Mitä linssien kaveriksi?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mitä linssien kaveriksi?

ViestiKirjoittaja linsschit » 27.05.2024 12:39

Pataan menee punaisia linssejä jotka aion keittää ihan vaan vedessä. Mitä tämän kanssa voisi syödä? En keksi mitään mikä sopisi :)
Toisaalta eihän hernekeitonkaan kanssa syödä mitään muuta - Pitäisikö linssitkin vetäistä vaan kiltisti nassuun ilman sen kummempia lisukkeita?
Miten te käytätte linssejä kun haluatte helppoa ja nopeaa arkiruokaa?
linsschit

Re: Mitä linssien kaveriksi?

ViestiKirjoittaja linsschit » 27.05.2024 12:41

Siis miten valmistatte ja minkä kanssa syötte? :)
linsschit

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.05.2024 13:09

Mun mielestä punaisiin linsseihin kuuluu tomaatti: keittämisen loppuvaiheessa lisään linssipataan/-keittoon aina paseerattua tomaattia. Ilman sitä ei maistu oikein miltään vaikka miten maustaisi.
Jos teen linssikeittoa, laitan jo alkuvaiheessa mukaan kiehumaan myös valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Niistä tulee "se jokin".

Linssikeittoihin/patoihin sopii tosi hyvin erilaiset juusto- tai kermavalmisteet, esim kerma, kookoskerma, sulatejuusto. Tai valmiiseen ruokaan voi laittaa pinnalle fetaa, raejuustoa, juustokuutioita.

Linssipata on mulle pyttipannuruoka johon käytän kaikki jämät mitä sattuu löytymään: vihanneksia, lihapullia, nakkeja, tonnikalaa... Ja tietty ne kermat/juustot. Ihan sama mitä sinne heittää, onnistuu aina (kunhan on tomaattia ja mausteet kohdillaan).

Mausteina käytän suolaa, mustapippuria sekä lipstikkaa - nää kuuluvat ehdottomasti joka keittoon ja pataan. Lisäksi mitä kaapista löytyy: viimeksi meni adjikaa ja chili-jalapenorouhetta.
Talvella kun tarvitaan lämpimämpiä makuja, kaneli on ykkönen ja maustepippuri hyvänä kakkosena.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Kaktus3 » 27.05.2024 13:33

Joskus keitän linssejä ihan sellaisenaan ja laitan voita päälle. Viereen vaikka salaattia, raejuustoa, tonnikalaa...

Yleensä kuitenkin teen linsseistä pastakastikkeen. Kuullotan sipulia padassa, päälle vettä ja tomaattimurskaa purkki. Sinne sekaan huuhdotut linssit kiehumaan. Sitten kun on kypsää, lisään vielä vähän kermaa/tuorejuustoa/smetanaa tai vastaavaa, mitä nyt kaapissa sattuu olemaan. Spagetin päälle tuota, niin on jälkikasvunkin mielestä parempaa kuin jauhelihakastike.

Sama ohje toimii keittona, kun lisää enemmän vettä ja kasvisliemikuution. Joko soseutettuna tai ilman.
Kaktus3

ViestiKirjoittaja kualcc » 27.05.2024 13:57

Enpä muista että olisin aikoihin tehnyt muuta kuin linssikeittoa (punaisista linsseistä). Kuten tuossa ylempänä todettiinkin, tomaatti on tosi hyvä kaveri linsseille. Itse yleensä keitän linssejä hetken kasvisliemessä, sitten lisään tomaattimurskaa (tykkään että on "sattumia"), yrttejä ja joskus chiliäkin. Keiton kanssa sitten raejuustoa tai nokare ranskankermaa.

Vihreitä linssejä en ole aikoihin käyttänyt, kun niistä meinaa tulla vatsanväänteitä, mutta useimmiten käytin niitä lisukkeena riisin tapaan. Marinoin ne yleensä oliiviöljyllä, sitruunalla, valkosipulilla ja mausteilla, ja laitoin vielä seesaminsiemeniä päälle. Namnam :P
kualcc

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.05.2024 14:06

Saako kysyä että millainen siivilä teillä on noiden, ja myös muiden pienten partikkeleiden huuhdontaan? Tuntuu että omista menee linssit ja muu pieni sälä läpi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.05.2024 15:27

^^vihreän linssin resepti menee kokeiluun :)
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja linsschit » 28.05.2024 10:07

Hertsdyykkeli luen vesi kielellä tiedän vinkkejänne :) Nämä ohjeet otan aivan varmasti käyttöön. Tähän asti linssit olivat vain tylsää mahantäytettä, nyt voin tehdä arkiruoastakin hyvää ja maistuvaa. Kiitos jokaiselle!

Minä huuhdon linssit jättikokoisessa teesiivilässä. Prismasta saa parilla eurolla. Verkko on jopa niin tiheä että mietin meneekö siitä huuhdottavat läpi :lol: Näitä siivilöitä saa erikokoisina, pienestä teesiivilästä kattilan päälle mahtuvaan kokoon, ja kaikissa on tiheä verkko.
linsschit

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.05.2024 12:23

Itse teen usein linssilasagnea. Se uppoaa myös minun 4-vuotiaalle erittäin hyvin. :)
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.05.2024 12:42

linsschit kirjoitti:Hertsdyykkeli luen vesi kielellä tiedän vinkkejänne :) Nämä ohjeet otan aivan varmasti käyttöön. Tähän asti linssit olivat vain tylsää mahantäytettä, nyt voin tehdä arkiruoastakin hyvää ja maistuvaa. Kiitos jokaiselle!

Minä huuhdon linssit jättikokoisessa teesiivilässä. Prismasta saa parilla eurolla. Verkko on jopa niin tiheä että mietin meneekö siitä huuhdottavat läpi :lol: Näitä siivilöitä saa erikokoisina, pienestä teesiivilästä kattilan päälle mahtuvaan kokoon, ja kaikissa on tiheä verkko.

Kiitos vinkistä!
Vieras

ViestiKirjoittaja Kaktus3 » 28.05.2024 13:23

Vieras kirjoitti:Saako kysyä että millainen siivilä teillä on noiden, ja myös muiden pienten partikkeleiden huuhdontaan? Tuntuu että omista menee linssit ja muu pieni sälä läpi.

Metallinen tiheä 'vanhanaikainen' siivilä.

Jäi mainitsematta, että ostan lähes pelkästään punaisia linssejä. Ne kypsyvät nopeasti ja ovat mieelstäni parhaimman makuisia.
Kaktus3

ViestiKirjoittaja ankkis » 28.05.2024 13:26

Punaisten linssien sanotaan myös aiheuttavan vähiten vatsavaivoja.
ankkis

ViestiKirjoittaja MJK » 28.05.2024 17:00

Linssilasagnelle ääni täältä. Äiti tekee mulle myös useammanlaisia tosi hyviä linssipullia.
Ja metallinen tiheä siivilä mullakin.
MJK

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.05.2024 18:11

Kun mullakin on metallinen vanha siivilä, mutta ilmeisesti jo liian vanha :D
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät