Koiruuksia: kuulostaa edistykseltä.
Nauratti tuo "ketjuttaa asioita kuin humalainen bordercollie".
Älykkäät, ketjuttavat koirat on mun mielestä parhaita, niiden koulutuksessa pääsee tekemään luovia toteutuksia.
Meillä on ihan huomaamatta tullut Ruska-collien kanssa edistystä parissa asiassa. Mitään varsinaisia ongelmiahan ei ole, mutta kasvattajalla käydessä näin miten voimakkaasti Ruska reagoi ruohonleikkuriin: kilahti, haukkui, yritti rynnätä kimppuun, eikä koiraan saanut mitään kontaktia.
Yhtenä aamuna kotona, kun olin lähdössä käyttämään koiria takametsikössä, kuulin naapurista ruohonleikkurin äänen. En kuitenkaan ottanut koiria hihnaan ja käveltiin rennosti pihan läpi. Ruska ei vilkaissutkaan naapurin suuntaan.
Takaisin tullessa Ruska hieman paineistui, mutta purki paineensa tulemalla viereen kävelemään ja otti minuun katsekontaktin.
Olin että jee, se on oppinut tavallaan kääntämään kiihdyttävät tilanteet tottelevaisuudeksi, palkan toivossa.
Monissa lievemmissäkin tilanteissa olen huomannut saman: nykyisin se ratkoo tilanteita itse ja "huonon" käytöksen sijaan tulee viereen ja ottaa kontaktin kuin sanoen "näitkö miten hienosti toimin, olen ansainnut palkan".
Monesti en ole tuossa kohtaa edes tajunnut, mikä se kiihdyttävä tilanne oli. Helppo koira kun kertoo itse milloin on palkkauksen aika, vaikka omistaja on ihan kujalla.

Toinen missä on edistystä tapahtunut on autoon meno. Ruska stressaa autoilua ja se pitää nostaa kyytiin. Aluksi (viime syksynä tullessaan) jos se edes epäili joutuvansa auton kyytiin, se häipyi paikalta ja piti hakea hihnassa. Se oli jonkunlaisessa opitun avuttomuuden tilassa (ei pysty itse vaikuttamaan asiaan ja alistuu passiivisesti).
Ollaan pikkuhiljaa päästy siihen, että kun avaan auton oven, se tulee niin lähelle kuin pystyy, istuu siihen ja antaa ottaa syliin - hihnaa ei enää tarvita.
Nyt Ruska on alkanut osoittamaan lisää aktiivisuutta hyppäämällä mun sylistä autoon. Jee! Jonain päivänä, ehkä jo lähitulevaisuudessa, se hyppää autoon ihan itse.
Autoon menoa ollaan työstetty aluksi palkkaamalla Ruskaa kun se tulee edes auton lähelle - ja siitä jatkettukin lenkille. Eli auton lähelle voi tulla, se ei automaattisesti tarkoita auton kyytiin joutumista.
Ollaan autoiltu paljon lyhyitä matkoja, johonkin kivaan paikkaan.
Ruska on autossa oppinut "keskustelemaan": stressitason nousemisen se ilmaisee haukottelemalla äänekkäästi, jolloin kerron mihin ollaan menossa (tietyt vakiosanat/paikat käytössä) ja tämäkin on todennäköisesti hieman vähentänyt sen autoilustressiä.
Ja se yhteinen sopimus: annan Ruskalle aina mahdollisuuden tulla itse niin lähelle autoa kuin se sillä hetkellä pystyy, ennen syliin nostoa. Lempeästi vaadin sitä olemaan aktiivinen, mutten pakota. Jos se on jäänyt kököttämään terassille, olen kantanut sen sieltä asti. Nykyisin näitä terassilla kököttämispäiviä ei enää ole, vaan se pystyy aina osoittamaan jotain aktiivisuutta.