Lintujen talviruokinta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Lintujen talviruokinta

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.11.2025 15:01

Tiibetinhelmi kirjoitti:Meillä niin moni naapuri ruokkii talvilintuja että minä en ole alkanut siihen. Pelkään sitä sotkua ym.

Siihen ruokintapisteen alle tulee tietenkin siemeniä ja linnunkakkaa. Ja ne ruokinta-automaatit on säännöllisesti puhdistettava. Otan aina kokonaan pois ja pesen Virkon S:llä. On tuplamäärä automaatteja niin kun toinen on pesussa niin toinen on käytössä.

Isojen lintujen "ruokintakaukalon" pohjalla on sanomalehteä niin on helppo vaan vetää se pois, pyyhkäistä reunat Virkonilla, laittaa uusi sanomalehti ja uudet ruoat siihen päälle.
Onhan siinä oma hommansa kuitenkin rahanmenosta puhumattakaan. Mutta nipistän sitten jostain muusta että linnut saavat ruokaa talvella.
Meillä ei ole tässä naapureita niin lähellä enkä tiedä ruokkiiko tällä alueella kukaan muu. Pikkulinnut ovat tottuneet 16 vuotta siihen että täällä on ruokaa joten emme raaski lopettaa. Löytäisivätkö jostain läheltä uuden paikan? Ei mitään tieto.

Laitettiin kokeeksi kaksi ruokinta-automaattia kokonaan katon alle siihen koirien pömpelin puolikkaaseen jossa oli ennen koirien eteinen. Se nyt ihan tyhjillään.
Epäilin että osaavatko linnut mennä sinne mutta näköjään käyvät. Laitetaan siihen aukkoon verkko niin isot linnut eivät pääse sinne ollenkaan eivätkä ruoat kastu sateella tai lumimyräkässä.
Laitetaan sitten vielä joku kuusenpätkä sinne niin linnut voivat mennä syömään siementään siihenjos haluavat, ei tarvitse lentää kauemmas johonkin kuuseen syömään. Kovilla pakkasilla pikkulinnut syövät ihan oikeasti henkensä edestä.
Ajattelin että laitetaan olkea siihen pohjalle niin se on aina helppo vetäistä kokonaan pois, pyyhkiä näkyvät jätökset pois ja laittaa uusi olkikerros.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 18.11.2025 15:16

Eipä ole nykyisin sellaista pihaa mihin laitella. Vaatii kuitenkin oman koirilta rauhoitetun alueen, jotta onnistuu helposti ja kaikilla linnuilla on mahdollisuus syödä rauhassa, kuten Koiruuksia kuvailikin.
aunet

ViestiKirjoittaja MJK » 18.11.2025 18:06

Meillä pihasta vain talon takana oleva piha aidattu koirille niin etupihalla on hyvä ruokkia linnut, jänikset ja oravat. Myös kauriita ja kettuja käy pihalla mutta en tiedä syövätkö mitään mitä on tarjolla.
Tehtiin aikoinaan fasaaneille ruokinta-automaatti mutta kaura ei niille oikein maistunut vaan siitä tulikin jänisten ruokaa. Myös heinää olen tarjonnut jäniksille aiemmin mutta se ei ole kauheasti maistunut niin en laita tänä talvena. Omenat ei myöskään ole kelvannut oikein kenellekään kunnolla.

Fasaanit syö lintulaudan alta maahan pudonneita siemeniä ja jos huomaan niitä olevan lähistöllä niin myös ruokin niitä maahan.

Linnut saa kuorettomia auringonkukan siemeniä, maapähkinöitä, pötkyä ja pähkinätalipalloja.

Oravien ruokinta-automaatissa on maapähkinöitä. Hiiret ja myyrät saavat myös syödä halutessaan, rottia ei ole näkynyt. Minun puolesta nekin saisivat syödä.

Ja kyllä, lintujen ruokinta maksaa useita satoja euroja talvessa, en ole koskaan laskenut tarkasti että kuinka paljon.
MJK

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.11.2025 18:33

aunet kirjoitti:Eipä ole nykyisin sellaista pihaa mihin laitella. Vaatii kuitenkin oman koirilta rauhoitetun alueen, jotta onnistuu helposti ja kaikilla linnuilla on mahdollisuus syödä rauhassa, kuten Koiruuksia kuvailikin.

Meillä on ollut yleensä aina tuossa pihavaahterassa. Linnut ovat tottuneet koiriin eikä niiden lähellä olo ole lintuja häirinnyt.
Enemmän lintuja on häirinnyt kun talon ulko-ovi käy.
Nyt ei ole sitä haittaa enää.
Ja onhan se parempi että koirat eivät pääse syömään pudonneita siemeniä ja samalla linnunkakkaa siitä alapuolelta.
Meillä on aina ennen riittänyt verkkoaitaus sen paikan ympärillä mutta nyt Reino päätti että jyrää aitauksen ja kaikki mahdolliset virittelyt ihan toistuvasti je menee sinne syömään..
Kyllästyimme kilpavarusteluun tuon Rhinon kanssa ja siirsimme ruokintapaikan koiratarhaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.11.2025 07:33

Koiruuksia, hyvä että olet jatkanut ruokintaa noinkin pitkään, hieno juttu! Mä olen täällä aika paljon tekemisissä naapureideni kanssa ja olen pannut merkille että hyvin monella on menossa lintujenruokintaprojekti. Kellä minkäkinlainen. Tuo on todella hyvä asia.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.11.2025 11:55

Mä tiedän että tuolla tien päässä asuva mies ei taatusti ruoki lintuja. Sen jälkeen on vanhuspariskunta jotka eivät taida enää asua talossaan, vaikuttaa tyhjältä.
Mitä olen ohi ajaessani muitten pihoihin katsellut, niin ei ole näkynyt ruokintapaikkaa. Mutta voihan se olla jossain niin ettei näy tielle.
Niin on tuo meifänkin nyt koiratarhassa sijaitseva. Ei näy tielle.
Koiruuksia

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät