Kätevin tapa lannoittaa kesäkukat

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Kätevin tapa lannoittaa kesäkukat

ViestiKirjoittaja laiska puutarhuri » 30.05.2024 09:04

Laiskimus kysyy mikä olisi helpoin ja kätevi tapa lannoittaa kesäkukka-amppelit ja laatikot? Tällä hetkellä on käytössä vaaleanpunainen jauhe joka pitää liuottaa ja sekoittaa kasteluveteen kerran viikossa. Olen nähnyt mainoksia multaan upotettavista puikoista ja rakeista, toimivatko ne ja tekevätkö ne yhtä runsasta kukintaa kuin tuo jauhe?
Suositelkaa tuotteita mielellään nimellä, merkkejä näyttää olevan tälläkin markkina-alueella huru mykket.
laiska puutarhuri

Re: Kätevin tapa lannoittaa kesäkukat

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 30.05.2024 09:20

Mä laiskana yleensä istutusvaiheessa vaan sotken multaan sopivan roiskauksen kanankakkarakeita per laatikko /ruukku ja sillä saavat pärjätä kesän. Ehkä joskus elokuun puolella vois laittaa vähän jotain buustausta jos on tarvis ja jaksaa, yleensä en jaksa. Joissain istutuksissa saatan kanankakan sijaan laittaa semmoisen näppärän lannoitekävyn per taimi ja sekin kyllä yleensä ainakin mun puutarhurointitasollani riittää siihen asti että alkaa muutenkin jo syksyä kohden ränstyä kasvustot.
Viimeksi muokannut Titaanijäärä päivämäärä 30.05.2024 09:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Darre » 30.05.2024 09:21

Mä olen käyttänyt kesäkukille aina niitä veteen liuotettavia jauheita. Kotona oleville viherkasveille olen käyttänyt puikkoja, mutta nyt kuin aloin antaa niille nestemäistä lannoitetta niin huomaan kyllä eron. Puikot eivät ilmeisesti ole kovin tehokkaita.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 30.05.2024 11:26

Mä kuitenkin istutan kaikki uudelleen kun tuon kaupasta, niin samalla laitan alle hevonkakkaa, hevonkakkarakeita tai kanankakkarakeita ja kukista tulee aivan valtavia.
Samalla tulee enemmän vesitilaa, kun voi olla viikkokin kasteluväli, kun kukat on mökillä.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.05.2024 11:33

Minä käytän Substralin kasviravinnepuikkoja. Ne ovat tosi käteviä! Kesäkukat kukkivat todella runsaasti ja pitkälle syksyyn asti.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 03.06.2024 09:27

Mä käytän akvaariovettä :mrgreen: kalankakka toimii siinä missä kanankakkakin
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Hetuli » 03.06.2024 17:21

smörgen kirjoitti:Mä käytän akvaariovettä :mrgreen: kalankakka toimii siinä missä kanankakkakin

Tuossa onkin hyvä idea, jota pitää kokeilla. Kasteletko säännöllisesti akvaariovedellä?
Hetuli

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 03.06.2024 18:27

Huonekasveja kastelen minäkin akvaariovedellä joskus kun muistan ja viitsin, mutta en mä sitä pihalle jaksa raahata. Tosin jos sadevesiastiat on tyhjillään niin kierrätän vettä lammikosta kasveille ja valutan sitten lätäkköön kaloille puhdasta vettä tilalle.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja aunet » 03.06.2024 20:58

Ja sitten se iänikuinen konsti, pissi sankkoon ja täytä vedellä, ja eikun kukille. Ilmaista, siis maksaa vaivan ja toimii. Ulkokukille mieluusti, jos ajatus etoo.
aunet

ViestiKirjoittaja smörgen » 05.06.2024 14:26

Hetuli kirjoitti:Tuossa onkin hyvä idea, jota pitää kokeilla. Kasteletko säännöllisesti akvaariovedellä?

Jep, joka kerta :) mulla toki isot akvaariot, joten vedenvaihtovettä riittää.
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja smörgen » 05.06.2024 14:30

Titaanijäärä kirjoitti:Huonekasveja kastelen minäkin akvaariovedellä joskus kun muistan ja viitsin, mutta en mä sitä pihalle jaksa raahata. Tosin jos sadevesiastiat on tyhjillään niin kierrätän vettä lammikosta kasveille ja valutan sitten lätäkköön kaloille puhdasta vettä tilalle.

Mä olen joskus vetänyt poistoletkun suoraan ikkunasta pihalle :D pihan puolelle tarvitsee toki sitten toisen käsiparin ohjaamaan veden oikeaan paikkaan. Joskus täyttänyt saaveja, jolloin menee yksinkin.

En viitsi vesijohtovedellä kastella, kun viikottaiset vedenvaihdot pitää tehdä kuitenkin. Ja olen pihi. Ja siinä on ne lannoitteet valmiina :mrgreen:
En v*ttu tiiä
smörgen

Paluu Rekisteröimättömät