Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.03.2025 19:21

^Tuo on varmasti aivan totta. Muovia siellä, muovia täällä. Ei paina, muttei kestäkään.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Fran » 17.03.2025 20:27

Mun kahvimylly painaa 20kg :mrgreen:
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.03.2025 23:40

Ei se kulutus jollain mikrolla ole juuri mitään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 20.03.2025 11:53

Ihmettelenkö turhia, kun pitäisi säästää kaikesta, niin sairaalassa annettiin hammasharja ja pieni tuubi hammastahnaa. Ymmärtääkseni nuo kuuluu jokaisen ihan itse ottaa mukaan sinne. Ehkä melkoinen kuluerä kuitenkin vuodessa. Otin tietysti lopputuubin kotiin mukaan ja se kesti mulla kaks viikkoa. Hammasharja lipesi mun näpeistä ja sen hoitaja viskasi roskiin.

Sama niiden kosteiden pesulappujen kanssa. Avaamaton paketti oli sängyn vieressä pöydällä ja hyvä niin. Käytin jokusen. Kun lähdin sieltä kotiin, kysyin hoitajalta, voinko viedä loput kotiin. Ota ihmeessä, kun joka tapauksessa loput menevät roskiin. Sen vielä ymmärrän, että avattu paketti roskiin. Myös avaamatonkin menisi roskiin, kun se vaan on ollut jonkun potilashuoneessa. Että silleen.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 20.03.2025 13:33

^Sairaalan hinnat, siis vuosittaisien kilpailutuksien jälkeen, on toki tukkuhintoja. Eli yksi yhteen eivät mene tavan kuluttajan kanssa.
Meidän hyvinvointivaltiossa on siellä sairaaloissa ihmisiä joilla ei ole edes kotona perushygieniatarvikkeita. Tai on mutta niitä ei ole ketään tuomassa osastolle. Osa joutuu äkisti hoitoon. Joten sieltä saa kaikki vaatteista pesuvälineisiin, hyg tuotteisiin.

Hygieniasäännöt on tiukkoja, jokainen petipaikka tai huone on oma pöpömaailmansa. Se tuntuu hurjalta mutta sairaalamaailmaa pöpöineen ja siivousaineineen ei voi verrata koteihin.

Yleisintä on pakata tosiaan yöpöydän romppeet kotiin mukaan, se ei ole keltään pois.

Laitoshuollon ja hoitajien työohjeita lienee jossain netin syövereissä jos jaksaa penkoa :)
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.03.2025 13:42

^^Ihmettelen samaa: terveydenhuollossa heitetään rahaa roskiin. Sitä samaa rahaa, jota väitetään ettei ole. Tulee vähän fiilis, ettei rahan käyttöä aina valvota tarpeeksi ja maalaisjärki puuttuu.

Joissain yksiköissä on lopetettu mehun tarjoilu vanhuksille, säästösyistä. Veden pitää riittää, ellei sitten ole omaisia jotka sitä mehua tuovat. Hoitajat sitten joutuvat selittelemään että Pena saa mehua, koska sukulaiset ovat sitä tuoneet. Pirkko jää ilman, koska läheisiä ei ole.
Mun mielestä törkeää.

Sairaalaremontissa taas heitetään toimivat TV:t, kalusteet ym roskiin, koska onhan remonttibudjetista varaa ostaa uudet.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Avokaado » 20.03.2025 14:10

No juu, kyllä mä ymmärrän, että päivystysasiakkaat saavat hammasharjat ja -tahnat. He, jotkat tulevat sovitusti toimenpiteisiin, niin ohjeissa lukee, että omat hygieniatarvikkeet mukaan.
Hoitajan kanssa oli kyllä puhetta sairaalapöpöistäkin koskien mm. niitä kosteita pesulappuja. Mutta onko niitä tuotava etukäteen sängyn viereen, jos ei niille olisi edes käyttöä?
No, mä olen tarkanrahankäyttäjä muutenkin, siksi tulee miettineeksi tätäkin asiaa.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 20.03.2025 14:35

Itse muistan, että kun viimeisilläni raskaana jouduinkin yllättäen jäämään sairaalaan ihan tutkimuskäynniltä, niin silloin piti mennä ostamaan hygieniatuotteet sairaalan kanttiinista. Ei sieltä mitään hammasharjaa tai -tahnaa ilmaiseksi saanut eikä toki ollut tarviskaan.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.03.2025 08:51

Itse pelkään kirurgisia toimenpiteitä enemmän sairaalapöpöjä. Hyvä, että kontaminaatioita yritetään kaikin tavoin välttää. Desinfiointikin on kaksipiippuinen juttu. Syntyy yhä enemmän vastustuskykyisiä kantoja ja ihmisten mukana bakteerit kuitenkin kulkeutuvat ympäriinsä. Luin aikanaan tutkimuksia, joissa desinfiointiaineita korvattiin Bacillus subtilis -pitoisia pesuaineita käyttämällä. Ne muodostivat pinnoille haitallisia bakteereja vähentäviä kasvustoja. Eivät nekään varmaan kovin terveellisiä ole esim. leikkaus- tai makuuhaavoihin päätyessään
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 23.03.2025 07:11

Kyllähän ilmastonmuutoksesta pitää olla huolissaan, onhan siitä jauhettu jo vuosikymmenet. Puheet ei riitä vaan toimeen olisi pitänyt ryhtyä jo aikaa sitten. Onneksi nyt on tajuttu, että porothan siihen on suuria syyllisiä röyhtäilyillään! Kyllä taas joku järjen jättiläinen ollut asialla, onneksi Kiina, Intia ym. pikkumaat osaavat huolehtia päästöistään paremmin!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011113881.html
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.03.2025 09:00

Siis jutussa todettiin että porot röyhtäilee ja tuottaa metaania ja että ennustetaan, että Lapin päästöistä pian suurimman osan aiheuttaa maatalous eikä liikenne. Jos asia on näin, niin eikö sitä saa sanoa vai mikä tässä nyt oli väärin.

Ja mitä tulee Kiinaan, niin keskimääräisen kiinalaisen hiilijalanjälki on alle puolet suomalaisen hiilijalanjäljestä. Kiinan päästöt johtuvat hyvin suurelta osin siitä, että siellä valmistetaan iso osa länsimaalaisten kuluttamista hyödykkeistä. Kiinan syyttäminen siitä, että me länsimaissa kulutetaan enemmän kuin on tarpeen, on kyllä jo aika vanha juttu ja pitäisi tietää paremmin. Toki Kiinalla on myös omat halut kasvaa ja tuottaa koko ajan lisää, mutta Kiinan teollisuuden ja teknologian kehitys on saanut hyvin vauhtia siitä, että sinne on ulkoistettu niin paljon tuotantoa länsimaista.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 23.03.2025 09:39

No voi jos pahoitin mielesi. Oli tarkoitettu lähinnä vitsiksi, että röyhtäilemällä tämä pallo suistuu radaltaan, antaa olla.
aunet

ViestiKirjoittaja Fran » 23.03.2025 10:43

Tuollaisia "vitsejä" vääntää yleensä ne, jotka ei usko ilmstonmuutokseen tai ainakaan siihen, että kaikilla teoilla, pienilläkin, on merkitystä. Siksi ne ei naurata.

Asioita tutkitaan, ja monesti niistä sen jälkeen uutisoidaan. Eikä uutisointi tarkoita sitä että kyseessä on se kaikkein pahin vaikuttaja, tai edes merkittävä vaikuttaja.
Fran

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.03.2025 11:24

aunet kirjoitti:No voi jos pahoitin mielesi. Oli tarkoitettu lähinnä vitsiksi, että röyhtäilemällä tämä pallo suistuu radaltaan, antaa olla.

