Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Avokaado » 28.02.2026 09:41

^ Selvä ja pääasia että pärjää. :thumbup:
Avokaado

ViestiKirjoittaja aunet » 02.03.2026 12:53

Ihmettelen edelleen näitä jumalattoman kokoisia "katu"maastureita. Tai siis autoja en niinkään, vaan ratin takana olevia. Liian usein siellä istuu minikokoinen kuski, nainen tai mies, ei voi tietää kun ei näy muuta kuin ehkä päälaki, jos sitäkään. Joskus tuntuu ettei siellä ole kuskia laisinkaan. Sieltä ressukat koittavat välillä kurkkia ulos ja samalla hallita jättikokoista autoaan. Pelolla saa seurata mihin auton nokka osoittaa, ihan tässä tunti sitten viimeksi. Eipä tahdo tien leveys heille riittää mitenkään.

Tyyny pyllyn alla ei auttane, jos ei jalat yllä polkimille. Pitäiskö auto mitoittaa kuskin mukaan, eikä "mutku mä haluun ja voin" asenteella? Voihan tietysti olla, että olen vaan kateellinen.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 02.03.2026 13:09

Saako muunlaisia autoja enää? En siis tiedä, mutta jossain välissä kun tuntui että sitikka leviää alta ihan näillä näppäimillä, niin katselin vaihtositikkaa. Kun en haluaisi muuta. Vaatimuksina olisi a) manuaali, b) bensa, c) farmari. No ei ole olemassa sellaista.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.03.2026 13:24

Ajan usein pakettiautoa joka on paljon isompi kuin katumaasturit. Hyvin näkee molemmista. Ettei syynä törppöilyyn olisi se että vanhukset ajavat nykyään tuollaisilla? Oma isäni ainakin on jo viittä vaille kortiton, pää ei käänny enää kunnolla eikä reaktionopeus ole entisellään. Automaattivaihteisto taasen on poistanut nämä entisajan kakkosvaihteella ajelevat vanhukset liikenteestä.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 02.03.2026 13:36

Itse olen ajanut erilaisilla pakuilla viimeiset kolkyt vuotta. Pakusta näkee erittäin hyvin sen koosta riippumatta verrattuna moneen muuhun autoon. Toki täysin umpipakusta ei näe taakse suoraan eikä oikealle pitkälle sivulle ikkunoiden puuttuessa. Istuma-asento pakussa on eri kuin muissa autoissa. Ihmettelyssäni pointti oli, että kuski uppoaa täysin penkkiinsä kun pituus ei riitä näkemään kunnolla ikkunoista. Ja Vieras, automaatin otan sitten kun on pakko, autossa pitää olla manuaalivaihteet. Ja sitä kakkostakin tarvitaan, useinkin pakulla liikkeelle lähtiessä.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.03.2026 14:30

Citymaastureissa voi penkin korkeutta säätää ihan normaalisti, eli kyllä sieltä näkee hyvin ulos eikä mihinkään uppoa. Oletko koskaan ajanut yhdelläkään vai ajeletko vain vuosikymmen toisensa perään ainoastaan pakettiautoa? Ei tarvitse loukkaantua automaattivaihteista myöskään, citymaastureissa sellaiset on nykyään jo ihan järjestään.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 02.03.2026 14:38

Vieras kyllä olen ajanut jos jonkinlaista kärryä kuorma-autosta lähtien, ja en todellakaan loukkaannu kenenkään mielipiteistä netissä enkä muuallakaan. Et ymmärrä ihmettelyäni. Jostain syystä ne kuskit uppoo näkymättömiin. Ehkä kannattaisi tutustua auton käyttöohjeisiin ja säätää se penkki.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.03.2026 15:19

Kannattaisi kokeilla autoa ensin ennenkuin laukoo omia ennakkoluuloisia tyhmyyksiään.
Mulla on katumaasturi, ja näkyvyys on hurjasti paljon parempi kuin yhdestäkään aikaisemmasta '"tavallisesta" autostani, joita on ollut paljon.
Ja olen pienikokoinen, alle 160cm. En kyllä tiedä näkyykö musta ulospäin vain pelkkä päälaki, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska minä näen autostani erinomaisen hyvin ulos.
Niin, ja olen myös vanha.
Ja piru vieköön, autossani on myös automaattivaihteisto, mutta sitä en olisi kyllä halunnut, mutta onhan se mukava, ja sitä pystyy kyllä tarvittaessa käyttämään myös "manuaalina". Kykenen edelleen vaihtaa vaihteita. Mulla nimittäin on vielä myös edellinen manuaalivaihteinen auto. Ajan toistaiseksi ajoittain sekä automaatilla että manuaalilla.
Ja olen ollut jopa aika järkyttynyt miten huono näkyvyys tästä vanhasta autostani onkaan ollut, koska vertailukohdetta ei ollut. Enemmän käytän maasturia, koska se nyt vaan on niin monin tavoin parempi auto ajaa ja käyttää. Menee melkoisessa hangessakin mökkipolulla kuin juna ( neliveto, minkä senkin saa pois halutessaan) ja on liukkailla etuvetoiseen verrattuna ihan omaa luokkaansa.
Jos kuski on taitamaton, se ei ole auton vika.
Tiedostan iästäni huolimatta, ettei mun maasturi silti mikään ihmeauto ole, eikä se kykene kumoamaan fysiikan lakeja.
Mutta osannut ennakkoon tietää, että toi maasturi on noin hyvä ominaisuuksiltaan, ja olin varsin tyytyväinen vanhaan autooni, mutta en enää, talviajossa. Paluuta entiseen ei ole.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 02.03.2026 17:41

Vieras:
"Kannattaisi kokeilla autoa ensin ennenkuin laukoo omia ennakkoluuloisia tyhmyyksiään".

Jopas meni tunteisiin! Lue edellinen viestini, taisin siinä mainita kokemuksistani erilaisista autoista. Edelleenkään et tajua ihmettelyni kohdetta. Ei se mitään, voit jatkaa kertomuksiasi omista ajokokemuksistasi, vaikka ne eivät juurikaan minua kiinnosta.
aunet

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät