Ruokavalio muutos

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Ruokavalio muutos

ViestiKirjoittaja non » 21.01.2026 13:55

Olen syönyt hyvinkin paljon kaikenlaista makeaa, eniten leivoksia. Punaista lihaa en juuri ollenkaan, kanaa ja kalaa kyllä. Pizza on maistunut mutta ei liian rasvainen. Rasvaisista ruuista en ole koskaan pitänyt ja grilli ruokaa olen syönyt vain noin kerran vuodessa. Pahinta on ollut juuri pullan ja leivosten syönti lähes päivittäin. Paino on silti normaali, on ollut aina,liikun paljon.

Nyt sitten tuli terveyden suhteen sellaisia uutisia että kova rasva olisi minimoitava. Olikin järkytys tajuta kuinka paljon sitä onkaan juuri leivoksissa!
Lopetin kerrasta kaiken pullan syömisen ja karsein kaiken muunkin kovan rasvan ja liian hiilihydraatin pois. Kerrasta totaalinen muutos syömiseen.
Näin on nyt jatkunut pari kuukautta.

Onko muilla kokemuksia ruokavalion muutoksesta.
Miten se on sujunut ja kaikenlaisia vinkkejä syömiseen voi jakaa.
non

Re: Ruokavalio muutos

ViestiKirjoittaja Dacrest » 22.01.2026 00:08

Teollisessa pullassa ja leivoksissa on muutakin terveydelle haitallista kuin kovat rasvat ja höttöhiilarit. Vahva epäilys on lisääntyneiden suolistovaivojen ja ultraprosessoitujen ruokien yhteydestä. Kovasti käsitellyt kasvisrasvat lienevät aika shittiä, samoin kaikki glukoosisiirapit yms joita tunnutaan tunkevan joka paikkaan.

Jos pullaa tekee mieli, terveellisintä on leipoa se itse tai ostaa tuoreena, pakkamattomana suoraan leipomosta.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 22.01.2026 04:29

Edelleenkään pelkästään prosessointi ei tee ruuasta epäterveellistä. Vaan se mitä siihen on prosessoinnin yhteydessä laitettu. Myös hyvien ainesosien lisääminen on prosessointia. Siksi ei kannata tuijottaa tuohon sanaan vaan ravintosisältöön.
Mea

ViestiKirjoittaja Solki » 23.01.2026 12:49

Minulla on korkea kolesteroli ja siihen lääkitys. Joten eipä saisi leivonnaisia kauheasti natustella. Makean nälkään minulla on yleensä aina kaapissa pähkinä-rusina-sekoitusta ja kuivattuja hedelmiä. Netistä löytyy myös reseptejä leivonnaisiin, joissa kova rasva on korvattu muulla. Esimerkiksi sitruuna-oliiviöljykakkua olen aina välillä tehnyt ja se on superhyvää. Tuolta resepti: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/sitruuna-oliivioljykakku

Eihän noita edellämainittujakaan kannata määrättömästi syödä, mutta ovat kuitenkin parempi vaihtoehto.
Solki

ViestiKirjoittaja aunet » 24.01.2026 10:28

Mea on oikeassa, prosessointi itsessään tarkoittaa mitä tahansa käsittelyä, ihan kotonakin tapahtuvaa. Teollinen ultraprosessointi on viety hyvin pitkälle esim. margariineissä, joista osaa myydään terveyttä edistävinä ja suositellaan syömään. Samaan kastiin ei voine laittaa vaikkapa sipsejä.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 24.01.2026 14:15

non kirjoitti:Onko muilla kokemuksia ruokavalion muutoksesta.
Miten se on sujunut ja kaikenlaisia vinkkejä syömiseen voi jakaa.

Laitan tähänkin nyt tämän oman kokemuksen ruokavalion täydellisestä muutoksesta. One word: Mounjaro.

Ei ollut pelkkä ruokavalion muutos, muutuin ihmisenä. Omasta kokemuksesta en voi kuin suositella.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.01.2026 08:04

Dacrest kirjoitti:Teollisessa pullassa ja leivoksissa on muutakin terveydelle haitallista kuin kovat rasvat ja höttöhiilarit. Vahva epäilys on lisääntyneiden suolistovaivojen ja ultraprosessoitujen ruokien yhteydestä. Kovasti käsitellyt kasvisrasvat lienevät aika shittiä, samoin kaikki glukoosisiirapit yms joita tunnutaan tunkevan joka paikkaan.
Jos pullaa tekee mieli, terveellisintä on leipoa se itse tai ostaa tuoreena, pakkamattomana suoraan leipomosta.

Mies oli aikanaan töissä margariinitehtaalla ja toi joskus kotiinkin tavallisten leipomoiden käyttämää margariinia. Kyllä sekin on aika shittiä! Kovetettua kasviöljyä. Syön voilla leivottua, jos mahdollista.
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät