Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 05.02.2026 18:43

^En manaa! Siis olisihan mä tuonkin paikkauttanut, jos olisin tajunnut että siihen on kolahtanut. Oli osunut ihan yläreunaan keskelle ruutua, ja tietty siellä peilin takana lähti salakavalasti leviämään, lähes huomaamatta. Seuraava napsu paikataan kyllä aivan heti.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.02.2026 19:32

Dacrest kirjoitti:
Iidis79 kirjoitti:Mitä mieltä tällaisista ilmoituksista? Usein myös näkee että "myydään vain huutokaupat.comissa", tai jopa että myydään vain yrityksille. Näitä ilmoituksia näkee eniten näillä automyyjillä jotka myyvät paljon autoja.
Tuossa luki, että autossa voi olla tai tulla pian jotain korjattavaa ja myyjä pesee kätensä tässä tällätavalla. On hyvä, että kerrotaan rehellisesti että ei ole ihan uusi auto, no näkeehän sen jo muutenkin, mutta miten määritellään "ammattilainen" tai "yritys".

Yritysten välillä ei ole kuluttajansuojaa ja huutokaupassa on perävalotakuu.
Yritysten välillä pätee vain kauppalaki, joka on paljon kuluttajansuojaa löyhempi; myyjä ei ole piilevistä vioista samalla tavalla vastuussa, kuin kuluttajalle myydessä.
Kahden kuluttajan välisissä kaupoissakaan ei kuluttajansuojaa ole.

Epävarmat autot, jotka on jollain tavalla huonossa kunnossa tai joissa saattaa olla isompaa vikaa, on aina myyty halvalla jobbareille/pienille autoliikkeille. Tai voi puuttua huoltohistoriaa, olla kolariauto yms myyntiä hankaloittavaa.
Nyt niitä on vaan alettu ilmoittamaan myös nettiautossa.

Okei jotain tuollaista ajattelinkin. Jossain vaan luki vielä niin, että myydään yritykselle joka sitten voi myydä auton eteenpäin... kenelle? Olen kerran ostanut auton huonolta jobbarilta, autossa on vikaa jopa jarruissa ja mä ajoin sen sellaisenaan Akaasta Lahteen. Ei sitä siinä huomannut, vasta renkaanvaihdossa, renkaat oli ihan jossai jarrunesteessä, eli vuoto. Iso ja kallis jarruremontti ja sitten auto ei enää käynnistynytkään 4kk kuluttua kun olin ostanut sen. Myin sen vikoineen 400€:lla ja jäin paljon miinukselle.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Käytetystä » 05.02.2026 21:07

Iidis79 kirjoitti:Jossain vaan luki vielä niin, että myydään yritykselle joka sitten voi myydä auton eteenpäin... kenelle? Olen kerran ostanut auton huonolta jobbarilta, autossa on vikaa jopa jarruissa ja mä ajoin sen sellaisenaan Akaasta Lahteen. Ei sitä siinä huomannut, vasta renkaanvaihdossa, renkaat oli ihan jossai jarrunesteessä, eli vuoto. Iso ja kallis jarruremontti ja sitten auto ei enää käynnistynytkään 4kk kuluttua kun olin ostanut sen.

Hyvän jobbarin voi löytää puskaradion kautta.
Veljeni on ostanut jo monta autoa samalta pieneltä autokorjaamolta. Sen omistaja ottaa aina silloin tällöin projektikseen korjata jonkun vanhan auton, myynnin jälkeen hän huoltaa ja korjaa auton sopuhintaan. Sanoo aina suoraan ja reilusti, kun katsastuskuntoon laittaminen tulee turhan kalliiksi. Viimeksi hänellä ei ollut mitään myytävässä kunnossa olevaa ja vinkkasi yhden autoharrastajakaverinsa pakeille. Sieltä löytyi yli 20-vuotias, täysin kunnostettu VW, jolla veli on ajanut viime kesästä lähtien huolettomia kilometrejä.

Ajattelin, että olisikohan sulla siellä lähellä pientä autokorjaamoa, josta voisit aloittaa kyselemisen? Pienissä pajoissa olen tavannut autoharrastajia, jotka nauttivat autojen korjaamisesta samalla tavalla kuin minä nautin koiran kouluttamisesta. Tekevät sitä, koska se on kivaa eikä näin ollen ole tarvetta oikoa tai jättää puolitiehen. Jotkut myyvät vain puskaradion kautta, kun eivät oikein kestä renkaanpotkijoita.
Käytetystä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.02.2026 09:21

Onko kellään kokemusta VW Amarokista?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 06.02.2026 12:42

^kaveri just eilen kävi täällä Amarokilla. 3.0tdi, pakuksi rekattu.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.02.2026 13:54

Lähinnä kiinnostaa että miten paljon tuo vie polttoainetta. Eihän tuo mikään koirienkuljetusauto taida olla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 06.02.2026 14:37

Minäpäs kysäisen, paljonko vie. Hataran muistikuvan mukaan noin 10l/100km.
Takamatkustajien tila ei mikään suurensuuri ole koirien kuljetusta ajatellen.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.02.2026 18:57

^OK, eli ei ole meidän auto sitten tuo.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 07.02.2026 13:06

^Muistin väärin, se on 2l tuplaturbo, mutta kyllä se kulutus tuolla tasolla on.
Painava auto ja neliveto.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 07.02.2026 14:45

Auton hankinta on ehkä ajankohtainen keväällä, mutta mietin lämmitystä. Tää piha on pieni eikä monellakaan ole edes tolppapaikkaa. Katselin webaston asennushintoja, siinä 2000-2500€ riippuen auton merkistä, eikä niitä näköjään ihan kamalan vanhoihin autoihin edes asenneta. No katselin nettiautosta sitten autoja (bensa) joissa jo olisi toi webasto, halvimmillaan n 5000€, mut ne mallit mitkä mua kiinnosti olis siinä 6000-8000€. Eli helpommalla pääsis kun ostais auton jossa se webasto jo olis.
Webasto kokemuksia?
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 07.02.2026 14:48

Tiibetinhelmi kirjoitti:Lähinnä kiinnostaa että miten paljon tuo vie polttoainetta. Eihän tuo mikään koirienkuljetusauto taida olla.

https://www.nettiauto.com/volkswagen/amarok
Ilmoituksissa on kulutukset, maantie, yhdistetty, kaupunki.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 08.02.2026 00:43

^ilmoitusten kulutukset on suuntaa antavia ja volkkari on kuuluisa kulutustestien kaunistelusta.

Webasto/Eber on ihan kätevä laite, mut käytetyssä voi ilmaantua kallista vikaa. Ainakin autoa ostaessa kannattaa varmistaa että lämmitin toimii. Vaikka ostaisi auton liikkeestä, webastot on usein rajattu kaikkien takuiden ulkopuolelle.

Jälkiasennetuissa kysymysmerkki on akun varaustilan huomioiminen, eli sammuuko jos akun varaustila laskee liikaa, vai vetääkö pahimmillaan akun niin tyhjäksi ettei auto lähde käyntiin.

Joka tapauksessa kuluttaa akusta virtaa, eli webaston käytön jälkeen täytyy autolla sit ajaa että akku latautuu täyteen. Nyrkkisääntönä jos käytät puoli tuntia, ajat puoli tuntia.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 08.02.2026 02:33

Joo, webasto on meidän mol autoissa vakioina, ollut aina siis. Miehen autossa se ei toimi eikä sitä ole lähdetty korjaamaan tai tutkimaan. Hän lämmittää tiukoilla pakkasilla sisätilalämppärillä, sähköllä. Ja kerran on nyt tässä pakkasjaksojen aikaan jumpannut auton käyntiin boosterilla.

Mun autossa akku on ostettu hiukan parempitehoisena, juurikin webaston takia, mutta omat ajoni ilman vakituista menoa per päivä jää niin vähäiseksi, että akku on mahdollisesti nytkin ilman tarpeellista virtaa? Muutoin käytännön elämässä se on ollut kiva käyttää, kaukkarilla mm. työpaikan parkkiksella sisältä vaan päälle ja pihassa ihan manuaalisesti. Minun autossa taas sisätilan puhallin on vain 0 tai täysillä, kertaalleen korjattu ja rikkoutunut samoin tein uudelleen, joten webaston sisätilalämmittimenä se ei tällä hetkellä toimi. Mutta moottori lämpiää kyllä.

Ja siis vanhoilla autoilla ajamme, mun auto tänä vuonna 20v.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 08.02.2026 09:25

Mulla on autossa webasto ja lohkolämmitintä ei ollut ostettaessa. Asennutin sen saman tien. Webasto oli kiinteä siis tehdasvalmisteinen ja sitä ei saanut pois päältä, laittoi itse itsensä päälle ja savutti niin perkuleesti. Korjautin sitä yli 800 eurolla, mutta ei tullut savuttomaksi. Viimein autokorjaajan kanssa juteltua tultiin siihen tulokseen, että sulake pois. Olisimpa tajunnut aiemmin, maksoin turhaan korjauksen ja ihan paska laite muutenkin.

Syksyllä ostin ylläpitolaturin ja viime viikolla kovilla pakkasilla auto seisoi liki viikon. Viime talvena akku tyhjeni, mutta nyt olen ladannut silloin tällöin laturilla, ja käynnistynyt ensimmäisellä. Maksoin huimat 15 euroa Motonetissä.
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.02.2026 10:33

Okei hyvä tietää nosita webastosta/eberistä.

Tollaset tiedot oli annettu 2l diesel 4-vedolle Amarokille, manuaali 2011.
Polttoaineen kulutus
Kaupunki: 9,7 l/100 km
Maantie: 7 l/100 km
Yhdistetty: 7,9 l/100 km

Mitens noi ylläpitolaturit, pitääkö akku ottaa pois ja tuoda se sisään lataukseen vai miten. Ongelma nyt tosiaan on se että jos ei ole tolppapaikkaa, eli töpseliä ulkona, kerrostalo.
Mietin näitä asioita ihan etukäteen.

En tiedä onko tähän taloon koskaan tulossakaan mitään piharemonttia, siitä on puhuttu, mutta nytkin tilanne on se että autotalleja on 5 ja tolppapaikkoja 4 ja autoja on pihassa enemmän, eli moni joutuu kylmänä käynnistämään. Ellei sitten ole jotain webastoa.
Ihan tavallinen lohkolämppäri ja sisäpistoke on toiminut mulla, kun on ollut tolppapaikka.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 08.02.2026 12:25

Ei tartte akkua irrottaa mulla, kaapelit kiinni akkuun ja töpseli seinään. Ilmottaa kun akku täysi.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 08.02.2026 18:59

Mutta jos Iidiksellä ei ole tolppaa eikä "töpselinreikää" missään lähellä niin mitäs sitten? Mä en ole asiaan perehtynyt, mutta voisi kuvitella että akun irrottaminen autosta saa koko systeemin sekaisin. :shock: Riippuu tietysti autosta.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 08.02.2026 19:30

Ei tarvii töpselinreikää, esim. tällainen:

https://www.virtasenkauppa.fi/starttibo ... 3297F8C61B

Ja ompahan ruljanssi irroitella akkua autosta paukkupakkasilla, ei kiitos.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.02.2026 22:12

Näyttää näppärältä tuo laite. En ole edes tiennyt että tuollaisia on.
Pitää kysyä mieheltä onko meillä tuollainen?
Mä olen nykyään ihan mielelläni ulkoistanut ihan kaiken autoon liittyvän miehelle.
Jos on pakko, niin ajan. Muuten en osallistu kuin kyydissä istumalla :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.02.2026 07:30

Akkuboosterikin olisi hyvä olla olemassa. Kun ei voi koskaan tietää!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.02.2026 21:02

Joo ehkä äärimmäisessä hädässä naapurilta vois lainata tolppaa siis sähköä, mutta tää taloyhtiö on kyllä jännä sen suhteen että pihassa olis paljon potentiaalia, mutta se pitäis muokata ihan uudestaan ja noi parkkipaikat erityisesti. Tämä on se asia mistä mä valitan jatkuvasti, jos suomalaiset halutaan oikeasti hankkimaan sähköautoja niin silloin jokaisen vanhan kerrostalonkin pihalla (oli se sitten vuokra tai omistus) niin pitää löytyä latauspaikat ja mielellään autokatos. Nyt on tosiaan vielä paljon näitä missä käytännössä asukas joutuu pitämään autoaan "taivasalla", ilman tolppaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.02.2026 21:04

aunet kirjoitti:Ei tarvii töpselinreikää, esim. tällainen:

Toi on hyvä. Muistan kun noita myytiin TV shopissa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.02.2026 20:01

suosittelen starttiboosteria. meillä on töissä sellainen (itseasiassa juuri linkissä mainittu noco) ja olen sillä jeesannut paria apua tarvitsevaa tontilla, niin ei tartte kaapelien kanssa lähteä puljaamaan.
mulla on myös oma boosteri autossa, ja vielä en ole sitä koskaan tarvinnut.

autojuttuihin menee tämäkin, matkustusmukavuus.

olin teslan kyydissä, takapenkkimatkustajana ja voi hemmetti miten epämiellyttävä siellä oli olla. jalkatila tuntui olemattomalta eikä penkkikään tuntunut kovin mukavalta. toki onhan siinä ero aina varmasti kuskin penkkiin ja itse en juurikaan takapenkillä istu, joten sekin voi vaikuttaa. pois nouseminenkin takaa tuntui hankalalta, kun ovi ei auennut niin paljon, kuin mihin on itse tottunut. tai ainakin näin talvitamineissa se oli hyvin epämiellyttävää.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.02.2026 21:36

Kun mä olin loppuvuodesta 2024 sairaalassa paljon ja jouduin kela-takseilla liikkumaan niin siinä tuli kyllä aika laaja kirjo erilaisia autoja kokeiltua, matkustajana. Teslan kyydissä en ollut, ei ollut tesloja kela-takseina, mutta muita sähköautoja kyllä paljon. Tai hybridejä, oletan. EI niihin paljon tullut kiinnitettyä huomiota, toki Mersu on aina Mersu (tykkään!). En tykännyt yhdestä Peugeotista yhtään. Joku uusi sähkö menopeli vissiin, e-308. Kamalan korkea kynnys, ihan niinkuin auto ois tehty ajatuksella "jos auto joutuu toimimaan veneenä", hankalaa nousta kyytiin, varsinkin siinä kun oli sairas ja oli kaikenlaista härpäkettä siinä (mulla oli siis dreeni).
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 14.02.2026 07:07

Iidis79 kirjoitti:
aunet kirjoitti:Ei tarvii töpselinreikää, esim. tällainen:

Toi on hyvä. Muistan kun noita myytiin TV shopissa.

Kysyin mieheltä että onko hänellä tuollainen kun ei ole mitään ongelmia saada autoa käyntiin aamulla vaikka pakkasta olisi miten paljon.
Hän sanoi että autossa on ylläpitolaturi. Kun laittaa auton "lämmitykseen" niin se lataa samalla akkua.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 14.02.2026 10:03

Tuommonen kiinteä ylläpitolaturi olisi hyvä, vaatii tietysti asennuksen.
aunet

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät