Ketju sähkölaskun ja kulutuksen seurannoille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju sähkölaskun ja kulutuksen seurannoille

ViestiKirjoittaja Purrfect » 05.03.2026 21:25

Just tänään miehelle tuli talosta eka sähkölasku, YHDELTÄ päivältä... Ja hinta 16€ . En tullut kysyneeksi onko jotain sopparin siirto/alotusmaksuja tms, mutta "ihanan halpaa"
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.03.2026 13:41

^ Jotain tossa täytyy olla vikana. Tai sitten 15€ sopparin siirtoa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 08.03.2026 10:45

Tuossa vielä lyhyesti huoltovarmuuskorotuksesta, se koskee kaikkia:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... f6ab2d4a16
Hallitus esittää muutosta, joka kasvattaisi sähkölaskua – valtiovarainvaliokunta puoltaa -
Hallitus on esittänyt sähkön huoltovarmuusmaksun korottamista.

--Esityksessä sähkön huoltovarmuusmaksun tasoa korotettaisiin 0,013 sentistä 0,085 senttiin kilowattitunnilta molemmissa sähköveroluokissa. --
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2026 12:54

^ Tuohan on ihan sairasta. Miten olen onnistunut olemaan näkemättä uutisointia tuosta? Onkohan tarkoitus pitää kansalaiset pimennossa. Ihan kuin ei olisi tarpeeksi kallista jo muutenkin. Ymmärtäisin jos sähköyhtiöt maksaisivat tuon mutta että tavan kansalaiset maksumiehiksi TAAS.
145€ oli sähkö siirtoineen päivineen helmikuussa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.03.2026 14:44

Nykyinen hallitus ON sairas.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 08.03.2026 16:23

Mulle tulossa 520e siirtolasku kahdelta kuulta. Pelkkä siirto. :crazy:
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2026 16:41

^ TUOKIN on sairasta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 08.03.2026 18:10

Vieras kirjoitti:^ Tuohan on ihan sairasta. Miten olen onnistunut olemaan näkemättä uutisointia tuosta?

En muista itsekään moisesta lukeneeni mutta kuukkeloidessa asiaa löytyi kyllä 2025 otsikoitakin. Näin sen eilen IL:ssa mutta otin tuon lyhyen version Maaseudun tulevaisuudesta.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 08.03.2026 18:29

Koiruuksia kirjoitti:Nykyinen hallitus ON sairas.

Niinno. On tehty paljon huonoja päätöksiä mutta on tehty hyviäkin. Ja kun edes jonkun on pakko edes yrittää tehdä jotain kun iso laiva on menossa päin seinää. Ei se helppoa ole. Sellainen vasemmistoliiton "paljon rahaa seinästä ihan kaikille" olisi epäilemättä todella kivaa - niin kauan kuin sitä sitten kestäisi. Vähän pidempinäköistä on edes yrittää nostaa taloutta jotta saataisiin ihmisille töitä.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.03.2026 19:10

Hyvinhän se onkin tähän saakka mennyt.

Minä en ole mitenkään poliittisesti aktiivinen. Ja olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni kokoomuslaisessa kodissa. Ja suvussa on monta yrittäjää.
Toki, jos olisin vielä töissä ja saisin palkkani normaalisti niin ei muakaan varmaan ihan kamalasti kaivelisi tämän hallituksen toimet. Voisin ajatella samalla tavalla kuin sinä.
Mutta kun satun olemaan työttömänä niin onhan se ahdistavaa kun omalle kohdalle sattuu nämä leikkaukset niin että kohta mulla ovat nettotulot pudonneet yli 2000 euroa kuukaudessa. Kyllähän se tosiaan tuntuu siltä että hallitus tekee oikeita asioita. Not.
Ja töitä ei ole mihin mennä. Ja joo, ihan itse irtisanouduin. Niin että mitäs läksit, kikkeliskokkelis vaan.

Asiat riippuvat aina siitä kenen kantilta niitä katsoo.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.03.2026 19:18

Mea kirjoitti:Mulle tulossa 520e siirtolasku kahdelta kuulta. Pelkkä siirto. :crazy:

Kohta maksat vielä enemmän, kiitos hallituksen.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 08.03.2026 19:22

^^ Pointti on että on edes yritetty. Ei ole onnistunut, ei. Mutta se on jälkikäteen tosi helppo sanoa. Ja kun niitä työpaikkoja on nimenomaan yritetty luoda, että olisi mihin mennä, jos/kun jää työttömäksi. Luulisi että työttömänä nimenomaan kannattaisi sitä, että edes yritetään eikä nosteta käsiä pystyyn.

