Eikö ell antanut täysin väärän lääkeannostuksen koiralle?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Eikö ell antanut täysin väärän lääkeannostuksen koiralle?

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 06.09.2023 16:35

Koira sai eläinlääkäriltä heisimatolääkityksen, tabletti oli ollut järjettömän iso ja siitä oli huomautettu eläinlääkärille, että ennen ollut pienempi tabletti. Oli kuulemma "vaan eri lääke". Koira oksensi koko illan sen jälkeen, kun iltapäivällä lääkkeen sai, oksensi ja tärisi. Yö ja tämä päivä mennyt ok.

Nyt kun aloin itse katsoa googlella asiaa, niin siellä lukee annetusta Veloxa-lääkkeestä: "Yli 30 kg:n painoisille koirille on käytettävä Veloxa vet 525 mg/504 mg/175 mg ‑valmistetta." Ell antoi puolikkaan tabletin.

Meidän koira painaa 4,5 kiloa ja ell antoi sille puolikkaan tuosta, mikä pitäisi antaa yli 30-kiloiselle koiralle :o Lääkkeestä on myös VELOXA VET purutabletti 150/144/50 mg, jonka se ilmeisestikin on ennen saanut, siitäkin saanut aiemmin vain puolikkaan koska annostus on 1 tabl/10 kg. Silloin ei oksentelua ole ollut.

Tuohan on moninkertainen annos! :evil:
Savu korvista

Re: Eikö ell antanut täysin väärän lääkeannostuksen koiralle

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 06.09.2023 16:45

Ja kyllä, näin ensiraivon rauhoituttua niin tottakai on täysin väärä annostus, kun on yli 3,5-kertainen. Osaamattoman lääkärin takia koira kärsi koko illan. Miten toimisit, ottaisitko yhteyttä lääkäriin? Eihän tässä nyt hengenhätää ollut mutta silti :evil:
Savu korvista

ViestiKirjoittaja aunet » 06.09.2023 16:47

Ota ihmeessä yhteyttä, vakava asia tuo on, voihan laskee muitakin lääkkeitä päin persettä.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 06.09.2023 16:49

Saiko koira siis pillerin ellin luona? Mitä passissa/paperisessa tulosteessa lukee?
Jos sai ellin luona ja tulosteet tukevat väärää annoskokoa, ehdottomasti yhteys lääkäriin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 06.09.2023 16:55

Sai toisen annoksen siellä ja toinen käskettiin antaa kotona kolmen päivän päästä. Eli mukaan annettu puolikas tabletti on alkuperäispakkauksessaan ja siitä näkyy vahvuus. Passiin on kirjoittanut Veloxa 525/504/125mg eli siihen on vielä laittanut tuon viimeisen väärin :roll:
Savu korvista

ViestiKirjoittaja Umac » 06.09.2023 16:57

Niistä on helppo napata kuvat, ehdottomasti palaute lääkärille. Ja s-postilla niin jää jälki jos asiaan joutuu vielä palaamaan.
Toipumisia koiralle!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 06.09.2023 20:57

Palaute laitettu. Tokihan vahinkoja sattuu ja onneksi kyse ei tosiaan ollut muusta lääkkeestä mutta silti. Jos tällä nyt yhtään tulevaa vahinkoa estää niin hyvä. Ja asiallisen palautteen laitoin, jatkossakin pitänee tällä lääkärillä kuitenkin käydä.
Savu korvista

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.09.2023 06:08

^Hyvä että laitoit palautteen!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 07.09.2023 06:18

Nää on niin ikäviä.

Meillä on meinannut yksi koira kuolla rauhoitteen yliannostukseen. Kirjoitin silloin asiasta blogiin, pitkä selostus.
En osannut siinä paniikissa epäillä muuta kuin että koira on yliherkkä sille rauhoitteelle mutta vuosia jälkeenpäin kun koira oli menossa toiseen eläinääkäriin hammashuoltoon, niin kun kerroin tuosta tapauksesta niin pyysivät selvittämään että mitä valmistetta sille oli annettu ja miten paljon, niin soitin silloin koiraa hoitaneelle eläinlääkärille ja kysyin. Asia katsottiin.
Kun sitten ilmoitin valmisteen ja määrän sinne hammashoitopaikkaan niin puhelimessa ollut henkilö oli vähän aikaa hiljaa ja sitten varmisti koiran painon. Kerroin koiran painavan 10kg.
Hän sanoi että sille oli annettu n. 30kg koiran annos sitä rauhoitetta.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 07.09.2023 07:19

^ai kauhea :O
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 07.09.2023 09:59

Kauhea msk:n tapaus :(
Se on tässä ainoa hyvä asia että oli vain matolääkkeestä kyse.

Me saimme vastauksen palautteeseemme, lääkkeen määränneen eläinlääkärin puoliso (myös ell) soitti, ei pahoitellut vaan totesi että onneksi oli vain matolääke kyseessä ja sanoi että passihan on sitten virallinen asiakirja, siitä ei saa laittaa someen kuvia
Että tällaista.
Savu korvista

ViestiKirjoittaja aunet » 07.09.2023 10:44

VAIN matolääke, mitä ihmettä?? Henkihän siinä voi mennä jos huonosti käy, jo pelkästään rajun oksentamisen seurauksena! Jos matolääke olisi vaaraton, ei oltaisi niin tarkkoja painon mukaisesta annostuksesta. Eikä siitä, mitä saa antaa tiineelle nartulle, pikkupennulle jne.

Outo suhtautuminen, ja tuo passin virallisuus mietityttää, näinköhän on? Minusta rekisteröintitodistus on virallinen asiakirja. Passihan ei ole edes kovin vanha keksintö.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.09.2023 10:48

Eiköhän passiviittaus kerro siitä, että eivät halua tapahtunutta someen. Sekös tosiaan on päällimmäinen huoli?
En veisi koiraani tuollaiseen paikkaan enää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 07.09.2023 11:51

^Komppaan sanasta sanaan :twisted:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.09.2023 12:11

Vain matolääke? Mä tiedän yhden tapauksen missä kasvattaja on tappanut koko pentueensa antamalla niille hevosen matolääkettä!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.09.2023 12:23

Tästä on jo monta, monta vuotta aikaa kun eläinlääkäri määräsi mun pienelle epileptikko-koiralle Baytril vet. - kuurin kaksinkertaisella annostuksella. Apteekissa sitä jo ihmeteltiin ja soittamalla varmistettiin onko tullut virhettä reseptiin. Ei ollut. Ominpäin sitten syötin puolikkaalla annostuksella ja jälkeenpäin toisella klinikalla ihmettelivät miksi edellinen lääkäri edes määräsi kyseistä lääkettä silloiseen vaivaan ja vielä tupla-annostuksella. :roll: Ja tuota lääkettä ei saisi syöttää epileptikoille.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.09.2023 13:05

^Näköjään noissa kannattaa kyllä olla tarkkana itsekin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.09.2023 13:46

Savu korvista kirjoitti:Kauhea msk:n tapaus :(
Se on tässä ainoa hyvä asia että oli vain matolääkkeestä kyse.

Me saimme vastauksen palautteeseemme, lääkkeen määränneen eläinlääkärin puoliso (myös ell) soitti, ei pahoitellut vaan totesi että onneksi oli vain matolääke kyseessä ja sanoi että passihan on sitten virallinen asiakirja, siitä ei saa laittaa someen kuvia
Että tällaista.

sähän saat tehdä sun omilla virallisilla asiakirjoilla aivan mitä haluat, joten sikäli outo kommentti kyllä. passissa ei lue, että "salassapidettävä" tms. saathan sä omasta passista myös jakaa kuvia, se onko sitten järkevää on aivan toinen juttu. eläinlääkäri on kuitenkin myös matoleiman OMALLA allekirjoituksellaan hyväksynyt, vaikka se onkin mennyt päin honkia, joten siinä voi vaan itseään moittia eikä ketään muuta. ja miksi ihmeessä se on laittanut edes puolisonsa asiaa hoitamaan, voi jestas nyt sentään. itse saattaisin kritisoida vaitiolovelvollisuutta myös, jos puoliso ei ole samassa paikassa töissä. sinun eläimen hoito ei kuulu pätkän vertaa hänen puolisolle, joten sikäil meni vähän niinku metsään, kun ei itse soittanut.

joskus sitä ajattelee, ettei tilannetta voi enempää kämmätä, mutta helpostihan se näytti sujuvan.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 07.09.2023 16:02

Näin mekin ajateltiin että eivät halua juttua mediaan, pakko myöntää ettei käynyt mielessäkään someen alkaa asiaa tuutata ennen kuin erikseen siitä mainitsi. Sen jälkeen kyllä mietimme että jos tuo jää heidän viimeiseksi kommentikseen niin olisin saattanut laittaa heidän esimiehelleen sähköpostia, että näinkö on neuvottu alaisia toimimaan, anteeksi ei pyydetä mutta erikseen kielletään laittamasta someen :roll:

Mutta soitti sieltä lopulta lääkkeen määrännyt lääkärikin. Oli hyvin hermona mutta myönsi että on ottanut lääkkeen kaapista katsomatta ollenkaan vahvuutta. Yritti toki väittää että tällä annoksella voi antaa 0-17-kiloiselle, mutta korjasin että Fimean sivun mukaan tämä annostus on 17,5-kiloiselle. Sen myönsi. Pariin kertaan kommentoi että tämä lääke on kyllä hyvin siedetty ja että vatsaoireita olisi voinut tulla oikeallakin annostuksella :roll:
Sentään useaan kertaan varmisti onko koira nyt ok. Anteeksi ei pyytänyt, mutta tarjoutui maksamaan käyntimaksun takaisin.

En minäkään tuolle lääkärille enää jatkossa aikaa varaa, jos on vaihtoehtoja. Mutta täällä maalla ei aina ole ja joskus voi tulla tilanne että on vaan pakko saada nopeasti ja läheltä aika. Siksi asiallinen palaute ja asia nyt loppuunkäsitelty. Onneksi koira on kunnossa ja toivottavasti ell on jatkossa tarkempi ihan kaikkien lääkkeiden kanssa.
Savu korvista

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.09.2023 19:39

^ mikä siinä anteeksi pyytämisessä on niin vaikeaa? olen tähän ilmiöön ihan omassa työssäkin törmännyt, ryssitään eikä edes "sori/anteeksi" kuule sen jälkeen. hemmetin pieni sana, mutta pelastaisi aivan hlvetin paljon jo tilannetta. enemmän siitä menee poroja nokkaan kun ei sitä "anteeksi" osata sanoa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Savu korvista » 07.09.2023 20:42

Samaa ihmettelin. Melkein pääsi suustani hitaasti lausumalla että "an teek si pyyn tö riit täi si". Mutta ajattelin että kaipa se käyntimaksun palautus oli hänelle sitten se anteeksipyyntö. Ja itse en olisi käyntimaksun palautusta edes vaatinut vaan se anteeksipyyntö ja jatkossa tarkempi toimiminen oli se mitä toivoin.

Itse pyydän töissäni asiakkailta tarvittaessa anteeksi, vaikka kyse ei olisi omasta mokastanikaan. Pahoittelen ruuhkaa, olen pahoillani että jokin juttu ei ole vielä valmistunut, mutta ihan suoraan pyydän anteeksi jos vaikka en ole huomannut kuitata jotain. Ei ole vaikeaa vaan itsestäänselvyys.
Savu korvista

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.09.2023 21:07

*kiranas* kirjoitti:^ mikä siinä anteeksi pyytämisessä on niin vaikeaa? olen tähän ilmiöön ihan omassa työssäkin törmännyt, ryssitään eikä edes "sori/anteeksi" kuule sen jälkeen. hemmetin pieni sana, mutta pelastaisi aivan hlvetin paljon jo tilannetta. enemmän siitä menee poroja nokkaan kun ei sitä "anteeksi" osata sanoa.

Tätä mäkään en ymmärrä. Mulla jo kaupan kassalla joskus nuorena tyttönä opetettiin, että jos joku tulee antamaan huonoa palautetta, niin ihan eka asia sen jälkeen, kun asiakas on kertonut asian, pahoitellaan tilannetta ja sitten vielä uudestaan, kun asia on selvitetty. Multa se tulee noissa tilanteissa niin automaattisesti, mutta näitä asioita ja ylipäänsä asiakkaan kohtaamista ei kovin paljon taideta painottaa lääkiksessä tai eläinlääkiksessä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.09.2023 21:12

Ei anteeksipyynnön pidäkään olla työpaikan tai koulun asia opettaa. Sen pitäisi kuulua normaaliin yleissivistykseen että jos mokaa, pyytää anteeksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.09.2023 21:22

Vieras kirjoitti:Ei anteeksipyynnön pidäkään olla työpaikan tai koulun asia opettaa. Sen pitäisi kuulua normaaliin yleissivistykseen että jos mokaa, pyytää anteeksi.

Tämä menee ihan off topiciksi, mutta olen tästä kyllä jossain määrin eri mieltä. Monesti arjessa saattaa olla vähän eri "sääntöjä" kuin töissä. En mä arjessa pyydä anteeksi, jos en ole tehnyt mitään väärää tai tilanne on ihan kohtuuton. Jos vaikka joku tulisi huutamaan mulle mustikkametsässä, että olen sen mailla poimimassa mustikoita, että en saa tehdä sitä, niin en kyllä ala anteeksi pyytelemään. Töissä mä pahoittelen aina, vaikka asiakas olisi kuinka väärässä ja itse töpännyt. Tämä on siis asia mitä ei välttämättä opeteta kotona tai koulussa. On myös ihmisiä, jotka tulee niin erilaisista taustoista, että osa oikeasti oppii joitakin asioita vasta töissä. Mä olen 30 vuoden työuran aikana perehdyttänyt niin monia harjoittelijoita, että voin sanoa, että oikeasti, ihan todella monia asioita ei ole joko opetettu tai sitten niitä ei ole sisäistetty. Osa ei sisäistä näitä asioita koskaan ja eivät siksi ole kauhean hyviä töissä, missä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.09.2023 21:28

Mella M, tässä ketjussa ei ole kyse siitä että asiakas olisi väärässä ja itse töpännyt. Vaan se on eläinlääkäri joka on mokannut ja pahasti ja koira on siitä kärsinyt. Todellakin silloin kuuluu yleissivistykseen hoksata pyytää anteeksi.
Se mitä sinä teet mustikkametsässä ei liity tähän mitenkään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 07.09.2023 21:32

Vieras kirjoitti:Mella M, tässä ketjussa ei ole kyse siitä että asiakas olisi väärässä ja itse töpännyt. Vaan se on eläinlääkäri joka on mokannut ja pahasti ja koira on siitä kärsinyt. Todellakin silloin kuuluu yleissivistykseen hoksata pyytää anteeksi.
Se mitä sinä teet mustikkametsässä ei liity tähän mitenkään.

Joo, niin pitäisi, mä puhuin anteeksipyytämisestä asiakaspalvelussa aivan yleisesti. Olen pahoillani ja pyydän anteeksi, että näin kovin sinua ärsytin.
Mella M

Paluu Rekisteröimättömät