Anteeksi, mä en nyt vaan bongannut tästä sitä vitsiä, että missä suupielten olisi pitänyt vähän kohota. Sinänsä porojen röyhtäily voi olla ihan hauska juttu, mutta kun mukaan tuli järjen jättiläiset ja Kiina ja Intia, niin mä tulkitsin, ettei tämä kovin vitsiksi ollut tarkoitettu.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 23.03.2025 11:30

No kyllä nyt taas mieltä pahoitetaan ja otetaan kaikki kirjaimellisesti. :roll: Sinänsä tämä ei kuulu ihmettelyketjuun koska ei yhtään ihmetytä enää.
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.03.2025 12:15

Mea kirjoitti:No kyllä nyt taas mieltä pahoitetaan ja otetaan kaikki kirjaimellisesti. :roll: Sinänsä tämä ei kuulu ihmettelyketjuun koska ei yhtään ihmetytä enää.

Mä en usko, että kenenkään mieli pahoittui. On kuitenkin jännä, että kun asiaan ei ole mitään muuta sanottavaa, niin tullaan ihmettelemään muiden mielen pahoittumista ja pyörittelemään silmiä. Mä en tiedä missä vaiheessa mielensä pahoittamisesta tai lähinnä siitä kommentoinnista tuli tapa, mutta ei kaikki kommentit netissä tai IRL johdu mielen pahoittumisesta. Tämähän on vain keino saada ihminen häpeämään sitä mitä hän juuri sanoi. Joihinkin se ikävä kyllä sitten tehoaa niin, ettei enää uskalla sanoa mitään. Jännää on se, että tätä mielensä pahoittamis kommentointia käyttää eniten ne, jotka itse valittaa siitä, miten mitään ei saa enää sanoa.

Ja sitten vielä. Mielensä pahoittamisessakaanhan ei ole mitään pahaa, jos joskus jostakin tulisi oikeasti paha mieli. Näillä kommenteilla siitä vaan tehdään asia, mitä ei saisi ikään kuin koskaan tapahtua tai että siinä olisi jotakin kauheaa ja hävettävää.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.03.2025 12:45

Tämä on ketju ihmettelyille, ei besserwisseröinnille.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.03.2025 19:50

Onko noi kauppojen liukuportaat/hihnat oikeasti noin hitaita? Mä meen niissä aina kävellen, mutta tänään jätin auton Prisman katolle ja otin siitä vapaa kärryt (yleensä riittää kori), kun sattui olemaan sellaiset mihin ei tarvi polettia ja sitten alas sillä liukuhihnalla. Ne kärrythän jämähtää siihen sillä magneetilla (mitä en muistanut) ja vitsi miten hitaasti se hihna meni. Mä olen kärsimätön ja se matka katolta alas kesti ikuisuuden ja musta tuntui, että olisi ehtinyt sinä aikana katsomaan kaikki Taru sormusten herrasta leffat. Miten kukaan jaksaa seisoskella noissa noiden kärryjen kanssa? No opinpahan tästäkin ja otan tästä lähtien kärryn vasta alhaalta.
Mella M

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.03.2025 07:49

^ :D Voin kuvitella sut liukuportaissa katsomassa Sormusten Herroja joltain tabletilta! En osaa vastata tuohon kulkunopeuteen, onhan se varmaan säädettävissä? En muista koska olisin liukuportaissa itse mennyt, niitä on täällä niin vähän. Hitaitahan ne ovat kyllä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.03.2025 10:03

Kivunhoito, tai hoitamattomuus ihmetyttää taas. Poika(aikuinen) itkee jo 5päivää jatkunutta kurkkutulehdustaan, niin ei saa kuin buranaa ja panadolia. Itse en olisi pärjännyt tuolla lääkityksellä kun nielurisat leikattiin. Poika sanoo että kipu on x10 risaleikkauksen jälkeiseen kipuun. Niille jotka sanovat että tuo kipu pitää vain kiltisti kärsiä, toivon kivunhoitamattomuutta tulevaisuudessa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2025 16:14

Nyt kyllä ihmettelen vahvasti!

”Iltalehden tietojen mukaan vuonna 1990 syntynyt vanki tuomittiin vuonna 2020 yli kahden vuoden vankeusrangaistukseen törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Vuonna 1990 syntynyt mies oli vuonna 2013 lukuisia kertoja sukupuoliyhteydessä 15-vuotiaan tytön kanssa. Tyttö tuli suojaamattomasta sukupuoliyhteydestä raskaaksi.

Oikeusministeriö myönsi luvan avioliittoon
Kun tyttö ennen vauvan syntymää täytti 16 vuotta, oikeusministeriö myönsi hyväksikäyttäjälle poikkeusluvan mennä uhrinsa kanssa naimisiin.”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fff ... bd3ea6786e

Tuomittu alaikäisen vaimonsa hyväksikäytöstä siinä vaiheessa kun yhteinen lapsi on ollut jo 7v. Kaikki tässä ei nyt kuulosta ihan ookoolta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.03.2025 16:23

Näin viime yönä unta, että olin ottanut pienen, sellaisen keltaruskean kissanpennun itselleni. En kuitenkaan ollut varannut sille kissan hiekkalaatikkoa, en ruokaa, enkä mitään muutakaan tarpeellista. Kissa pyöri lattialla hakien pissapaikkaa, mutta kun sitä ei löytynyt, se pissasi parketille. Lähdin kiireellä Mustiin ja Mirriin hakemaan tarvikkeita. Kuivikkeet olivat jotain teräviä tikkusia, joten en löytänyt kunnollisia enkä hyvää ruokaakaan kissalle. Hätäännyin ja ihmettelin, että mitä hemmettiä mä nyt teen. Tässä vaiheessa heräsin ja olin niin helpottunut, kun kaikki oli unta!
Mutta, mistä lie tuollainen uni tuli, kun en ole pienimmissäkään määrin minkään lemmikin ottoa miettinyt. Tätä funtsasin aamulla.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Hetuli » 27.03.2025 16:29

Vaimo nostanut syytteen eron jälkeen? Erosivat vuonna 2018.

Tuollaiset parisuhteet, joissa toinen on 15 ja toinen 23 eivät tietysti ole ok. Eri asia silti kuin pienen lapsen hyväksikäyttö.
En tiedä pitäisikö olla joku rangaistusasteikko.

Avokaado, olet liikaa lukenut lemmikkijuttua? :D
Hetuli

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.03.2025 19:58

Hetuli kirjoitti: Avokaado, olet liikaa lukenut lemmikkijuttua? :D

:mrgreen:
Avokaado

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.03.2025 20:04

^^^^jutussa olleesta linkistä selviää paremmin:

"Mies saattoi 15-vuotiaan tytön raskaaksi seksuaalirikoksella ja käytännössä pakotti hänet naimisiin.
Tuomittu esitti uhrille erilaisia uskonnollisia vaatimuksia ja yhteydenpitorajoituksia.
Uhrin mukaan mies tavoitteli oleskelulupaa."
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2025 20:20

^ Kiitos! Linkkiä en saanut auki, koska ei ole lehden tunnuksia(eikä tule).
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.03.2025 21:41

Mä olen ehkä kertonut tämän samantapaisessa yhteydessä ennenkin, mutta kun mä olin 15 -vuotias, niin olin aivan todella ihastunut samassa urheiluseurassa 23 -vuotiaaseen kundiin. Hänkin selvätti välitti musta, kun heitti mut usein kotiin (asuin maalla ja iltaisin busseja meni harvoin) ja tosi usein tuli juttelemaan ja muutenkin selvästi viihtyi mun seurassa. Joskus viikonloppuna kun olin kaupungilla, niin päädyin hänen luo yöksi kun hän tuli ravintolasta ja mä hengailin kaverin kanssa "rinksalla" mutta ikinä ei mitään tapahtunut vaikka mä aina toivoin, että olis. Hän oli aina tosi huomaavainen ja kohtelias ja olisi saanut vaikka millaisia mimmejä, koska oli vielä tosi komea. Törmättiin joskus vuosia vuosia myöhemmin yöelämässä, kun olin melkein nelikymppinen. Edelleen hän näytti komealta ja pyysi syömään. Kysyin häneltä, että mikä juttu se oli silloin kauan sitten, että mä olin niin tyrkky teini (jep) ja hän ei edes ottanut kainaloon nukkumaan eikä halannut eikä ehdotellut mitään, eikä yrittänyt pussailla. Hän vastas että "mä tykkäsin susta tosi paljon, mutta enhän mä voinut, sä olit niiin nuori". Silloin mietin, että hitto, jokaisen 15 -vuotiaan tytön elämässä pitäisi olla näin kunnollisia nuoria miehiä. Vaikka mä olinkin 15 -vuotiaana jo omasta mielestäni täys nainen ja mua usein luultiin vanhemmaksi, niin kuin tyttöjä usein luullaan, niin silti, kyllä 23 -vuotias mies ja ihastunut 15 -vuotias tyttö ovat vaan usein vähän eri asemissa. Enkä mä sitä sano, ettäkö tällainen olisi jotenkin aina paha juttu. Ei. Mullakin on läpipiirissä pariskunta, jotka on tavannut 16 ja 25 -vuotiana ja ovat edelleen yli 20 vuoden jälkeen yhdessä. Mutta tässäkin tapauksessa kundi on aivan tosi kunnollinen eikä varmasti ole painostanut alaikäistä millään tavalla. Asiat voi tehdä niin monella tavalla, oikein ja hyvin tai painostamalla ja tosi väärin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 27.03.2025 23:47

Mä aloin just 15v täytettyäni seurustelemaan 23-vuotiaan miehen kanssa. Oltiin yhdessä kaksi vuotta, enkä koko aikana kokenut painostusta mihinkään ja kaikessa edettiin täysin mun haluamaan tahtiin. En usko, että olisin voinut parempaa ekaa poikakaveria löytää. Eron jälkeen oltiin 5 vuotta parhaita kavereita ja jatkuvasti yhdessä liikenteessä. Ja vielä nykyäänkin, yli 30 vuotta myöhemmin, hän on mulle rakas. On jo ajatuksenakin kamala, että hän olisi saanut syytteen tai jopa tuomion siitä, että oli mun kanssa. Et ei ne kaikki muutamaa vuotta vanhemmat miehet hyväksikäyttäjiä ole.
Fran

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2025 03:49

Joo. Minullakin tiedossa 15v tyttö ja vanhempi poika, täysi-ikäinen. Ja lakihan tosiaan mahdollistaa ns. tasavertaisessa suhteessa seksin mutta kuten ystävällisesti avattu, tuo ap juttu sisälsikin jo ihan muita kuten uskontoa jne. Sama jos on alisteisessa asemassa esim. oppilas-opettaja. Mutta onhan maailma täynnä tarinoita. Ja seksiä, ilman pakottamisia. Alaikäisenä, alle suojaikärajan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 28.03.2025 08:40

Koulukiusaaminen, tai oikeammin sanottuna väkivalta, on todellinen ongelma. Nyt silläkin ongelmalla härskisti hyväksikäytetään hyväuskoisia kansalaisia ja lypsetään heidän rahojaan. Ihmettelen vaan, että kuka enää uskoo todellisia tapauksia, kun näitä tarinoita sepitetään toinen toisensa perään. Valitettavasti kärsijöinä ovat ne lapset ja nuoret, joita asia todellisuudessa koskee.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011125516.html
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät