Koirahyökkäykset

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirahyökkäykset

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.06.2024 10:18

JMTNT kirjoitti:Mella moi, milläs ennustat koiran käyttäytymisen jos häirikkö, kuten tässä tulee takaa päin. :D

Missä tässä ja mikä häirikkö? Lenkkeilijä, siitäkö sä edelleen puhut?

Ihan joka ikistä tilannetta ei tietenkään voi ennustaa, mutta sinun ja minun ajatusmaailma eroaa jo periaatteiltaan. Mä ajattelen, että mun tehtävä on pitää mun koirasta huolta ja pyrkiä siihen, että muut ihmiset voisi mun ympärillä käyttäytyä niin kuin mulla ei olisi koiraa ollenkaan. En mä todellakaan odota enkä halua, että ihmiset jotenkin kiertäis mun koiran tai olis jotenkin erityisen hiljaa mun koiran lähellä. Ja ne yllättävät tilanteetkin tietenkin pyritään ennakoimaan mahdollisimman hyvin. Mä en esim. koskaan liiku kuulokkeiden kanssa, koska haluan kuulla ja nähdä mitä ympärillä tapahtuu, että voi tarpeen tullen ennakoida tilanteita.

Mutta turha tästä on varmaan enempää meidän kahden keskustella. On varmaan ollut jo vuosikausia selvää, ettei vaan nähdä tätä maailmaan ja koiraihmisen asemaa samalla tavalla.
Mella M

ViestiKirjoittaja JMTNT » 21.06.2024 14:14

Mä puhuin mopoilijasta, joka tuli takaapäin ja koira katsoin taakseen vaistoten , että lähellä joku, kun mopoilija oli just ohittamasssa meidät. Kauhean lähellä oli, ettei mopoilija osunut koiran päähän kovalla vauhdilla ajaessaan, jolloin koira olisi varmaan kuollut.
Ja sun kommentit eroaa mun mielipiteistä kyllä tosi paljon, ehkä se kertoo, että ison koirarodun ja pienen on aivan eri asia. Hyvää jatkoa sulle.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.06.2024 15:13

No mulla on ollut myös nöffejä. Ehkä ne ei oo sit tarpeeks isoja mutta niiden kanssa olin ihan samalla tavalla.
Mella M

ViestiKirjoittaja JMTNT » 21.06.2024 15:34

No mun läheinen on kasvattanut nöffejä yli 30v ja voin sanoa, että roduilla palveluskoira, seurakoira on eroja, kun hyvin tunnen nöffit.
Ja toistan, että jokaisen yleisellä paikalla liikkujan tulee huomioida muut.
JMTNT

ViestiKirjoittaja lapsi » 08.07.2024 16:37

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000010550345.html

IS: Koira ryntäsi kerrostalosta ja puri 10-vuotiaan sairaalakuntoon
lapsi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 08.07.2024 19:34

^"Koira oli vähän bulldogin näköinen, muttei mielestäni kuitenkaan bulldog-rotuinen. Sellainen koira, jolla on leveä naama ja suu, koira joka näyttää kuin olisi käynyt salilla, Ville kuvailee."

Näitä alkaa olemaan ihan liikaa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 09.07.2024 11:15

HS ^^ uutisointi aiheesta
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010551574.html
Silminnäkijä kuvailee, kuinka koira hyökkäsi lapsen kimppuun Helsingissä – Hätä­keskus ei ottanut tosissaan
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.07.2024 11:40

^Voi kamala taas. Nappi vaan otsaan. Ja miksei hätäkeskus ottanut tosissaan??
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 09.07.2024 14:00

^Niin samaa mieltä. Lopetukseen vaan suoriltaan tuo koira.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja aunet » 09.07.2024 15:31

Kertokaapa mulle miten koira pääsee kerrostaloasunnosta kadulle noin vaan? Käsittääkseni ihmiset asuvat kerrostalossa vähintään kahden oven takana, jotka useimmiten ovat kiinni. Ai niin, onhan niissä ikkunat. Tai jos omistaja ollut niin tajuttomassa kunnossa, että päästänyt koiran vähän "vapaasti ulkoilemaan".
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 09.07.2024 16:07

aunet kirjoitti:Kertokaapa mulle miten koira pääsee kerrostaloasunnosta kadulle noin vaan? Käsittääkseni ihmiset asuvat kerrostalossa vähintään kahden oven takana, jotka useimmiten ovat kiinni. Ai niin, onhan niissä ikkunat. Tai jos omistaja ollut niin tajuttomassa kunnossa, että päästänyt koiran vähän "vapaasti ulkoilemaan".

parvekkeelta pääsee alas myös. itsekin olen kulkenut aikoinaan erään parvekkeen ohi josta koira kyyläili ja murisi ja joka kerta pohdin, että koska se sieltä ampuu alas, kun omistajaa ei tuntunut hetkauttavan. onneksi ei mitään käynyt.

ja ihan kamala tilanne, ettei hätäkeskus ottanut tosissaan! hyi olkoon sitä tilannetta, kun yrittää apua saada ja vähätellään. onneksi muutkin sinne jo soitteli ja toivottavasti nyt parantavat toimintatapojansa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Dacrest » 09.07.2024 17:23

”Juuri tehtiin päätös, että takavarikko kumotaan ja koira palautetaan omistajalleen, kun kyse ei ole vaarallisesta koirasta, joka olisi esimerkiksi aikaisemmin käynyt ihmisen kimppuun”, Rinne (tutkinnanjohtaja) sanoi.

...

Mikäli syyttäjä päättää nostaa asiassa syytteen, koiran kohtalo käsitellään tuomioistuimessa, Rinne muistuttaa

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010553421.html

Ei ole vaarallinen vaikka puri lapsen sairaalakuntoon?
Saatiin jo kerran ulkopuolisten toimesta taltutettua, pyristeli vapaaksi ja hyökkäsi uudestaan lapsen kimppuun. Lopulta tätä "ei-vaarallista" koiraa piteli maassa useampi poliisi.

Mitä pitää tapahtua että tällainen koira otetaan heti ja pysyvästi pois?
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Darre » 09.07.2024 18:20

^Ei jumaliste. Oikeasti :shock: No, todennäköisesti se on kohta taas jonkun kimpussa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Umac » 09.07.2024 18:34

Tutkintaan se menee mutta ilmeisesti siis tahallisuus ja tuottamuksellisuus puuttuu.
Korvausvastuun syntyminen edellyttää koiran omistajan tuottamusta. Tuottamuksella tarkoitetaan sitä, että henkilö on toiminut jollain tapaa moitittavasti, kuten esimerkiksi laiminlyönyt koiran kiinnipidon tai valvonnan tilanteessa, jossa lainsäädäntö sitä edellyttää tai se muutoin olosuhteiden vuoksi olisi ollut tarpeen.
Omistajan tulisi toki olla maalaisjärkinen ja tehdä itse ratkaisut, ihmiseen kohdistuneessa hyökkäyksessä, ilman toista koiraa lähettyvillä olleena edes. Niillä tiedoilla mitä uutisoinnissa on ollut.

Vietti ja Vaisto käsittelee ja antaa ohjeita mm. IG:ssä ja TikTokissa koirahyökkäyksessä toimimisesta, eli vastapuolen hapetus.
HUOM! Video alkaa aggressiivisella koirahyökkäyksellä, ulkomaalainen tuotos, oletan?
https://www.tiktok.com/@viettivaistok9/ ... 4972338465

Hapetus vaatii, minusta siis, paikallaan pysymistä ja pitkäkestoisen tilanteen päälle pääsyä. Tuossa esimerkin videossa esim. harva ehtii ko. hyökkäävän koiran luo myllyn pyöriessä ja liikkuessa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 09.07.2024 21:54

Tässä tuoreimmassa tapauksessa minua kiukuttaa median kuvailu siitä, miten sivulliset ja poliisi irrottivat koiraa lapsesta ja pitelivät sitä kiinni. Jossakin mediassa kirjoitettiin, että omistaja katseli vierestä. Jos tämä pitää paikkansa, se on todella tuomittavaa. Jos omistat voimakoiria, sinulla täytyy olla ennalta mietittynä toimintaohjeet tuollaisiin tilanteisiin ja myös kyky toteuttaa niitä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Sopuli » 09.07.2024 22:59

Näen punaista aina noista "vahingoista". "Ei ole tahallaan päästetty karkuun." Jukolauta jos nimenomaan tuollaisen koiran haluat, katsot että toimintatavat, ovet, lukot, talutusvermeet ja ihan kaikki on kohdillaan. Ovesta livahtaminen kun siitä kulkee ihminen, on esimerkiksi täysin estettävissä, eikä minusta mikään odottamaton vahinko. Jos sen sijaan koira hyppää ikkunan läpi tai avaa oven avaimella, se on yllätys ja käy vahingosta.

Jos taas ihan ylenpalttinen varmistelu (ainakin minusta aika ymmärrettävästi) tuntuu turhan raskaalta hommalta lemmikin takia, otat vähemmän vahinkoa aiheuttamaan kykenevän koiran. Ei sen nyt pitäisi olla niin saamarin vaikeaa.
Sopuli

ViestiKirjoittaja Itsestäänselvää » 09.07.2024 23:40

Just näin kuten Sopuli kirjoittaa.
Itsestäänselvää

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.07.2024 07:18

Ja voi sitä lapsiparkaa. Millaista on viettää loppukesä kipeiden haavojen ja tikkien kanssa. Ei pääse uimaan, harrastamaan. Ja ehkä lopun elämää kestävä koirakammo. :(
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 10.07.2024 10:51

Jälleen HS päivittää lapsen päälle käyneen koiran tilannetta ja miksi se palautettiin omistajalleen: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010554142.html
Miksi hyökännyt koira palautettiin omistajalleen? Poliisi: ”Se on ihan hyvästä perheestä”
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.07.2024 11:35

^Uskomatonta! Mitä väliä sillä on, millaisesta perheestä koira on? Eikö kaikkia kohdella samanarvoisesti? Olisi sitten varmaan jo ammuttu, jos olisi ollut narkkarin koira. Minusta "hyvässä perheessä" on kyllä joku muu koira kuin pitbull.
Viimeksi muokannut Tiibetinhelmi päivämäärä 10.07.2024 14:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja laki » 10.07.2024 12:33

Mitä ihmettä? Siis entistä kummallisemmaksi menee nyt. Puremistapauksessa arvioidaan omistajia eikä koiraa :shock:

Ja tämä nyt tapahtunut koiran tiellekarkaus ja lapsen kimppuun käyminenhän osoittavat varsin selkeästi ettei koiran omistaja ole kyennyt pitämään kyseistä koiraa hallinnassaan lain edellyttämällä tavalla eli siten ettei siitä aiheudu vaaraa tai haittaa ympäristölle.

Uusi laki tarvittaisiin, sen tämä käsittämätön päätös käsittämättömine perusteluineen osoittaa, taas kerran.

Monen muun tavoin ihmettelen mitä pitää vielä tapahtua ennenkö päättäjät reagoivat.
laki

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 10.07.2024 13:20

IL taas muotoilee sen näin:
---Tutkinnanjohtaja Katariina Rinne kertoo, että koiraa ei ole todettu vaarattomaksi. Rinne kertoo, että rikoslain mukaan se ei ole poliisin, vaan tuomioistuimen arvioitavissa. Tuomioistuin tulee arvioimaan sen saamien tietojen perusteella, tullaanko koira lopettamaan.---
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/975d ... 0be231995a
Lapsen kimppuun hyökännyt koira palautettiin omistajalleen -
Tutkinnanjohtajan mukaan koiran välitön lopettaminen on viimesijaisin keino.
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja Dacrest » 10.07.2024 13:22

Eli koiran käytöksellä (kuinka pahasti puri ja missä tilanteessa) ei ole väliä. Vain perheolosuhteilla, hyökkäysten määrällä ja pääsikö koira vahingossa vapaaksi. :shock:
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.07.2024 13:28

Joku (tosin ihan tuttu itselleni netistä) oli hyvin kommentoinut toisaalla somessa, että tuntee monia ns. taistelukoirien omistajia ja kun heiltä kysyy, että miksi he ovat ottaneet kyseisen koiran on vastaus ollut aina, että kun nämä on niin ihmisrakkaita, tulevat syliin ja ovat ihania lasten kanssa. Seuraava kysymys onkin, että miksi ette ottaneet labbista?
Mella M

ViestiKirjoittaja Sopuli » 10.07.2024 14:34

Mella M kirjoitti:Joku (tosin ihan tuttu itselleni netistä) oli hyvin kommentoinut toisaalla somessa, että tuntee monia ns. taistelukoirien omistajia ja kun heiltä kysyy, että miksi he ovat ottaneet kyseisen koiran on vastaus ollut aina, että kun nämä on niin ihmisrakkaita, tulevat syliin ja ovat ihania lasten kanssa. Seuraava kysymys onkin, että miksi ette ottaneet labbista?

Sitten todetaan, että "se suojelee kotia ja perhettä". On surullista, että tuon luokan turvattomuuden tunne on jossain kohtaa elämää (varmasti yleisimmin lapsena) päässyt muodostumaan. Siihenkin pitäisi meidän yhteiskuntana osata vaikuttaa paremmin. Mutta ennen kaikkea pitäisi sisäistää, ettei coolin ja reteen koiran hankkiminen sitä tunnetta poista.

Ymmärrän, ettei lainsäädäntö anna mahdollisuutta ratkaista näitä purematilanteita kuten maalaisjärki neuvoisi. Siksi tosiaan tarvitaan muutoksia ihan sillä tasolla. Roturajoituksia ja selkeitä, konkreettisia seurauksia. Kun ei vain muu auta. Ei riitä suositukset, tietoisuuden lisääminen tai luottamus "hyvienkään" ihmisten ja perheiden vastuullisuuteen. Näitä tapahtuu ihan tasan siihen saakka, että päästään kunnolla puuttumaan. Ja senkin jälkeen, mutta merkittävästi vähemmän.
Sopuli

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.07.2024 14:45

koira kun palautuu omistajalleen, niin pakostikin mietin, että saakohan se eläin turpiinsa sitten siellä.
ihmisillä tuntuu olevan usein pieni kynnys eläimeen kajoamiseen, jolloin kaikki huono käytös johtaa vähän ylilyönteihin.

toivottavasti omistaja olisi fiksu ja veisi koiran lopetettavaksi, etenkin, jos on niin kädetön, että katselee vain vierestä. toki shokkihan voi lamata jo ihmisen toimintakyvyn.

komppaan sopulia aika pitkälti. elukan kanssa, tulee olla askel edellä mennen tullen ja palatessa ja pitää perehtyä oikeasti rotuun jonka ottaa ja miettiä skenaariot, millä se eläin saadaan hallintaan.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.07.2024 15:22

Ihmiseen kiinni käynyt koira tulisi lopettaa välittömästi. Tämän voisi kirjata lakiin, niin eiköhän porukka alkaisi pitää piskinsä ruodussa. Kalliiksi tulisi hommata joka kerta uusi koira.
Vieras

ViestiKirjoittaja vieras myös » 10.07.2024 16:29

^Samaa mieltä. Vielä muutama vuosikymmen sitten olikin yleinen käytäntö että ihmistä purrut koira lopetettiin samana tai viimeistään seuraavana päivänä omistajan tai poliisin toimesta. Muistan viimeisen tälläisen tapauksen noin 30 vuoden takaa.
vieras myös

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.07.2024 17:46

^ ehkä sitten alueellisia eroja on ollut ennen munoin, koska mä taas tiedän kaiken maailman pureksijoita joilta ei ole henkeä saatu pois. yksi vaarallinen tapaus jäi lopettamatta oikeudessa tapahtuneen asiakirjan muotoseikan vuoksi, tyyliin rasti ruudusta jäi.

IL: Lapsen kimppuun hyökännyt koira palautettiin omistajalleen
Tutkinnanjohtajan mukaan koiran välitön lopettaminen on viimesijaisin keino.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 10.07.2024 18:30

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koi ... #gs.bzis1q
Koira hyökkäsi lapsen kimppuun Vallilassa – näin omistaja kertoo lemmikistään MTV:lle: "Sain puhelun poliisilta, että…"

Jos oviasia pitää paikkansa, se kääntyy omistajaa vastaan kyllä.

Poliisin oma tiedote:
https://poliisi.fi/-/poliisi-jatkaa-koi ... itutkintaa
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät