Van life ja muut asunto/retkeilyautopulinat

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Van life ja muut asunto/retkeilyautopulinat

ViestiKirjoittaja N.Ham » 27.03.2023 12:59

Uusi palsta, uusi ketju. Eli kaikille jotka jollain tapaa retkeilee autoissa yöpyen tai jopa asuu autossa.
Oletteko katsoneet Ylen Van life-sarjan? Eli Aino Huilajan dokumentaarinen sarja autossa asumisesta. Katsoin ja kuume nousi, ikävä retkiä ja aivan hyvin voisin asua pitkäänkin autossa.
Asunto/retkiautoa jotkut kutsuu mökiksi ja ymmärrän nyt miksi näin on. Siltä se tuntuu kuin omassa mökissä hääräisi, laittaisi ruokaa, lähtisi hiihtämään tai patikoimaan. Ikinä en myöskään enää lähde nukkumaan sukulaisten vierassänkyihin kun on oma auto ja sen erittäin hyvä sänky.
Millaisia reissusuunnitelmia teillä on tälle vuodelle? Meillä perinteinen Lappi, Suomen ja Norjan puoli, Jäämeren ranta. Varmaan tänä vuonna tulee käytyä myös Ahvenanmaalla ja/tai Suomen lounaista saaristoa läpi, Saariston rengasreitti. Lisäksi yksittäisiä lyhyitä matkoja sinne tänne. Pääasia että saa reissata ja olla, yöpyä autossa.
Kaikki keskustelu tervetullutta!
N.Ham

Re: Van life ja muut asunto/retkeilyautopulinat

ViestiKirjoittaja N.Ham » 27.03.2023 13:04

Ja heti kyssäri, kuulutteko SF-Caravan yhdistykseen? Mies liittyi mutta mitään aktiivijäseniä ei olla, numerotarran heitti roskiin, liekö olisi ollut tarpeen jossain? Hieman ahdistaa kun on ilmeisesti hyvin sisäänpäinlämpeävää porukkaa osa, dissaavat avoimesti heitä jotka ei yhdistykseen kuulu. Ja puskaparkkeilijoita kun pitäisi vaan yhdistyksen alueilla majoittua. Oletuksena että kaikki haluaisivat niin tehdä. Että ei taideta jatkossakaan toimintaan osallistua.
N.Ham

ViestiKirjoittaja Umac » 27.03.2023 15:03

Juu, Ainon ohjelma tuli katsottua heti sen ilmestyttyä, pidin kovasti. En itse olisi pysyvästi muuttamassa autoon mutta reissut kivoja!
Seuraamme useampia YouTube-kanavia aiheen parista, heitä jotka talvet pois Suomesta ja heitä jotka esim. retkeilevät läpi vuoden.
Oman auton visio siintää silmissä, toistaiseksi menty DIY-pakulla ne lyhyet kotimaan, Viron ja Saariston rengastien reissu.

Viroon toivomme pääsevämme toukokuussa mutta säistähän tämä on tätä aikaa eläessä kiinni. Nytkin lunta sataa ja on satanut järkysti, yöpakkaset palaavat ja ihan talvea siis valitettavasti mennään vaikka huhtikuu on tosi lähellä jo.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 27.03.2023 15:36

Mäkin katsoin tuon Ainon ohjelman heti kaikkine jaksoineen Areenasta kun se ilmestyi ja olen pitkään seurannut Ainon ja monen muunkin reissaavan ihmisen instaa. Pysyvästi en voisi asua autossa, koska harrastukset vie paljon tilaa sisällä, mutta olishan tuollainen auto kiva ja voisin kuvitella retkeileväni tuolla pitkäänkin. Voishan sitä välillä sitten majoittua jossain b&b paikassa jos kaipas kylpyä ja muuta luksusta. Itse tosin hommaisin vähän isomman pakun ja haluaisin esim. vessalle oman "kopin" ja paikan missä voisi vaikka vähän sisälläkin peseytyä. Ei siis tarvi olla suihku, mutta "viemäri" lattiassa olis kiva, niin sais pullovedellä jonkun pikku pikapesun tehtyä välillä. Mutta sitten taas tosi iso pakettiauto on hankala monissa paikoissa reissatessa, kun vaatii enemmän tilaa, että en tiiä. Mutta ainakaan nyt ei tarvi asiaa edes ratkaista, koska toistaiseksi pidän telttailusta paljon ja hätätilassa nukun vaikka omassa henkilöautossa. Ja jos joskus päädyn ison pakun hankkimaan, niin aika iso koko hommaa olisi sen rakentaminen ja sisustaminen. Tiedä sitten miten paljon sillä oikeasti tulis reissattua. Valmiista retkeilyautoista en oikein tykkää ja ymmärrän hyvin, hinnan lisäksi, miksi niin moni haluaa rakentaa pakunsa itse.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 27.03.2023 16:35

Auton rakenteluita on tullut myös katseltua, kyllä. Tätä kanavaa viimeksi: https://www.youtube.com/@dok_kari/videos eli Kari tekee itselleen auton. Tarkat budjetit ja selostukset kohdassa
Mitä pakun remppa maksoi - Pakusta matkailuauto

Valmiiseen autoon taas päätymistä, sen pohdintaa ja tarina miten seitsemän (7!) vuotta autossa on sujunut: https://www.youtube.com/watch?v=lJ9ioYLwFy4

Sitten talvet pois Suomesta on mm. Justdomedia, Vesa Kaartti, Ekivaanari ja Senioritubettaja. Suomessa monia reissuja Hobosapiens, Kultaista pakuelämää jne. Osa eläkkeellä jo, osa työelämässä. Jne. Monta monessa, auttaa mm. oman auton ja mallin valinnassa, rakentamisen haasteista, hinnoista jne. Monilla myös koirat mukana, koirista omia käytännön jaksoja jne.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja N.Ham » 27.03.2023 17:18

Heti minäkin kaikki jaksot katsoin Areenasta, enkä edes tiennyt että löytyy tv:n puoleltakin. Oli juuri Areenaan tullut. Pidin tosi paljon tuosta mutta noita youtube-juttuja en vaan jostain syystä jaksa katsoa. Pitäisi ehkä testata kun aihe kuitenkin kiinnostaa.
Siinä mielessä kunnon auto lämmityksineen on hyvä että ei haittaa onko kesä vai talvi. Hyvin on pärjännyt Ivalossa -25 pakkasella ja niin päin pois. Mehän tehtiin siinä mielessä riskiostos että ostettiin valmis auto, eikä oltu koskaan aikaisemmin asuntoautossa tai vastaavassa edes käyty sisällä. Paitsi siis ennen koeajoa. Mutta ei siis yhtään lyhyttäkään matkakokemusta, ei yöpymistä autossa, ei mitään. Vain vahva tunne siitä että on meidän juttu ja onhan se.
Valmiin auton ostossa sekin hyvä että ei oltaisi osattu omaa tehdä. Käytäntöhän sen opettaa ja sanottava kyllä ettei nykyautossa ole mitään turhaa tai mistä ei pidettäisi vaikka valmis onkin.
N.Ham

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2023 02:43

Emme mekään osaisi rakentaa autoa. Jokin ihan simppeli kokoa hylly ja kiinnitä- kohta toki menee mutta esim. sähköt ja muut, juu ei. Tuossa esim. mainittu Kari on tehnyt aiemmin kotiremppoja jne. Osa itse rakentavista on jo toista kierrosta asialla jne. Ja osalle käynyt niin, että oman tekeleen jälkeen halutaan se tehdasmalli, kaikesta huolimatta tai juuri siksi. Autonvalmistajien kokemus ja osaamistaso on toki toista luokkaa kuin tavan vasaranpitäjän.

Videot olkoot vinkkinä heille ketkä kiinnostuvat. Eihän tuossa ole kuin murto-osa ja ulkomaan elävien tileillä tuhat sata lisää asiasta :)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.03.2023 06:59

Joo, ei varmasti auton rakennus ole kaikkien hommaa, ei tietenkään, mutta aika hienojakin autoja ovat tehneet ihmiset, joilla ei ole mitään varsinaista aikaisempaa rakennuskokemusta. Ja toki sähkö- ja putkihommiin voi tarvita ulkopuolisen apua ja tarkkana saa olla katsastusihmistenkin kanssa, mutta ainakin moni on kertonut, että on saanut siihen kyllä hyvät ohjeet. Siitä olen kuitenkin Umacin kanssa vähän eri mieltä, että autonvalmistajien osaaminen olisi toista luokkaa tavallisen vasaranpitäjän kanssa. Kaikki arkkitehtien suunnittelemat asunnotkaan eivät ole niitä toimivampia ratkaisuja ja siksi moni haluaa suunnitella ja tehdä itse. On myös niitä, jotka ovat ensin omistaneet jonkun tehdasvalmisteisen matkailuauton/vaunun ja sitten päättävät tehdä itse. Tässä retkeilyautogenressä on ehkä vähän kahdenlaisia tyyppejä (tai kolmenlaisia tai neljänlaisia) ja nuo itse rakentavat on ehkä vähän oma porukka ja itse tykkään seurata juuri näitä ihmisiä, koska mulle tuo auton sisustaminen ja rakentaminen tosiaan olisi iso juttu tuossa.

Mulla olis joka tapauksessa seuraava auto oltava melkein pakettiauto ja olenkin miettinyt, että voisinko tehdä sen niin, että se olisi sellainen, että siinä olisi esim. irrotettava sänky ja sitä olisi mahdollista käyttää osan vuotta pakettiautona ja osan vuotta retkeilyautona, kun mitään aivan valtavan suuria tavaroita mulla ei ole tarvetta kuljettaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja N.Ham » 28.03.2023 07:33

Siis vasara pysyy kädessä ja remonttikokemusta on aivan reilusti mutta se retkeilyauton rakentaminen ja hoksaaminen mitä, miksi ja mihin kohtaan niin siihen ei osaaminen olisi riittänyt. Siksi heti valmis auto. Mutta voihan se olla että nyttemmin osaisi rakentaa kun on jo jotain kokemusta autoilusta ja mikä toimii mikä ei. Nyt vaan ollaan tyytyväisiä nykyiseen autoon emmekä kaipaa muuta laisinkaan.
Tuo on hyvä mitä Mella M :kin sanoi että saisi auton toimimaan myös pakuna, kuljetuksissa. Meidän nykyisessä autossa on kuskattu lautoja, huonekaluja, remonttitavaraa ja vaikka mitä. Näppärää!
N.Ham

ViestiKirjoittaja Umac » 28.03.2023 09:53

Mella M kirjoitti:Mulla olis joka tapauksessa seuraava auto oltava melkein pakettiauto ja olenkin miettinyt, että voisinko tehdä sen niin, että se olisi sellainen, että siinä olisi esim. irrotettava sänky ja sitä olisi mahdollista käyttää osan vuotta pakettiautona ja osan vuotta retkeilyautona, kun mitään aivan valtavan suuria tavaroita mulla ei ole tarvetta kuljettaa.

Ehdottomasti! Ratkaisuja on loputtomasti: irtoelementti, esim. kehikko, auton pohjalle. Sopivan laverin rakentaminen itse, voisi olla vaikka tuollainen mikä meillä eli toinen osa työntyy toisen sisään/alle = päivisin sohva. Tai ihan raakana patja lattialla, eristää itsensä sen verran solumuovilla tai millä ikinä keksii, pohjasta pois.
Meillä siis nimenomaan autot työkäytössä joten tässä kohti mikään kiinteä rakentaminen ei tule kysymykseenkään. Itse arvostan seuraavia asioita autossa, jokaisella omansa:
-täysi seisomakorkeus, siis myös työkäytössä hyöty suurin
-molemmanpuoleiset sivuovet = sulkee pois kiinteät rakennelmat toiselta kyljeltä mutta jälleen, se työkäyttö, lastaus jne.
-paljon ikkunoita, tummennukset ehdottomat! Eli ns peltihallit ilman ikkunoita ovat suht ahdistavia mutta aurinkosuojan ja mm. lämpöjen takia pimennykset ainoat oikeat. Autoa voi tuunata toki omilla verhoilla sen päälle, ei vie mitään pois
-sivuilla aukeavat takaovet vrt ylös nouseva luukku: jälleen lastaus ja avaruus mutta luukku toimii markiisina, toki. Suojaa sateelta jnk verran
Sitten niitä muita hifistelyjä on loputtomiin.

Mun oma suunnitelma oli tehdä neliosainen kehikko auton mitoilla, mietittiin siis sängyn kääntöä poikittain ja näin saisi 40cm lisätilaa. Useat patjat ja mm. laverit 200cm pitkiä, leveys sitten mitä vain 140cm tai siitä leveämpää. Päädyttiin kuitenkin nappasemaan meidän valmiista laverista vähän päätypuuta pois ja vielä on kokeilematta meneekö se heittämällä poikittain konttiin. Patjat saisivat tulla jonkin sentin yli, se ei haittaisi. Siellä nääs ne pyöräkotelot ja sitä myöten vaatii fiksailua, sen lisäksi, että mitat on ahtaammat poikittain kuin pitkittäin. Mutta jos nyt tulisi se kevät ensin ja eka reissukaan :roll:

Muutoinhan meillä on DIY-nopeassa muunnoksessa
-portatiivi joka on siis tuoli muutoin
-kannellinen laatikko pyörillä
-meidän koira matkustaa häkissä ohjaamon takaseinässä kiinni, liinoilla kiinni lattiassa
-pari jakkaraa, retkikeitin ja vesikanisterit, retkisuihku
Sitten toki roskapusseja, vaatteet ja kengät, fillarikin aina mukana.

N.Ham kirjoitti: Nyt vaan ollaan tyytyväisiä nykyiseen autoon emmekä kaipaa muuta laisinkaan.

Haluatko kertoa mihin merkkiin ja malliin päädyitte silloin?
Meillä mies katsonut ja tehnyt vertailuja, tällä hetkellä ykkönen on retkiauto tai van-luokan kikotin. Minulle nuo ovat aika lailla hepreaa, en puutu mahdolliseen tulevaan hankintaan kuin sitten vasta käytännön tullessa eteen :D Minulle kun nuo merkit ja mallit ei jää samalla tavalla päähän. Sellainen pitää olla, että molemmat voi ajaa (mulla vain B-kortti) ja kovin isoissa kait nuo lauttakulut nousevat eri tavoin, toki. Kahden kun olemme niin mitään järjettömiä vuodemääriä tms. emme siis tarvitse. Perheellisillä taas eri pohdinnat, lasten makuupaikat jne.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja N.Ham » 28.03.2023 19:48

Umac. Meillä on Pössl 2 win -retkeilyauto. Riittää B-kortti, sopivan iso että kaikki toimii ja on mukava reissata. Toisaalta taas sopivan pieni, toimii hyvin 2.autona ja parkkipaikat löytyy helposti. 140 cm leveä sänky on poikittain takana, iso plussa poikittaisuudesta koska tuo tilaa lisää. Kaveri vaihtoi vastaavan sänkymallin auton sellaiseen jossa on erilliset sängyt pituussuunnassa ja katuu kovasti! Koska nyt sänkyjen välissä on turhaa tilaa ja muu auto on ahtaampi.
Säilytystilaa on hyvin ja tosiaan mitään muutettavaa ei ole vielä useassa vuodessakaan keksitty, kaikki toimii.
Koirien häkit on sängyn alla ja liinoilla kiinni. Ja siis lapseton pariskunta olemme eli lasten nukkumisia ei tarvitse miettiä, tosin yhden sängyn saa tuohon taiteltua pöydästä+takapenkistä, lähinnä lasten kokoa. Enimmillään meitä on matkustanut tuolla 4 aikuista, siis ihan 3-4 tunnin matkoja. Ja takapenkillä pöydän ääressä on kiva tehdä etätöitä toisen ajaessa kohteeseen :D
Niin ja tosiaan toimii myös pakettiautona isommissa kuljetuksissa, koko autoa ei tietenkään saa "tyhjäksi" mutta jo sängyn alle saa paljon tavaraa, keskelle autoa saa pitkää tavaraa reilusti ja kun sängyn purkaa niin saa ison tilan tavaroille. Tai vaikka huonekaluille. Ja sängyn purkukin käy tosi nopsaan. Ei uskoisi koska sänky on kuitenkin todella mukava myös nukkua.
N.Ham

ViestiKirjoittaja Umac » 29.03.2023 03:16

Kiitos!^ Minä googletan tuon mallin, ehkä opin taas uutta! :)

muoks: unohtui jo aiemmin vastata, että emme ole SF Caravan - jäseniä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja N.Ham » 07.04.2023 19:24

Heti kun alkoi kevät edetä niin iski aivan järjetön kuume päästä tien päälle! Huomenna pakko lähteä pikku reissuun. Eikä kesälomaankaan ole enää kuin 2 kk, sitten voidaan olla autossa pitkän aikaa.

Käytännön asioita kiinnostaisi kuulla teiltä muilta asunto- ja retkiautoilijoilta. Onko teillä "kaikki" kamat autossa koko ajan vai pakkaatteko vain reissuille? Meillä on astiat, muut käyttötavarat, retkeilyvälineet (siis esim. vyölaukut juomapulloille+juomapullot, istuma-alustat, sadevaatteet, kompassi), hygieniavälineet hammasharjoineen ja pyyhkeet+petivaatteet autossa aina. Samoin toki auton normitarvikkeet ja autocrocsit :D Lisäksi uikkarit on autossa ja aina ja tottakai myös villasukkia. Ja koirien tarvikkeita myös autossa omansa, sieltä löytyy omat kupit, harjat, valjaat ym. Joitain kuivia ruokatarvikkeitakin on, pussipuuroa, kahvi+tee, sokeri, suola. Kesäisin autossa on joitain koirien ruokiakin.

Kun lähdetään reissuun niin pakataan vain vaatteet ja ruuat ja tarvittaessa klaffipöytä ja -tuolit, aurinkovarjo ja sen sellaiset. Ai niin, pitää muistaa ostaa pyykkipoikia, pyykkinarua autossa on. Muita ideoita ajattelen saavani teiltä ;)
N.Ham

ViestiKirjoittaja sabre » 08.04.2023 13:07

Mella M, mietiskelit sitä "suihkukoppia" ja miten iso auton pitäisi olla, niin mulla on tehdasvalmisteinen retkeilyauto joka on vain 5,4m pitkä ja 2,02m leveä, eli erinomainen myös ahtaissa tiloissa ja kinttupoluilla, ja siinä on suihkukoppi ja altaan vesihana toimii myös suihkupäänä, ja vessa toki samassa tilassa. En ole käyttänyt suihkupäätä ja auton vesitankkia, vaan pessyt hiukset ja kropan retkeilyyn tehdyllä matkasuihkupussilla, eli pelkkä pussi ripustusremmillä jossa on "suihkupää" toisessa reunassa. Sen saa ripustettua myös ulkona puunoksaan suihkun ottamiseksi. LIsäksi autossa poikittaissänky, keittiö, ruokaryhmä, kääntyvät etupenkit jne. Eli pieneenkin autoon mahtuu paljon kun se on hyvin rakennettu :) Tokikaan en pystyisi asumaan noin pienessä autossa, liikaa tilaa vieviä harrastuksia ja harrastuskamoja jne kuten sullakin, mutta pari kuukautta kerrallaan esimerkiksi menee heittämällä.
sabre

ViestiKirjoittaja N.Ham » 10.04.2023 17:32

Teimme pienen pääsiäisreissun ja mukavaa oli. Miten voikin autosta tykätä niin paljon? :D

Meillä lie autossa samanlainen wc/suihkutila kuin Sabrella. Ja viemäriaukko lattiassa, eli voisi suihkun ottaa sisälläkin. Ei olla sitä kuitenkaan tehty, kun en välitä siitä kosteudesta autossa. Pikapesut saa tehtyä muutenkin. Jos ihan suihkun haluaa niin sen hanan suihkupään voi vetää ikkunasta ulos ja suihkutella siellä lämpimällä vedellä. :) Tai lämmittää vesisäiliön vesi ja tehdä ulkona ämpäripesut. Vaihtoehtoja riittää.
Käytännössä pidemmillä reissuilla yövytään 1-2 yötä viikossa matkaparkeissa, joissa saa akut ladattua, vesisäiliön täytettyä ja käytyä suihkussa/saunassa. Tai poiketaan uimahallissa. Luonnon vesissä uidaan muutenkin usein kesäaikaan.
N.Ham

ViestiKirjoittaja sabre » 10.04.2023 18:45

Joo tuo oli mulla alkuperäinen ajatus, että tulisi vedettyä suihkupää usein ulos ikkunasta ja otettua suihku ulkopuolella, mutta en ole tehnyt sitä kertaakaan. Ikkuna auki ja nopea suihku kopissa suihkuverhon kanssa ja lattiassa on vedenpoistoputki, niin ei ongelmaa. Rankka syksy ja talvi takana, joten auton tyhjentäminen ja siistiminen jäi puolitiehen, joten eilen alkoi urakka tyhjentää auto ja siivota kaikki. Löysin sekatavaralaatikosta pussillisen osittain jo nestemäisiä sipuleita, se oli ehkä ällöttävin yllätys kaiken hiirenkakan lisäksi, pariskunnalla oli ollut selkeästi pitkät bileet kaiken syötävän kanssa ennen kuin loukutin ne. Oli jo alkanut inhottaa koko auto kaikkine rikkonaisine ja vaihdettuine juttuineen ja kaikki lika ja pöly ja argh, mutta nyt kun sai taas siivottua ja järjesteltyä niin alkoi tulla taas hyvä olo autosta ja pieni reissukuume iskeä :) Että onhan mun vanha ja itse kahteen kertaan kolaroitu muru silti edelleen mahtava kulkupeli, vaikka löytyy yhtä jos toista pientä ongelmaa, mutta ei mitään reissuja estävää :D

Mistä voisin lähteä kyselemään Suomessa uutta eli käytettyä Trumaticia vuoden 2004 autoon? JA kuka voisi kohtuuhinnalla rassata mun autoa sen vaihtamiseksi, nyt ei ole varaa viedä tyyriiseen caravan-liikkeeseen, ainakin pelkään että niissä paikoissa lasku on muhkea mutta mun lompakko ei sitä ole... Sellainen että pystyisi asentamaan vanhan tilalle sängyn alle. Olisi kiva vihdoin ekaa kertaa viiteen vuoteen nauttia lämpimästä sisätilasta myös kylminä sadepäivinä ja nollaöinä... Se mitä viime vuonna etsin varaosia Adriaan purkaamoista, niin oli tosi vaikeaa löytää asioita retkeilyautoon, lähinnä kaikkialla on juttuja vain Ducato-pakuihin. En löytänyt yhtään vaikkapa erikoistunutta purkaamoa joka jemmaisi retkeilyauton osia. Alan kytätä Toria, mutta mistä muualta.
sabre

ViestiKirjoittaja N.Ham » 10.04.2023 19:22

Sabre, jos olet Facebookissa niin siellähän on isoja ryhmiä retki-/asuntoautoilijoille, löytyisikö sieltä tietoa? En valitettavasti osaa neuvoa ryhmiä tarkemmin kun en ole sinne liittynyt. Myös hyvät korjaajat löytynee suusta suuhun -tiedolla. Missä päin Suomea korjaajan olisi hyvä sijaita? Pidän mielessä, kyselen.
N.Ham

ViestiKirjoittaja sabre » 10.04.2023 20:46

Kiitos, olen parissa FB-ryhmässä, voisi kysellä niistä vinkkejä sekä lämmittimestä että asentajasta. Tulen itse Kymenlaakson ja pk-seudun nurkille Naantalista, eli länsirannikko tai Etelä-Suomi voisi olla kiva hakualue, voin ajaa pari tuntia johonkin suuntaan. Ehkä se lämmön puute on sellainen mikä alkaa pikkuhiljaa syödä naista ja siksi auto on alkanut tuntua niin "romulta", vaikka toki kesällä ei lisälämpöä edes kaipaa mutta muulloin, mutta hyvä auto se on kun olis vaan rahaa fiksata tuo lämpö kuntoon.
sabre

ViestiKirjoittaja smörgen » 14.04.2023 13:01

Me pidettiin aikoinaan vaunuillessa mukana tehokasta auton sisätilanlämmitintä, jolla lämmitettiin välillä kun ei haluttu kaasua käyttää. Toki puskaparkissa ei kovin toimiva ratkaisu, kun sähköä ei ole rajattomasti, mutta vinkkinä kuitenkin (ja omalla vastuulla tietty).
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja sabre » 14.04.2023 17:08

Mä olen puskaparkkeilija, ja siksi ulkoisen lämmittimen ostaminen on ollut ongelma, pitäisi toimia kaasulla takaosan kaasupulloista. Diesellämmitys olisi tosi kätevä, mutta vaikuttaa liian kalliilta operaatiolta just nyt. Mutta jos voitan lotossa huomenna niin sit :D
sabre

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.05.2023 21:25

Jos hankkii asuntoauton, tuleeko ovelle välittömästi kymmenen kaveria pyytämään autoa lainaksi tai vuokralle?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 18.05.2023 03:45

En ole koskaan kuullut kenenkään mainitsevan aiheesta^. En irl tai esim. seuraamalla videoita.
Toisaalta pakettiauton omistajat, kuten me, tunnistamme hyvinkin "tuutko muuttamaan?" ja "saako sun autoa lainata?"- jutut ja niistä jokainen toki linjaa omat kuvionsa. Me emme osallistu muuttoihin ja autot ei ole lainattavissa, ei edes korvausta vastaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja N.Ham » 18.05.2023 08:12

^^ Aiemminhan tuota tapahtui paljon, kun asuntoautot oli harvinaisempia. Kun siis olivat suht uusi juttu ja vuokraushinnat kalliita, niin moni yritti saada autoa tutulta lainaan, tyyliin bensojen hinnalla :D Nykyään en enää ole moista kuullut tapahtuvan, eikä meiltä eikä tutuiltakaan ole autoa lainaan kyselty. Toisaalta nykyäänhän monet yksityiset ihan avoimesti vuokraavat autojaan esim. nettipalveluissa, ehkä sekin on vaikuttanut. Auton saa helposti vuokralle jos haluaa, eikä tarvitse koko lomabudjettia siihen laittaa.

Meillä starttaa auto kesälomareissulle muutaman viikon päästä. En malttaisi odottaa! Kaikkein parasta se, ettei tällä kertaa ole kiire. Aiemmin pisinkin reissu on pitänyt tehdä noin viikossa, nyt voidaan olla vaikka kolme viikkoa jos siltä tuntuu. Autolla reissaaminen, yöpyminen, asuminen on vaan jotenkin ihan mielettömän ihanaa! Kun voi ihan extempore päättää että stopataan tähän, keitetään perunat ja tehdään salaatit, syödään ja otetaan vaikka päikkärit. Tai talvella hiihtolenkin jälkeen lämpimään autoon, vaatteiden vaihto, hellalla keitto kuumaksi ja jälkkärikahvit päälle. Kyllä kelpaa. Tekisi mieli jo alkaa pakata!

Ollaan taas lisätty auton varustemäärää jonkin verran. Ostin autoon omat kesäpeitot, ettei niitäkään tarvitse kuljettaa kodin ja auton väliä. Omat akanatyynyt vein sinne jo aiemmin. Niin ja ostin sinne omat crocsit, termospullot ja retkeilyvälineitä. Vielä täytyy hankkia koiralle autoflexi :D Omat valjaat, harjat, kupit, koiran ensiapulaukku kipulääkkeineen ym siellä jo on.

* Ai niin. Avaruuslakana täytyy hankkia vielä, ihmisten ensiapulaukun kylkeen. Hyvä kun tuli mieleen, kirjoitin heti ostoslistalle.
N.Ham

ViestiKirjoittaja Umac » 20.09.2023 11:24

Huomisesta eteenpäin Lahdessä caravan-messut ja ekaa kertaa (kait??) paikalla myös niitä ns. DIY-autoja ja pääsee juttelemaan niiden kuskien kanssa! Lauantaina ainakin mukana mm. Aino Huilaja, Hanna Vartia, Kim Öhman ja Kirsi Roos.
https://lahdenmessut.fi/tapahtumat/caravan/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 28.01.2024 08:37

Ainon kausi autossa, tällä kertaa talviolosuhteissa: https://areena.yle.fi/1-63712248 Van Life - Arktinen roadtrip

Ai niin, Latelasta tuttu Valkama on kertonut minisarjassaan autostaan, hän ja naisystävä tehnyt sen itse: https://www.youtube.com/@LATELAvalkama/videos
Seitsemän (7) eri jaksoa ja eri kohtia esittelyssä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 28.01.2024 11:52

Ai niin, Latelasta tuttu Valkama on kertonut minisarjassaan autostaan, hän ja naisystävä tehnyt sen itse: https://www.youtube.com/@LATELAvalkama/videos
Seitsemän (7) eri jaksoa ja eri kohtia esittelyssä.

Menee seurantaan. Kiitos vinkistä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.01.2024 09:08

Mä katsoin eilen noita Van Lifen pohjoisen jaksoja ja olipa kyllä kauniit maisemat. Oma juttuni tuo ei ole, mutta kiva katsoa miten muut nauttivat.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 29.01.2024 09:12

Ei ole talvihommat meidänkään juttu! Vaikka muuten pienesti autolla seikkaillaan.
Mutta kiva katsoa ja pidän sarjasta muutoin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.01.2024 10:19

Olisi ollut kiva tietää miten paljon palelivat kun tulivat pois surffaamasta! Vai oliko päällä tuskan hiki.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mella M » 29.01.2024 17:54

Mulla on vielä yksi jakso katsomatta tästä uusimmasta VanLifesta ja pakko sanoa, että olen pettynyt.

****Varoitus, jos et ole jo katsonut, saattaa sisältää paljastuksia****

Nämä jaksothan ovat todella lyhyitä ja nyt näköjään joka jaksossa oli joku aktiviteetti juttu ja noi muiden reissaajien haastattelut oli vähän irrallisen oloisia. Hyvin vähän aikaa oltiin oikeasti arktisissa oloissa ja sitten siirryttiinkin leudompaan Norjaan. Hirveän vähän tuli siitä ihan tavallisesti arjesta pakusta talvella. Mua olisi enemmän kiinnostanut yksityiskohdat vaikka hassuista jäätyneistä tavaroista, pyykkihuolto ja niistä todellisista haasteista pakkasella esim. auton kanssa. Mä itse olisin ollut tuolla umpijäässä, he selvästi kestävät paremmin kylmää (tai ainakin vaikuttaa siltä), että voihan olla, ettei heillä ollut varsinaisesti mitään haasteita. Mutta jotenkin se itse VanLife oli vähän sivuroolissa. Enemmän tykkäsin tuosta ekasta kaudesta. Siinä mun mielestä oli enemmän noita arkisia asioita. Tämä oli musta vähän sellainen aktiviteetti esittely. Tuli vähän fiilis sellaisista matkailubloggaajista, joilla jokainen postaus on joku kaupallinen yhteistyö. Ja se on sellainen tyyli, mistä en itse ole kiinnostunut.
Mella M

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät