tässä lista vuokranatajista, joilta Kela saa vuokraustiedot, johon siis irtisanominenkin luonnollisesti kuuluu

Automaatio on se ongelma ja että oletus oli että kelan asiakkaana olisin niin daiju etten itse olisi asiaa ilmoittanut. Se että tällainen tapahtuu mun seläntakana, mulle ilmoittamatta.
Tässä nyt se ongelma, että kela ehit jo luulla että olen jo muuttanut. Ja vaati tositteita 1.3 mennessä. Kun saan uuden asunnon virallisesti käyttööni vasta 1.4. ja muutan ehkä jo maaliskuun lopulla.
Jouduin siis soittamaan ja pyytämään lisä aikaa.

Eihän se Kela sellaista oleta, että olisit niin daiju, ettet olisi asiaa ilmoittanut. Ei tuota systeemiä tarvitse ottaa niin henkilökohtaisesti. Itse olen ollut nyt Kelan kanssa tekemisissä koulumatkatuen osalta ja aivan tosi hyvin ja ystävällisesti siellä on suhtauduttu, kun olen asioinut ja luulen, että kun vaan selvität, että miten sinun asia on, niin se siitä sitten selviää. Ja siis sun selän takana mitenkään salaahan tuo ei tapahdu, niin kuin tuossa jo edellisessä viestissä laitoin. Jostain syystä nyt vaan otat tuon jotenkin henkilökohtaisesti vaikka ei tietenkäämn tarvitsis kun systeemi on kaikille sama, jotka asuvat noiden tiettyjen vuokranantajien asunnoissa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.02.2023 21:50

En ole tiennyt tuota että tiedot kela saa, mutta sitä ihmettelen että miksi sitten pitää tehdä asumistuen tarkastus määräajoin, jos kela kerran seurailee taustalla. Vai koskeeko tuo siis vain irtisanomista.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.02.2023 22:05

^ Kelahan ei saa kaikilta vuokranantajilta noita tietoja, esim. yksityisiltä ihmisiltä. Varmaankin siksi tarkastuksia tehdään.
Mella M

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät