UMK25

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: UMK25

ViestiKirjoittaja viisut » 09.03.2025 09:07

Viime vuonna Viron karsinnoissakin oli suomalaisbändi Brother Apollo, joka ei kylläkään tullut valituksi:
https://youtu.be/DfCGFkPhqgY?
viisut

ViestiKirjoittaja kualcc » 09.03.2025 09:11

Minä luulen, että Måns Zelmerlöwin biisi ei olisi tullut edes toiseksi, jos esittäjä olisi ollut joku muu kuin Måns. Sen suosio on Ruotsissa niin kovaa, että vakaa fanikunta varmasti äänestää, vaikka kappale olisi miten surkea tahansa. :D Minun korvaan Revolution oli aika tasapaksu, enkä muista siitä mitään muuta kuin sen revolutionin hokemisen. Meira Omarin kappale Hush Hush oli tarttuva ja kyllä sitä tuli mukana rallateltua, mutta siinä taas lavashow oli hieman yksitoikkoinen. Vähän silti yllätyin, kun se jäi melko alhaisille sijoille (10/12). Yllätyin myös sen Dolly stylen sijoittumisesta melko korkealle. Tosin siitä Ylen suomenkielinen selostajakin totesi, että countrymusiikki on nyt Ruotsissa kovassa nosteessa. Onhan countrykappaleet ihan mukaansatempaavia, harvemmin kovin synkkiä sanomaltaan. Sen verran mustia myrskypilviä pyörii maailmalla, että on ihan hyväkin jos ihmiset löytävät vähän positiivisemman musiikin äärelle. Kajn voittoa toivoin, ja olin tosi iloinen että voitto meni heille. Nyt tiedän, ketä aion viisuissa äänestää, eikä haittaisi ollenkaan jos Ruotsi voittaisi viisut tänä vuonna. :D
kualcc

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.03.2025 09:11

Eipä voi mittään, Ruotsilla on tänä vuonna kyllä parempi edustaja kuin Suomella eikä kyllä harmita jos Ruotsi voittaa :)
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 09.03.2025 09:24

Minua nauratti, että jengi oli mennyt torille yöllä, HS:n sivulla on kuvia ja juttuja. Ollaan me vähän erikoinen kansa!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 09.03.2025 10:39

Olihan KAJ noista paras, ihan ehdottomasti! Katsoin lähetystä vähän jälkijunassa, ja kelasin monta biisiä loppuun.

Maja Ivarssonin biisi oli kopio Soundsin Living in Americasta, ja Dolly Stylen biisissä oli yhdessä kohtaa ihan sama melodia kuin jossain Rednexin biisissä. Ja musta niiden asut oli toteutettu huonosti. Ne oli jotenkin homssuisen, sekavan ja halvan näköiset.

Viime vuonna katsoin kaikki Mello-lähetykset, mutta tänä vuonna vain yhden, koska se tuli UMK:n perään. Siinä oli joku kantripoika, jonka äänestä ja biisistä tykkäsin tosi paljon.
Fran

ViestiKirjoittaja Hetuli » 09.03.2025 10:51

KAJ:n kappale on tosiaan aika viaton hyvän mielen rallatus ja sellaista nyt tarvitaan.
Toivon kyllä myös Eerikan pääsevän finaaliin vaikka en kovin korkeaan sijoitukseen usko.

Ei haittaa vaikka suomalaisia edustaa muualla mutta pidän kyllä siitä, että Suomen edustaja on lähes aina tullut Suomesta.
Ruotsia edusti viime vuonna norjalainen Marcus ja Martinus ja paljon on sitä, että edustaja on ihan muualta.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mea » 09.03.2025 11:11

Täytyy sanoa että itse en tykkäisi yhtään jos Suomea edustaisi vaikka tanskalainen bändi. Ei se nyt vaan olisi yhtään sama asia.
Mea

ViestiKirjoittaja Biarritz » 09.03.2025 11:28

Onhan noita muunmaalaisia näkynyt eri maiden edustajina tosiaan ennenkin, jo mainitun Marcus ja Martinuksen (norjalaisveljekset) lisäksi aikoinaan Celine Dion edusti Sveitsiä. Ja kerran Suomeakin edusti norjalainen, sitä en tosin tiedä asuiko hän mahdollisesti Suomessa siihen aikaan.

Olen ennen pitänyt Måns Zelmerlöfistä (tyyppinä, tämän vuoden kappale ei kyllä iskenyt vaikka Heroesista aikanaan tykkäsinkin), mutta nyt pisteet laskivat tämän huonon häviäjän kiukuttelun myötä.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.03.2025 11:44

Huono häviäminen taitaa olla ruotsalainen kansallispiirre. Niin paljon kuin Ruotsista ja ruotsalaisista pidänkin, niin siellä asuessa olin aika järkyttynyt, miten huonoja häviäjiä he ovat. Se ehkä johtuu siitä, että he ovat tavallaan aika lellittyjä kansakuntana, onnistuneet kaikessa eikä ole tarvinnut hirveästi kokea vastoinkäymisiä, vähän niin kuin hemmoteltu lapsi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.03.2025 19:01

Onhan tuo tosi hauska! Istuu ehkä paremmin suomalaiseen huumorintajuun kuin ruotsalaisen?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 10.03.2025 15:38

Nyt ollaan jo kaukana UMK:sta mutta en malta olla laittamatta KAJ:n coveria Nessun Dormasta
https://youtu.be/WOMIS4D8-VI?si=KzZDms3umBQ1lQX9
Hetuli

ViestiKirjoittaja kualcc » 12.03.2025 08:11

Tämä menee nyt enemmän itse Euroviisujen puolelle, mutta kuuntelin eilen Spotifysta Eurovision 2025 soittolistaa, ja melko monta kilpailukappaletta kuulosti olevan juurikin sitä kieli poskella -luokkaan mitä KAJ:kin on. Eikä nekään kyllä mitenkään susihuonolta kuulostanut, lavashowsta tai musiikkivideoista en tiedä kun en ole niitä katsonut. Jännä nähdä montako sellaista pääsee semifinaaleista jatkoon. :D
kualcc

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.03.2025 13:02

Just sanoivat radiossa että KAJ on noussut Spotify- listan kärkeen! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Purrfect » 12.03.2025 18:59

Joo, minäkin voisin toivoa että se Ruotsi voittaa tälläkertaa :D .
Sinällään jännä, että en ainakaan tiedosta kuulleeni tuota Bastua missään aiemmin, mutta kun sen kuuntelin, tajusin että kertosäe on kuulostanut mun pään sisäisissä kuvitelmissa ihan tismalleen samalta kuin mitä se oikeasti laulussa oli, tempoltaan, säveleltään jne :shock: :lol: .

Varmaan todennäkösempää että jossain töllössä se on kuulunut tms, vaikken ole sitä kyllä mitenkään rekisteröinyt tai tiedosta kuulleeni. Oli vaan sellainen hauska WTF-fiilis kuunnellessa :D
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.03.2025 19:16

Kyllähän Suomi nämä viisut voittaa, eli KAJ! Mä olen sitä mieltä myös että käärijä, eli Suomi voitti viisut pari vuotta sitten :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.03.2025 19:30

Ajatteleeko ruotsalaiset nyt sitten että suomalaiset on pilanneet heidän euroviisut! :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Purrfect » 14.03.2025 20:27

Mä tässä pohdin, että millainen paskamyrsky syntyisi, jos meillä UMK:n voittaisi Ruotsalainen esitys :D .
Varmaan tulisi nopsaa sääntömuutokset, diskaus tavalla kuin tavalla ja kansallinen suuttuminen :lol: !
Purrfect

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.03.2025 20:29

Ainakin somen, mun tuttujen ja soittolistojen perusteella vaikuttaa, että ruotsalaiset ovat aivan innoissaan tästä biisistä ja koko bändistä ja moni on sanonut, että tämä lähentää suomalaisia ja ruotsalaisia entisestään. Jo se, että tämä ylipäätään voitti yleisöäänestyksen, kertoo kyllä siitä, että asia on tosi monille tosi ok. On varmasti ihmisiä, joita ihan periaatteessa ärsyttää, että suomalainen bändi edustaa Ruotsia, mutta kyllä yleinen ilmapiiri tuntuu olevan muuta. Tosi moni ruotsalainen on kyllästynyt siihen, että Ruotsista viisuihin lähtee aina lähes varmoja pop hittejä, jotka on tuotettu suurella rahalla ja niissä ei ole mitään persoonallista ja sit vielä samoja artisteja kierrätetään viisuissa.

Mä olen itse tosi tykästynyt Kaj:n biisiin ja koko bändin meininkiin nyt kun olen tätä tässä vähän kuunnellut ja katsellut juttuja. Aivan ihastuttavia tyyppejä ja parasta tuossa biisissä on, että se on hyväntuulinen ja tuntuu saavan aivan tosi monet ihmiset todella hyvälle mielelle. Katselin eilen Youtubessa reaktiovideoita tuohon biisiin ja oli hauska katsella niitä, kun niin moni oli yllättynyt, että mitä Ruotsi tänä vuonna lähettää viisuihin. Moni myös pysäytti biisin kohdassa missä sanotaan "perkele" ja oli silleen, että heeeeetkinen, eikös tuo ole suomea? :D

Ja nämä kundit on Vöyristä. Olen meinannut kerran ostaa talon sieltä, se oli ihaana, mutta sitten päätin, että ehkä vähän myöhemmin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.03.2025 20:40

Purrfect kirjoitti:Mä tässä pohdin, että millainen paskamyrsky syntyisi, jos meillä UMK:n voittaisi Ruotsalainen esitys :D .
Varmaan tulisi nopsaa sääntömuutokset, diskaus tavalla kuin tavalla ja kansallinen suuttuminen :lol: !

Tuntuu, että noin yleisellä tasolla suhtautuminen on erilaista ja toivoisin, että tästä joskus päästäis. Kun asuin Ruotsissa, niin puhuin siellä paikallisten kundien kanssa esim. jääkiekosta ja sanoin, että jos esim. Usa ja Ruotsi pelaa, niin Suomessa toivotaan, että Usa voittaa. Ne kundit oli silminnähden järkyttyneitä ja sanoivat, että kyllä he aina toivoo, että Suomi voittaa, paitsi toki silloin kun pelaavat Ruotsia vastaan. Tämähän nyt ei toki päde kaikkien kohdalla, mutta itsekin ajattelen, että tämä olisi voinut Suomen UMK:ssa olla vähän eri juttu tai miten edes KAJ, ruotsinkielisenä olisi menestynyt UMK:ssa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 14.03.2025 21:12

^ Joo se suoranainen viha joka joillain on, on minusta aika käsittämätöntä.
Meillä kotona kasvettiin siihen Ruotsi-"inhoon" tai halveksuntaan ikäänkuin, hyvin vahvat oli mielipiteet aiheesta. Jossainvaiheessa teininä sitä ymmärsi alkaa kyseenalaistamaan ja pohtimaan mistä se johtuu ja miksi, enkä kyllä oikeen ymmärrä vieläkään. Toki monia selityksiä on, mutta kuitenkin.

Epäilen kyllä myös ettei ruotsinkielisen biisin voittoa UMK:Ssa olisi hyväksytty mukisematta, jos edes olisi mitään mahdollisuuksia siihen muutoinkaan.
Purrfect

ViestiKirjoittaja TlGER » 14.03.2025 21:25

Purrfect kirjoitti:Mä tässä pohdin, että millainen paskamyrsky syntyisi, jos meillä UMK:n voittaisi Ruotsalainen esitys :D .

No eihän se voittaisi, jollei ihmiset itse sitä äänestäisi. En mä ainakaan näe mitenkään epätodennäköisenä, etteikö ruotsalainen tai ihan minkä tahansa maalainen bändi/artisti voisi voittaa, jos biisi iskisi kansaan.

Ja olihan Suomella aikoinaan se norjalainen viisuedustaja.
TlGER

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.03.2025 07:52

Mä kyllä tykkään tästä hypetyksestä! Tähän maailmanaikaan tarvitaan hyväntuulista musiikkia ja positiivisia tyyppejä sitä tekemään. Näistähän nyt on tullut ohjelmia ja tosiaan aika velikultia tuntuvat olevan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 15.03.2025 08:52

Tänään tulee klo 13 TV1:ltä Kajn "konsertti"
KAJ - kansanjuhla live at Vöyri!
Tänään 15.3. klo 13:00, Yle TV1.
Voittoisa humorgruppen palaa kotiin! Suora lähetys Vöyrillä juhlistaa Ruotsin Melodifestivalenin valloittanutta KAJta. Nu ska vi Bara bada bastu!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Biarritz » 15.03.2025 09:12

Purrfect kirjoitti:^ Joo se suoranainen viha joka joillain on, on minusta aika käsittämätöntä.
Meillä kotona kasvettiin siihen Ruotsi-"inhoon" tai halveksuntaan ikäänkuin, hyvin vahvat oli mielipiteet aiheesta. Jossainvaiheessa teininä sitä ymmärsi alkaa kyseenalaistamaan ja pohtimaan mistä se johtuu ja miksi, enkä kyllä oikeen ymmärrä vieläkään. Toki monia selityksiä on, mutta kuitenkin.

Epäilen kyllä myös ettei ruotsinkielisen biisin voittoa UMK:Ssa olisi hyväksytty mukisematta, jos edes olisi mitään mahdollisuuksia siihen muutoinkaan.

Mun äiti oli aikanaan nuorena työskennellyt Ruotsissa ja tykkäsi edelleen maasta, niin mä en koskaan oppinut/ kasvanut Ruotsi-inhoon/ -halveksuntaan. Mutta esim. mun lapsuuden parhaalla kaverilla oli perheessä se perinteinen asennoituminen Ruotsiin ja se näkyi myös kaverissa jo nuorena, varsinkin miten puhui jatkuvasti ruotsalaisista "tyhminä".

Ja teini-iässä varmaan kaikilla tullut vastaan se "ruotsalaiset ovat homoja" - tyylinen vitsailu. Omasta mielestä se on jo tosi vanhanaikaista ja väsynyttä läppää, mutta ei ne vitsit kyllä naurattaneet edes silloin teini-iässä. Äitini mukaan ne vitsit ovat peruja siitä, että Ruotsissa on suhtauduttu aikaisemmin avoimemmin homouteen kuin Suomessa.

Musta suoraan sanottuna olisi ollut tylsää jos Måns olisi voittanut, koska se kappale on juuri semmoinen jonka Ruotsi yleensä aina lähettää viisuihin. KAJ:n voitto tekee viisuista paljon mielenkiintoisemman.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mea » 15.03.2025 11:49

Mulla ei ole koskaan ollut mitään Ruotsia tai ruotsalaisia vastaan. Mutta koulujen pakkoruotsia inhosin ja ihan syystä, koska siitä ei ole ikinä ollut yhtään mitään hyötyä. Otin kympit ja laudaturit ihan siksi että todistus piti saada hyväksi, kamala vaiva siinä, mutta kielitaidolle ei ole ikinä tullut mitään käyttöä ja on toki melkein kokonaan unohtunutkin. Ruotsalaisten kanssa on aina puhuttu englantia sekä töissä että vapaa-ajalla.

Kaj:n biisiä en ole kuunnellut mutta täytyy ehdottomasti kuunnella kun sitä hypetetään niin kovasti. Vaikuttaa että voisin tykätäkin. En tietenkään ymmärrä sanoja, mutta varmaan löytyvät kirjoitettuna niin voi pyytää tekoälyä kääntämään.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 15.03.2025 12:54

No mutta tässähän se tulikin. Sanat käännettynä ja selitettynä. Enpä olisi näköjään ymmärtänyt näistä yhtään mitään.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011093854.html
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.03.2025 13:37

^ Mä inhosin ylipäätään kielten opiskelua koulussa. Kielten tunnit oli tosi raivostuttavia, inhosin sitä, kun piti vuoron perään joko lukea ääneen tai kääntää joku kappale ja kun odotit omaa vuoroa, niin keskityit vaan siihen ja kun oma vuoro tuli, niin sitä jännitti niin ettei muista siitä mitään, eikä kukaan oppinut koko tunnin aikana mitään (tai no ehkä jotkut, mutta minä en). Mä kuitenkin jostain ihmeen syystä halusin oppia ruotsia, mutta en koulussa, joten yliopistoaikana lähdin sitten Ruotsiin opiskelemaan ja opin kyllä kielen hyvin. Mulla on myös sukujuuria Turun saaristossa ja Pohjanmaan rannikolla ja jotenkin veri vetää aivan hirveästi sinne ja viihdyn kaikissa ruotsinkielisissä pikkukylissä, mutta ne työt... Nyt on tosin kieli vähän ruosteessa, mutta hauska silti huomata, että voi katsella noita Kaj:n haastattelujakin ruotsinkielisenä ja ymmärtää lähes kaiken. Nuorena ajattelin, että en tosiaan tarvis ruotsia mihinkään, mutta olen mä tarvinnut sitä lopulta aika useinkin ja ainakin saanut siitä taidosta paljon iloa. Olis kiva osata hyvin enemmänkin kieliä.

Katselin tuon kansanjuhlan kun tässä kudon villapaitaa ja oli aika symppis meininki.
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 15.03.2025 13:51

Mä taas tykkäsin Englannin tunneista ja se oli mulle tosi helppoa oppia, ja valinnaisena otin Saksan (joka ei ollutkaan niin helppoa). Meillähän kotikotona myös opetettiin vihaamaan ruotsinkieltä ja pakkoruotsia, joten sitä en halunnut oppia enkä panostanut siihen ollenkaan.
Myöhemmin harmitti tosi paljon, koska ei siitä lisäkielestä mitään haittaakaan olisi ollut ja joskus olisin sitä tarvinnutkin vaikka jotenkuten niillä ihan alkeilla pärjännyt. Aikuisena ei vaan ole tullut opeteltua.

Nuo homoruotsivitsit on kyllä niin kuluneita, niitäkin on kyllä kuullut ihan riittämiin....
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 15.03.2025 19:50

Tuo 30min pläjäys oli kyllä hyvän mielen ohjelma!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.03.2025 22:12

Mä ihmettelin miten hyvin ymmärsin ruotsinkieliset haastattelit vaikka kouliruotsi oli huono, enkä koskaan ole sitä opiskellut!
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät