Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskustelua

Lähetä vastaus


Automatisoidun roskapostituksen estämiseksi joudut lisäämään allaolevassa kuvassa näkyvän vahvistuskoodin. Mikäli sinulla on ongelmia näkemisen kanssa, tai et muuten pysty lukemaan sitä. Ota yhteyttä sivuston Ylläpitäjään.
Hymiöt
<3 :D :-) :) :angel: ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek: :clap: :crazy: :eh: :lolno: :problem: :shh: :shifty: :sick: :silent: :think: :thumbdown: :thumbup: :wave: :wtf: :yawn:
BBCode on Käytössä
[img] on Käytössä
[flash] on Käytössä
[url] on Käytössä
Hymiöt ovat Käytössä
Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskustelua

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 12.06.2026 13:35

^ Toivottavati pikkuiset selviävat maailman tuulissa mukana! :thumbup:

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 12.06.2026 10:48

Avokaado kirjoitti:^ No kohta pääsevät itse etsimään ruokansa! :-)

Lähtivät viime yön aikana. Eilen otin vikat kuvat vanhempaan puhelimeen. Mies kurkkasi vaijerikameralla aamulla, tyhjä nätti pesä jäänyt pöntön pohjalle :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.06.2026 22:43

5v sitten uusittiin ulkoverhous autotallin päädystä. Siitä asti ollaan odotettu tervapääskyjä takaisin, pettyen joka vuosi, kunnes tänään illansuussa nähtiin kun molemmat emot lensi pesään <3 Koko kesä on pelastettu <3
Ollaan katsottu vuosia kun terviksien lauma pienenee, mikä ilo onkaan nyt seurata tätä uutta onnea <3

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja TlGER » 11.06.2026 19:05

Näin tänään nämä ihanat sepelkyyhkyt
Kuva

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 11.06.2026 18:22

Joo, tää oli pitkulainen eikä pyöreä ja kooltaan suurinpiirtein samanlainen kuin metsäsittiäinen tai mikä se nyt on.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja MJK » 11.06.2026 17:33

Belgiter » 10.06.2026 18:30

Mä tosin yhdyn Lensin näkemykseen siitä, että tuo mun koppis on pölkkyhärkä. Se on pienempi kuin sarvikuonokas (tämä oli noin 2 cm pitkä, pölkkyhärän mitaksi mainitaan 16 mm ja kuonokkaan 30 - 50 mm), kokonaan musta (kuonokas on Wikipedian mukaan ruskea) ja tämän pölkkypään sarvi näyttää lyhyemmältä.
Avatar
Belgiter

Viestit: 157
Liittynyt: 11.01.2026 21:56


Juu voi hyvinkin olla, tuosta kuvasta en kokoa osaa arvata mutta sarvikuonokas on ISO ja varmaan pyöreämmän mallinenkin kun nyt uudelleen kuvaa katsoin.. aika mustilta ne näytti kyllä..

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Lumipallo » 11.06.2026 08:32

Käpytikan poikaset melskaavat nyt metsissä. On ihme, etteivät niin äänekkäät ja lentokyvyttömät pikku otukset joudu petojen saaliiksi.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 10.06.2026 19:30

Mä tosin yhdyn Lensin näkemykseen siitä, että tuo mun koppis on pölkkyhärkä. Se on pienempi kuin sarvikuonokas (tämä oli noin 2 cm pitkä, pölkkyhärän mitaksi mainitaan 16 mm ja kuonokkaan 30 - 50 mm), kokonaan musta (kuonokas on Wikipedian mukaan ruskea) ja tämän pölkkypään sarvi näyttää lyhyemmältä.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja MJK » 10.06.2026 17:25

Tämmönen pölkkyhärkä tuli kuokkimaan kesäteatterin kulisseihin.


Näyttäisi olevan sarvikuonokas, meillä oli noita parina kesänä kun lähistöllä on hevosen lantaa...

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 10.06.2026 13:37

^ No kohta pääsevät itse etsimään ruokansa! :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 10.06.2026 13:27

Jatkuva nälkä! <3

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 10.06.2026 13:24

^ Poikasella pesän suuaukossa paljon asiaa. :)
...
Eilen oli kahdella joutsenella tappelu. Olivat vaan rannasta aika kaukana ja mukana vain kännykamera, joten kuvaa ei saatu.
Miten ne tähän aikaan tappelevat? Keväisin kyllä on otteluita nähty, mutta että nyt, outoa!

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 10.06.2026 10:12

"Hei vaan maailma, kohta täältä tullaan!"
Kuva

(kännyräpsyt ikkunan läpi, selkeämpi kun klikkaa kuvaa)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 08.06.2026 20:26

20260608_201220(1)(1).jpg
20260608_201220(1)(1).jpg (66.27 KiB) Katsottu 69 kertaa


Tämmönen pölkkyhärkä tuli kuokkimaan kesäteatterin kulisseihin.

Ja käki on tosiaan kukkunut kuuluvasti täälläkin viime päivinä.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 08.06.2026 17:53

Täällä tämä päivä seurattu ku harakka käy kyttäämässä sinitiaisen pönttöön poikasia. Hyppää etuterassin katolta pöntön katolle ja kurkkii reiästä sisään. Toiv jää vain kyttäilyn asteelle. Lajina kaikkiruokainen ja napsii surutta juurikin mm. linnunpoikasia. Huokaus. Luonto...

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 08.06.2026 13:50

Lauttasaaren Särkiniemen rantaa pitkin käveltiin tänään. Pikkutikka nähtiin. Vesilintuja oli myös, mutta ihmeekseni vain yksi poikue oli näkyvissä, isokoskelo poikasineen.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.06.2026 20:31

Käki on huutanut täälläkin jo monta viikkoa! Minusta jotenkin ihana ääni.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 06.06.2026 10:25

Pönttöbongaus taas halukkaille, juuri ilmoitin omamme: https://www.birdlife.fi/tapahtumat/ponttobongaus/
HUOM! Myös siis postikorttimahis!

Pönttöbongaukseen osallistuminen on helppoa

Kerro, minkälaisia linnunpönttöjä pihassasi, tontillasi tai mökilläsi on?
Kerro, mitä lintuja pöntöissä pesii tai on tänä vuonna pesinyt?
Lisäksi voit halutessasi kertoa, missä vaiheessa pesinnät ovat tapahtumaviikonloppuna (pesänrakennus, haudonta, poikasten ruokinta, poikaset lähteneet).
Tärkeää on, että lintujen pesintää ei häiritä, joten ethän kurki pönttöihin tai avaa niitä.
Ilmoita havaintosi viimeistään 14.6. tällä verkkolomakkeella.
Havainnot voi ilmoittaa myös postikortilla: BirdLife Suomi, Annankatu 29 A 16, 00100 Helsinki. Merkitse korttiin myös ilmoittajan nimi ja osoite.
Kaikkien havaintojen ei tarvitse olla tapahtumaviikonlopulta 6.–7.6. Voit ilmoittaa havaintoja myös linnuista, joiden tiedät pesineen pöntössä tänä vuonna mutta poikaset ovat jo lähteneet pesästä tai pesintä on epäonnistunut.
(boldaus minun)
https://www.birdlife.fi/tapahtumat/pont ... istuminen/

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Lumipallo » 05.06.2026 09:42

Käet kukkuvat nyt kovasti. Onko niitä aiempaa enemmän? Lähimetsässä on käki, jonka laulutyyli on persoonallinen :D hvuk-kuu, hvik-kuu, huik-kuu, hvik-kuu... Ensimmäinen tavu on välillä tosi korkea, välillä matala.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 03.06.2026 21:03

Meillä on talon seinässä joku putki, mihin pikkulinnut tekee joskus pesää. Liekö ollut joku yhde, vaikka öljysäiliöön, nyt talossa kaukolämpö? Tai joku vesiliitin... Siinä oli tänäkin keväänä liikennettä, mutta naapuri kertoi jonkun tuhonneen pesinnän. Ääliö. Linnut eivät ole siinä haitaksi kenellekään (ellei sitten tosiaan ole joku palokunnalle tarvittava vesiposti, mutta sellainen pitäisi varmaan merkata ja siinä olisi varmaan joku kytkin). Mutta tosi haavoittuva paikka kyllä, kun siitä kuljetaan paljon ohi ja pesän voi rikkoa ohimennen kepillä tökkäämällä.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 03.06.2026 18:15

^Kaunis!

Meillä sellainen piipitys työhuoneen edessä olevassa pöntössä kun sinitiaispariskunta hoitaa jälkeläisiään. Ikkunat kun auki niin kaiken kuulee sisälle asti.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 03.06.2026 15:42

20260603_133018(1).jpg
20260603_133018(1).jpg (134.67 KiB) Katsottu 218 kertaa


Tämmöinen lekotteli pihalla, kun vein koiran ulos. Karttaperhonen.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja dinah » 03.06.2026 10:42

Tervapääskyt ovat palanneet. Ovat aina se viimeinen tulija.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 01.06.2026 15:56

Poikkesin kauppareissulla meren rantaan katsomaan, joko joutsenen poikasia olisi kuoriutunut. Oli niitä mutta vain kolme. Ne ovat olleet piilossa kaislikon suojassa, koska eivät enää olleet ihan palleroita.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 30.05.2026 17:00

Räystäspääskyt laskeutuivat lätäkön reunalta hakemaan savea pesätarpeisiin. Satakielen laulua myös saatiin taas kuunnella, ja nokikanapoikasten syöttöpuuhia seurattiin aika kauan. Kyllä poikaset itsekin jotain vedestä napsivat, mutta molemmat vanhemmat syöttävät ahkerasti niille vesikasveja.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja tuhti » 28.05.2026 14:30

^Mietin ihan samaa, että mikä ihmeen lintu se oikein oli. Mutta kuten tuolla edellä totesin, olin aivan unesta juuri herätetty ja lisäksi lintu lensi vasten ikkunoita, joten sen väritystä oli vaikea tarkasti havaita, kun kirkasta valoa tuli linnun takaa. Aika pieni se oli ja mietin, olisiko voinut olla pikkuvarpunen :?: Sen päälaki on punertavan ruskea ja ehkä punaiseen häivähtävä…no varmaan jää ikuiseksi arvoitukseksi linnun laji :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 28.05.2026 14:04

^ Asun myös pääkaupunkiseiudulla. Täällä lentelee ja uiskentelee vaikka mitä lintuja. Olen vain kerran eläissäni nähnyt esim. käen täällä vuosia sitten. Tänä keväänä olen kuullut kaksi eri kertaa käen kukuntaa ja aivan kaupunkimetsikössä meren rannalla. Harmikseni en sitä nähnyt kummallakaan kerralla.
Tuli vaan mieleen, että hyvinkin saattoi sisään lentänyt lintu olla urpiainen. Millä muulla linnulla on päässä punaista ja muuten ruskeaa? En osaa sanoa.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja tuhti » 28.05.2026 09:51

Mietin itsekin urpiaista mutta ollaan pääkaupunkiseudulla, joten vähän epäilen. Olin tosiaan melkein umpiunessa ja katselin lintua valoa vasten, joten punertava pää ja tumma höyhenpeite oli ainoat tuntomerkit, mitä mieleeni jäi. Olen ennenkin huomannut, että musta tuskin tulisi mitään tähtitodistajaa tai luotettavaa silminnäkijää, niin onnetonta on mun havaintokyky :lol:

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 28.05.2026 09:48

^ Hyvä että lintu vain lenteli, eikä jättänyt "käyntikorttia" kasvoille tai mihinkään muuallekaan.
Punapäinen lintu, olisko urpiainen? Se tuli vaan äkkiseltään mieleen.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja tuhti » 28.05.2026 09:27

Tänä aamuna heräsin siihen, kun pään päällä lenteli pikkulintu :o Täällä oli yön auki yksi pikkuikkuna ja siitä tirppa oli lentänyt sisään. Olin niin unessa, etten tajunnut linnusta muuta kuin sen, että sillä oli punaista päässä ja muuten se oli tumma. Liekö varpunen :?: Koirat olivat nekin aivan umpiunessa ja katselivat vain kun lintu lenteli vasten ikkunoita. Normaalisti ulkona ne olisivat yrittäneet napata suihinsa noin lähelle tulevan linnun. Avasin sitten oven, mistä lintu lennähti ulos. Olipa aamuherätys :D

Ylös