^ Se on ikävä juttu, mulle ja monelle muulle. Mutta ei kaikki päätökset voi kaikkia miellyttää. Kyllä tuollekin syynsä oli.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.03.2026 19:50

Täytyy olla aika tollo jos luulee että Suomi lähtee nousuun sillä että köyhät tapetaan pois kuleksimasta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 09.03.2026 06:38

On siellä kai jotain muuta yritetty. Mutta jos ei seuraa kuin Seiskalehteä niin ei varmaan ole korviin osunut.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.03.2026 14:33

Nyt alkaa Mealla mennä Seiskalehtineen jo sen verran ohi aiheen että seuiraava kommentti jonka tähän ketjuun kirjoitan, jos kirjoitan, liittyy sähkölaskuun.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.03.2026 14:40

Ei liity sähköön mutta lämmitysöljyn hinnan katsoin äsken ja se oli talvilaadulla toimitettuna tänne kaupunkialueelle yli 1800€. Että ei se herkkua ole öljylämmittäjilläkään.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 09.03.2026 15:20

No tuo öljyn hinnan kertominen ei kerro kuluista mitään. Paljonko öljyä on ja mille ajalle tuo riittää? Ihan huippuhalpaa jos tuo riittää koko vuodelle!
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.03.2026 15:27

^ Sama kuin sanoisi että kaksinkertaistunut sähkönhinta on huippuhalpaa :D
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 09.03.2026 16:45

No eihän tuo öljy tee kuin 150 per kuukausi jos tuossa on koko vuoden öljyt.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.03.2026 17:08

Mistä sä olet nyt saanut käsityksen että koko vuoden öljyt on tuossa?
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 09.03.2026 18:26

En mistään, kun kysyin asiaa sinulta aiemmin, vastasit tylysti hymiön kera vertaamalla sitä sähköön. Itse ilmoitit vaan kyseisen öljyerän tuontihinnan kertomatta paljonko sitä on ja paljonko sitä menee. Jokaisen pääteltävissä siis itse paljonko kustantaa asua öljylämmitteisessä talossa. Ketjussa seurataan nimenomaan kustannuksia ja kulutusta.
aunet

ViestiKirjoittaja Hemu82 » 15.03.2026 21:28

Enpä oo tänne rekkaamattomien puolelle eksynytkään aikaisemmin mut nyt kun eksyin niin tullaan kertomaan vähän meidän ihanista sähkölaskuista. No ensinnäkin onneksi nyt on tähän mennessä ollut halpa kuukausi kun on ollut lämmintä ja sähkökin halpaa. Juu on siis pörssisähkö.
Meillä siis oli tässä öljylämmitys kun ostettiin ja arvio oli et 2500 litraa kuluisi vuodessa, mutta epäilen sen olleen aika alakanttiin tai et aikaisempi asukas ois ollutkaan niin mukavuudenhaluinen lämmön suhteen mitä me. Vaihdettiin samana keväänä vilppiin ja sen lisäksi on ilppi. Lämmitettävää tilaa on joku 170 neliötä, toki varasto ja autotalli ei oo samoissa lämpötiloissa mitä asuintilat. Helmikuun sähkölasku siirtoineen oli päälle 670 euroa. Ei oo vielä koskaan noin isoa laskua ollutkaan. Tammikuun lasku oli muutaman kympin halvempi. Ja on siis yritetty säästääkin lämmityksen suhteen kun on tälläinen älykoti et voi säätää sitä sun tätä ja ajastaa lämmityksiä tai laittaa sen mukaan mitä sähkö milloinkin maksaa, mutta silti ihan järkyttäviä laskuja nyt ollut. No onneksi kesällä huomattavasti halvempaa vaikka eipä tässä nyt ilmaisia laskuja silloinkaan ole. Eikä varsinkaan nyt kun sähkömittarin vaihdon yhteydessä olivat tarkastaneet pääsulakkeiden koon niin nyt sitte maksetaan joku melkein 50 euroa Kymenlaakson Sähkölle siitä huvista kun aiemmin oli vähän päälle 20 euroa. Eli se 50 euroa menee plus siirrot ja verot sinne vaikka sähkö ois ilmaista. No ei voi mitään. Ehkä se pienempikin sulakekoko riittäisi varsinkin kun ei edes saunaa käytetä.
Mutta joo ei meillä silti kyllä hintoja kyttäillä jos vaikka pyykkiä tai tiskejä pitää pestä. Ne laitteet vie kuitekin niin hemmetin vähän sähköä et ihan sama. Lämmitys vie kyllä ihan tarpeeksi.
Kyllä toi vilpillä lämmitys kuitenkin on jäänyt halvemmaksi mitä öljylämmitys ois maksanut. Ja pörssisähkökin tainnut jäädä halvemmaksi vaikka näitä kalliita hintoja talvella on. Joskus sitä kyllä miettii et ihan kiva jos ois joku tulisija mitä lämmittää vaikka kalliita ne puutkin on. Tai siis onhan meillä avotakka, mutta siitä ei hirveästi iloa ole varsinkaan kun takkahuoneessa ei oleskella niin ei se muita huoneita lämmittäisi sitäkää vähää. No ei kyllä pahemmin vaikka ois varaavakin siellä päässä taloa.
Hemu82

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.03.2026 08:10

^Onhan tuo kyllä aika huikea summa, vaikkakin vaan talviajan ongelma. Voisiko teille asentaa jonkun varaavan takan tms., olisiko sille paikkaa? Tulevaisuutta ajatellen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.03.2026 11:26

aunet kirjoitti:En mistään, kun kysyin asiaa sinulta aiemmin, vastasit tylysti hymiön kera vertaamalla sitä sähköön. Itse ilmoitit vaan kyseisen öljyerän tuontihinnan kertomatta paljonko sitä on ja paljonko sitä menee. Jokaisen pääteltävissä siis itse paljonko kustantaa asua öljylämmitteisessä talossa. Ketjussa seurataan nimenomaan kustannuksia ja kulutusta.

Mistä minä voisin tietää paljonko öljyä kelläkin kuluu? Hemu tuossa kertoi paljonko heillä kului kun öljylämmitys vielä oli. Huomaatko miten toisilla kului tammikussa 500 kwh, ja toisilla 1500? Et siis ymmärrä sitä jos sähkön hinta kaksinkertaistuu niin se on silloin paljon kalliimpaa kuin aiemmin? Tai vaikkapa kahvin hinta, jos et tiedä paljonko henkilö käyttää sähköä tai kahvia? Tässä asiassa tuskin voin sinua auttaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 16.03.2026 12:50

Voi Vieras, ei sinun minua tarvitse auttaa! Ihan itse maksan jokaisen kuluttamani sähkökilowatin mukisematta. Jokin ongelma sulla nyt on luetun ymmärtämisessä. Ja ilmeisestikään et itse ostele öljyä kommenteistasi päätellen.
aunet

ViestiKirjoittaja Hemu82 » 21.03.2026 11:43

Tiibetinhelmi kirjoitti:^Onhan tuo kyllä aika huikea summa, vaikkakin vaan talviajan ongelma. Voisiko teille asentaa jonkun varaavan takan tms., olisiko sille paikkaa? Tulevaisuutta ajatellen.

Tilaahan täällä kyllä ois, mutta en tiedä mitenkä sellaisen saisi järjevästi. Olohuoneessahan se ois fiksuin, mutta vähän hankala ehkä toteuttaa. Varsinkin kun on toi varttikate niin ei ehkä helpoin homma alkaa tekemään jotain uutta hormia tai muutenkaan. En noista itse niin ymmärrä. Ja tosiaan kun tuo takkahuone on vähän tuolla niinku erillään niin ei ehkä olisi järkeä sinne laittaa sitä varaavaakaan. Mies on miettinyt saunaankin puukiuasta vaikka ei kyllä saunota edes, mutta siinäkin tosiaan se et pitäisi tehdä kattoon läpivienti.
Hemu82

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 23.03.2026 13:58

Sähkölasku 190 euroa, sähkön siirto 180 euroa. Aivan sairasta.
Otettiin viikonloppuna molemmat varapatterit pois. On ollut keittiössä (jossa ei enää ole tulisijaa) joka on talon kylmin huone sekä tuossa etueteisessä kun menee kovilla pakkasilla nollaan tai allekin.

Saa nähdä onko asialla vaikutusta seuravaan sähkölaskuun.

Kesällä ei sitten ole enää noitakaan patterikuluja eikä auton piuhaa niin yleensä sähkölaskut ovat muutaman kympin suuruisia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 23.03.2026 15:27

Mulla on tulossa maaliskuun sähkölaskusta 140e, näyttäisi tällä hetkellä. Siirto sitten aina vähän enemmän. Kulutus menee taas yli 2000.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.03.2026 12:33

Kylmä rinki p*rsiissä odottelen siirtolaskua tammi-maaliskuun ajalta... :shock:
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät