Osasairauspäivärahalla osa-aikatyössä olevia onko täällä?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Osasairauspäivärahalla osa-aikatyössä olevia onko täällä?

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.08.2023 12:12

Kelan sairauspäivärahalaskuri ei ole tänään toiminut ja en voi nyt soittaa Kelaan joten kysymys tänne. Onko taloudellisesti aivan paska nakki siirtyä kokoaikatyöstä osa-aikaiseen ja saada osasairauspäivärahaa? Minulle ehdotettiin tätä jo lyhyen sairausloman jälkeen, liekö Kela edes myöntäisi osasairauspäivärahaa. Joka tapauksessa ei kai tällaiseen voi työntekijää pakottaa jos voimat antaa myöden olla kokoaikatyössä?
Vieras

Re: Osasairauspäivärahalla osa-aikatyössä olevia onko täällä

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 15.08.2023 12:43

Riippuu siitä mistä roikkuu, Kelahan voi maksaa osasairaspäivärahan joko työntekijälle tai työnantajalle sen mukaan mitä sovitaan. Kun itse palasin pari vuotta sitten pitkältä saikulta osasairaspäivärahalla töihin, työnantaja maksoi normaalin palkan ja sai sitten jotain kompensaatiota kelalta. Todennäköisesti oli mulle huomattavasti parempi diili kuin työnantajalle, valitettavasti sitä osasairaspäivärahaakin sai vaan sen nelisen kuukautta... :P Muistaakseni uuden jakson ainakin silloin olisi saanut jos olisi sen jälkeen ollut uudestaan x aikaa kokonaan sairaslomalla, tai vaihtoehtoisesti olisi pitänyt alkaa hakea jotain tilapäistä osa-aikaeläkettä mut en sitä jaksanut ruveta siinä vaiheessa selvittelemään kun oli vuoden kaikki lomapäivätkin pitämättä ja työnantajankin kanssa suoraan pystyi järjestelemään lyhennettyä työaikaa.
En sitten tiedä miten homma menee jos Kelan raha olisi tullut suoraan mulle, olisko lopputulema ollut sama vai parempi vai huonompi kuin täydellä sairaspäivärahalla (joka ei kyllä mitenkään ruhtinaallinen ollut ).
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.08.2023 14:06

Näin olen kuullut että taloudellisesti tuo olisi tosi huono ratkaisu. Eihän sille mitään voi jos ei kokoaikaiseen työhön kykene mutta jos kykenee niin mieluummin kai silloin sinnittelee.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.08.2023 16:37

Selvittelinkin netistä että ei työterveysneuvotteluun ole pakko suostua. Täytyy ottaa yhteyttä luottamusmieheen. Kiitos sinulle Titaanijäärä oman kokemuksesi kertomisesta.
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät