Koiran palkkautuminen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Koiran palkkautuminen

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 15.04.2024 16:42

Sitä olen pohtinut, että saako koira palkan siitä jos sen jättää vaikka portin taakse luuta syömään, se jättää sen kesken ja vaikka vinkuu portin takana ja palaa takaisin syömään? ”Kokeeko” koira silloin hyötyvänsä vinkumisesta? Palkkaako se itse itsenä palatessaan syömään?
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

Re: Koiran palkkautuminen

ViestiKirjoittaja lyyli » 15.04.2024 17:40

Hyvä kysymys ja olen miettinyt itse samaa samantyyppisissä tilanteissa. En tiedä oikeaa vastausta, toivottavasti joku tulisi sen kertomaan :)

Minä en palkkaisi koiraa kuvaamassasi nimenomaisessa esimerkkitilanteessa. Siinä tilanteessa ajattelisin että koira on kyennyt rauhoittua portin taa jäämisestä itse (loistavaa!) niin että se menee syömään luuta (loistavaa!), ja että koska luun kaluaminen on sitä mitä se itse haluaa tehdä tilanteessa, luu toimiii palkkana koiralle, myös rauhoittumiselle.
Ajattelisin myös että haluan nimenomaan rauhoittaa tilanteessa koiraa enkä kiihdyttää sitä . Omat koirat ainakin innostuvat nameista enemmän tai vähemmän kun taas luun järsiminen rauhoittaa. En siis alkaisi hästätä namipalkalla etten sotkisi koiran omaa mielentilaa ja toimintaa.

Mutta jos opettaisin koiraa pelkästään menemään esim omalle petille portin takana, sillon palkkaisin namilla alkuvaiheessa petille hakeutumisesta, makuulle käymisestä, makuulla pysymisestä ja niin edelleen.
lyyli

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.04.2024 18:26

riippuu miksi se vinkuu? silloinhan palkka ei ole riittävä kun se hylätään, vaikka se palaisikin sen luokse. huononkin palkan luokse voi palata jos muutakaan ei ole tarjolla, kun toinen toiminto (vinkuminen) tai tuijottelu tai haistelu päättyy.
se, että koira syö, ei tarkoita että se palkkautuu tai palkka olisi edes riittävä.

voihan kyseessä olla myös opittu käytös, se vinkuu syystä x kun sen jälkeen on tapahtunut y. sitä on voitu huomaamattakin vahvistaa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja ajoitus » 17.04.2024 19:50

Kurppa^ kirjoitti:jos sen jättää vaikka portin taakse luuta syömään, se jättää sen kesken ja vaikka vinkuu portin takana ja palaa takaisin syömään? Palkkaako se itse itsenä palatessaan syömään?

Ajattelen, että palkan ajoitus on oppimisen kannalta tärkeämpää kuin se, kuka tai mikä koiraa palkkaa. Se mitä koira tekee juuri ennen palkan saamista määrittää sen, mitä koira oppii. Myös silloin, kun koira palkkaa itse itseään. Eli aloittajan kuvaamassa tapahtumaketjussa koira palkkautuu luun luokse palaamisesta. Paitsi tietenkin, jos vinkumisestakin on seurannut jotain (esim. toruja tai muuta huomiota). Silloin se on palkkautunut molemmista, mutta luulla vain luun luokse palaamisesta.

Tämä toki koskee varmasti vain vähän putkiaivoisia ja vilkkaita koiria. Tiedän, että joillain roduilla on paljon parempi kyky yhdistää syy-seuraussuhteita kuin omilla koirillani. Omani eivät esim. palkkaudu edes siitä, että päästän ne haistelemaan hajua, jolle hetki sitten oli kova kiire. Eli kun otan välillä hallintaan ja kuljetan hajun luokse remmi löysällä, niin koko juttu on sillä välin jo unohtunut. Saattavathan ne innostua hajusta uudelleen, mutta se on sitten eri asia. Ei se vahvista remmikäytöksen tai maltin oppimista.
ajoitus

Paluu Rekisteröimättömät