Mikä tunne työelämästä tänä pänä

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Mikä tunne työelämästä tänä pänä

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.11.2022 12:32

Mulle ylityöt on nykyään sellainen kirosana, että ei kiitos :) Varsinkin kun se omissa töissä tarkoitti usein sitä, että ei vaan tullut niitä hetkiä, että sen olisi voinut kunnolla pitää vapaana, jolloin se lopulta jossain kohtaa maksettiin. Nuorempana tein paljonkin ylitöitä, johonkin 40 ikävuoteen asti, mutta sitten riitti. Mun esimies silloin aina soitti mulle ekana, kun tiesi, että mä teen ja usein niin, että tein 7 päiväistä viikkoa. Juu ei kiitos enää.

Etätöistä pidin, koska pääsi eroon siitä hälinästä mitä toimistoympäristössä oli (vaikka siis välillä sielläkin oli tosi hiljaista) ja sai aikatauluttaa päivänsä oman rytmin mukaan ja käydä vaikka koiran kanssa ulkoilemassa välillä tai vaikka ottaa päikkärit jos siltä tuntu.

Esimiestyöstä tykkäsin kyllä ja sain siitä ihan parasta palautetta. Mutta. Se on tosi raskasta ja varsinkin kun kaikki muutkin työt pitäisi hoitaa. Mulla on ollut suurimmaksi osaksi helppoja ja kivoja tiimiläisia, mutta silti aina välillä oli jotakin säätöä ja esim. organisaatiomuutokset oli melko raskaita, kun piti tehdä asiavalmisteluja ja huolehtia vielä, että tiimilläkin pysyis joku tolkku ja motivaatioa muutoksessa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Kynsiviila » 26.11.2022 13:07

Meillä onneksi nuo ylityöt on pääosin etukäteen tiedossa, hyvin harvoin mitään yllättävää :) Ja sitä kautta pystytään jakamaan tiimin kesken, eli että ne eivät ole aina niitä samoja henkilöitä. Itse otan ylityöt rahana, mutta senkin saa itse valita, rahana vai aikana.
Kynsiviila

ViestiKirjoittaja minni hiiri » 01.12.2022 10:24

Kynsiviila kirjoitti:Olen niin kiitollinen, että itsellä työasiat ovat hyvin. Olen kohta 50, eli työikää on vielä reippaasti jäljellä. Meillä on mahtava työyhteisö, tiimi ja esihenkilö. Töitä on enemmän kuin tarpeeksi, välillä se kuormittaa paljonkin ja tässä täytyy olla valtavasti epävarmuuden sietokykyä, kyky priorisoida ja vastaan isosta kokonaisuudesta taloudellisin vastuin. Mutta toisaalta pidän kovasti työstäni ja erityisesti sen vaihtelevuudesta. Työ on asiantuntijatyötä ja pystyn tekemään pääosin etätöitä.

95% samis, en vastaa taloudellisesti juurikaan mistään, ja mun työ on pääasiallisesti etätyötä, se mitä teen kodin ulkopuolella on lähinnä harrastus, josta maksetaan palkkaa. Olen tyytäväinen työhöni, en ole suonut ajatustakaan eläkkeelle pääsystä ja jos kaikki menee hyvin teen töitä niin kauan kuin pystyn. Minulla on hyvät vaikutusmahdollisuudet työni sisältöön ja voin milloin tahansa hakea jotain muuta työtä yrityksen sisällä, mikäli siltä tuntuu.
minni hiiri

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2022 15:58

Vilkaisin huvikseni avoinna olevia työpaikkoja "kylillä", keikka- ja vuokratyötä näyttää olevan huomattavat määrät, tällaiset firmat hallitsevat listoja kuin Barona, Staffpoint, Worker eli trendi epätyypillisten työsuhteitten muuttumisessa kaikkein tyypillisimmäksi on jatkuvassa vauhdissa - uusien asuntolainojen otto jäissä ym. seuraamuksia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Birdy » 02.12.2022 19:20

Vieras kirjoitti:Vilkaisin huvikseni avoinna olevia työpaikkoja "kylillä", keikka- ja vuokratyötä näyttää olevan huomattavat määrät, tällaiset firmat hallitsevat listoja kuin Barona, Staffpoint, Worker eli trendi epätyypillisten työsuhteitten muuttumisessa kaikkein tyypillisimmäksi on jatkuvassa vauhdissa - uusien asuntolainojen otto jäissä ym. seuraamuksia.

Avoimeksi ilmoitetut paikat ei kerro mitään työsuhteista. Suurinta osaa avoimista paikoista ei ilmoiteta missään ;)
Birdy

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2022 19:37

Birdy: niin on ja kavereillehan niitä jaellaan, en kiistä, se vaan että työllistämislait eivät mahdollista olemattomien paikkojen hakua kuitenkaan, eihän. ;)
Vieras

ViestiKirjoittaja tarkennus » 02.12.2022 19:47

Kyllä "työllistämislait" hyväksyy oikein hyvin avointen hakemusten teon. Niitä jopa suositellaan ja moni niiden kautta työllistyykin.
tarkennus

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2022 19:58

Näytä minulle henkilö joka keksii hakea paikkaa ja saa paikan jota pidetään pöydän alla, varattuna hyvälle jätkälle tai sille kivalle siskonlapselle sukupuolesta riippumatta, niin minä näytän sinulle henkilön, joka on taikatempun tekijä. Tutkivassa journalismissa käytetään jo nimikettä kaverikapitalismi tai toinen arkikieleen jo astunut nimitys on paikallinen sopiminen, suomeksi kyse on työpaikasta jota ei ole vaikka siitä olisi ilmoitettu näennäisesti. Birdy viittasi tähän ilmiöön, mahdollisesti.
Vieras

ViestiKirjoittaja tarkennus » 02.12.2022 20:05

Näitä henkilöitä tapaan työssäni useinkin. Avoimella hakemuksella työtön saa mm. täytettyä työnhakuvelvollisuuttaan ja kyllä se joitain myös työllistää. Itse olen saanut töitä useasti vain avoimen hakemuksen laittamalla, tuntematta ketään firmasta etukäteen, samoin ovat saaneet monet tuntemani. Paikkoja ei välttämättä laiteta auki, koska hyviä hakijoita ei uskota olevan, tai ei jakseta sitä rekryvaihetta. Mutta kun sopiva henkilö hakee työtä, hänet palkataan.
Älä höpise asiasta mistä et mitään tiedä.
tarkennus

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2022 20:07

Kiitos edelliselle ystävällisestä vastauksesta, tuliko nyt hyvä mieli?
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 28.02.2023 21:26

Kyllä avoimilla hakemuksilla työllistyy, hakuprosessi on raskas työnantajallekin, on paljon helpompi vaan ottaa ne pari jotka ovat itse olleet aktiiviset ja joilla on sopiva koulutus ja työkokemus. Isossa työpaikassa on kokoajan vaihtuvuutta + erilaisia perhevapaita, eli paikkoja vapautuu kyllä.

Eikä kyse ole mistään sukulaisten suosimisesta, ne sukulaiset kai tiedetään ilman hakemuksiakin.

Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 28.02.2023 21:26
Kissimyyr6

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät