Lasten vanhemmat, kuinka koette ilmastonmuutoksen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Lasten vanhemmat, kuinka koette ilmastonmuutoksen

ViestiKirjoittaja Umac » 16.02.2024 04:52

Mulla paukkui yli viisinumeroiseksi tuo luku kun osaan ei voi valita kuin vähiten väärin olevan mahdollisuuden.
Tuo vissiin uusittu, muistelen, että teimme samaa PP:n aikaan?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.02.2024 13:47

veiras kirjoitti:"jotkut paikat muuttuu niin huonoksi", siis nyt eletään niin suuren tuntemattoman edessä, että se voi tarkoittaa myös sitä, että esim. tämä oma pohjolamme on Golf-virran tyrehtymisen myötä umpijäässä ihan kymmenessä vuodessa.

Kuinka moni täällä kykenee pitämään hiilijalanjälkensä max 2500? https://elamantapatesti.sitra.fi

Olen tehnyt tuon pari kertaa. Ongelma on tuossa testissä se että se on ilmeisesti tehty kovin keskiluokkaisille ihmisille. Siinä on vaikeaa valita oikea vaihtoehto kun asuu yksin kerrostalossa vuokralla. Ja en ikinä usko noihin laskelmiin lemmikeistä. Ellei lemmikki syö vain teollista muonaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.02.2024 14:31

Iidis79 kirjoitti:Olen tehnyt tuon pari kertaa. Ongelma on tuossa testissä se että se on ilmeisesti tehty kovin keskiluokkaisille ihmisille. Siinä on vaikeaa valita oikea vaihtoehto kun asuu yksin kerrostalossa vuokralla. Ja en ikinä usko noihin laskelmiin lemmikeistä. Ellei lemmikki syö vain teollista muonaa.

Ruokahan tekee tuossa tosi paljon ja jos ei ole vegaani, niin paukkuu yli tuon 2500 kokonaisuudessaan. Ja tuo ei tosiaan huomio että miten paljon esim. lemmikit syö ja mitä lemmikkejä on. On aika eri asia olla 10 kania, jotka syö heinää ja kasviksia kuin 10 koiran ja kissan lauma, jotka kuluttaa paljon lihaa. Kysytään vain rahamäärää, mutta jos joku saa vaikka silloin tällöin naudan ruhon ilmaiseksi eläintenruokaan, niin hiilijalanjälkeen vaikutus olisi nolla :D Mulla esim. kaksi pientä elukkaa kuluttaa enemmän lihaa kuin minä itse, koska itse syön sitä tosi vähän.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.02.2024 20:09

^ Niin, liikaa oletuksia tuossa testissä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2024 20:47

Ja Suomessahan on pakko lämmittää, jos meinaa hengissä pysyä.
Vieras

ViestiKirjoittaja pihistelijä » 18.02.2024 19:59

Mella M kirjoitti:On aika eri asia olla 10 kania, jotka syö heinää ja kasviksia kuin 10 koiran ja kissan lauma, jotka kuluttaa paljon lihaa. Kysytään vain rahamäärää, mutta jos joku saa vaikka silloin tällöin naudan ruhon ilmaiseksi eläintenruokaan, niin hiilijalanjälkeen vaikutus olisi nolla :D

Totta. Siitä tuli mieleen, että hintalappu toimii mittarina jopa väärin päin silloin, jos sattuu panostamaan vastuullisesti tuotettuun. Ne kun tuppaavat olemaan vaihtoehdoista kalleimpia.

Ymmärrän kyllä sen, että 10:n kanin heinät maksavat varmaan murto-osan siitä mitä kahden ison koiran raksut. Mutta se ei kyllä mahdu järkeeni, että mun taloni lämmitetään ja ylläpidetään pienemmällä kuomitusella kuin millä mä syötän koirani. Kesämökinkin hiilijalanjälki on vain puolet siitä. Tuntuu uskottavalta, että lihansyönti on tässä erityisesti luupin alla. Omaa hiilijalanjälkeäni vegaaniksi siirtyminen tiputtaisi 886 kgCO2e, mikä on aika lähellä lemmikkieni hiilijalanjälkeä.
pihistelijä

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät