Pikaneuvoja kiitos: Miten spraymaalilla maalataan?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Pikaneuvoja kiitos: Miten spraymaalilla maalataan?

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.06.2023 12:27

Pitäisi taas kokeilla, vaikka aina menee hermot kun kaikki menee pieleen.

Eli. En osaa maalata spraymaalilla. Jälki on epätasaista, johonkin tulee liikaa ja alkaa valua. Vaikka kuinka olisin varovainen ja suihkauttaisin vain vähän, kevyesti, pieniä määriä, aina menee pilalle. En onnistu edes kukkaruukuissa, joskus olisi pitänyt yksi lamppu saada maalattua niin en edes yrittänyt enää vaan annoin lampun pois.
Ei uskoisi että muuten olen maalaus- ja nikkarointijutuissa hyvä.
Vieras

Re: Pikaneuvoja kiitos: Miten spraymaalilla maalataan?

ViestiKirjoittaja Dacrest » 28.06.2023 12:52

Suihkuta täydellä paineella sopivan etäisyyden (noin 20cm) päästä, kättä/maalipulloa eestaas liikuttaen jotta maali levittyy tasaisesti. Vain ohut kerros, ettei tule valumia. Anna kuivua välillä ja taas uusi kerros. Usein tarvitaan kolme kerrosta.

Jos suihkauttelet läheltä/paljon yhteen kohtaan ja yrität kerralla saada peittävän tuloksen, tulee valumia ja jälki on epätasaista.
Muista ravistaa pulloa kunnolla aina ennen maalaamista.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.06.2023 13:11

Ravistamisen olen muistanut. Ongelma lie se että ruukussakin kun yhdellä suihkauksella väri ei ulotu sekä ylä- että alareunaan niin yritän saada molempiin ja sitten jo valuu. Eli eikö pitäisi edes yrittää joka kohtaan? Ensin vaan yläreunaan, kuivuminen, sitten vasta alareunaan?
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 28.06.2023 13:17

Maalattavan asian taakse ja alle jotain suojaa ettei haittaa KUN menee myös ohi.
Käsi tekee jatkuvaa heiluriliikettä edestakaisin maalattavan asian edessä, purkin ravistus about 30sek välein ja tosiaan se n.20cm etäisyys kohteesta.
Ja niitä ohuita kerroksia, niin monta että peittyy.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Fran » 28.06.2023 13:39

Mä aloitan aina maalauksenkohteen vierestä, tai paikkamaalatessa kauempaa. Myös suunnanvaihto tapahtuu kohteen vieressä. Mun käyttämissä spraypurkeissa on suutin, joka levittää maalin viuhkana, ja käännän sen pysty- tai vaaksuoraan sen mukaan onko kohde parempi maalata vaaka- vai pystysuuntaisin vedoin.
Fran

ViestiKirjoittaja Dacrest » 28.06.2023 13:42

Ei suihkauksia, vaan tasainen sumu koko maalattavalle pinnalle. Liikuta koko ajan kättä/pulloa kohteen reunasta reunaan. Spraylla maalaaminen vaatii suuria linjoja, se ei ole yksityiskohtien näperrystä.
Ja tosiaan, iso osa maalista menee kohteen ohi joten alle/taustalle sanomalehteä tai muuta suojaa.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Dacrest » 28.06.2023 13:53

Tuossa on mallia miten käsi liikkuu ja ruukkua pyöritetään että tulos olisi tasainen

https://youtube.com/watch?v=WmF8MgaO0Ts&feature=share
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.06.2023 13:57

No siis juuri niin olen tehnyt että vedän ruukun ohi ja käännyn takaisin ja sitten palannut alareunaa maalaamaan. Ja sitten siitä ala-ja yläreunan kohtaamiskohdassa jo valuu. Enkä ole 20 cm lähempää suihkuttanut, pikemminkin kauempaa, varmaan ollut 30 cm etäisyys. Onko sillä merkitystä paljonko sitä nappia painaa? :D Kun sieltä nyt vaan tuntuu tulevan ihan liikaa kerralla.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.06.2023 21:00

Jos tuntuu, että tulee liikaa maalia, niin sit vaan kauemmaksi tai nopeammaksi se käsiliike. Itse ainakin aluksi vedin liian hitaasti.
Mella M

Paluu Rekisteröimättömät