Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskustelua

Lähetä vastaus


Automatisoidun roskapostituksen estämiseksi joudut lisäämään allaolevassa kuvassa näkyvän vahvistuskoodin. Mikäli sinulla on ongelmia näkemisen kanssa, tai et muuten pysty lukemaan sitä. Ota yhteyttä sivuston Ylläpitäjään.
Hymiöt
<3 :D :-) :) :angel: ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek: :clap: :crazy: :eh: :lolno: :problem: :shh: :shifty: :sick: :silent: :think: :thumbdown: :thumbup: :wave: :wtf: :yawn:
BBCode on Käytössä
[img] on Käytössä
[flash] on Käytössä
[url] on Käytössä
Hymiöt ovat Käytössä
Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskustelua

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Darre » 24.06.2026 14:53

Mä kanssa mökillä näen tosi harvoin mitään pikkulintuja isompia eläimiä. Isommista linnuista joutsenia joskus ja muista elämistä pari kertaa kauriin. Isäni näki kerran kalaan mennessään karhun, se istui keskellä kalapaikalle johtavaa pikkutietä. Mutta eilen kun tulin koirien kanssa lenkiltä pitkin metsäautotietä niin vähän isommalla (yleisellä) tiellä seisoskeli kettu. Koirilla oli liinat perässä niin nappasin heti kiinni ja hyvä niin, koska oma Kettuni innostui kaimastaan kovasti :D Sitten mökkitiellä päästyä nähtiin vielä rusakko, joka pinkoi heti pakoon toisin kuin cityrusakot, jotka vain pällistelevät kun koirien kanssa kulkee ohi.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 24.06.2026 13:18

Mä olen nähnyt enemmän eläimiä lähiössä ja puistoissa (kettu, rusakko, siili, bambi, lumikko, kärppä, rantakäärme, erilaisten lintujen kuten joutsenten, hanhien, kurkien ja merikotkien ylilentoalue) kuin metsässä tai maalla ikinä (hirvi, kyy, vaskitsa, korppi). Voi toki liittyä siihenkin, että asun luonnonläheisessä lähiössä tavallaan kaupungin laidalla jokisuiston liepeillä, mutta metsät tuntuvat tyhjiltä, kun sinne menee eikä meillä mökillä pyöri kuin pikkulintuja ja kyitä, joskin siellä on ollut metässä jälkiä hirvistä, kauriista ja nähty rusakko mökkitiellä. Tosin noita bambeja on nykyään joka paikassa ihan vilisemällä.

Porissa kettuja liikkuu ihan kivikeskustassa. Näin kerran yhden museon vieressä. Täällä 15 km päässä olen nähnyt niitä muutaman kerran. Kirjurinluodossa asuu lumikko.

Turussa havannoin kaupunkikettuja jo 15 vuotta sitten. Tuli vastaan, kun ulkoilutin pentu-Alvaa.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Biarritz » 24.06.2026 12:05

Se on hauska kun täällä nykyisellä asuinpaikkakunnalla törmää välillä kettuihin, ei aina edes metsässä vaan ovat olleet myös kaupungin keskustan liikenneympyrässä pyörimässä. Jossain Lontoossa cityketut eivät taida olla kovinkaan uusi juttu, mutta oli vaikeampi kuvitella niitä Suomessa kaupungin keskustaan ennen kuin itse näki. Noh, ei tämä toki mikään Helsinki olekaan, siihen verrattuna vain 45 000 asukkaan kaupunki. Mutta mä en muista nähneeni koskaan yhtään kettua edes kotipaikkakunnallani, alle 2000 asukkaan "maaseutupaikkakunnalla", jossa asuin 18-vuotiaaksi. Kyllä siellä varsinkin lapsena tuli metsissäkin liikuttua, silti siihen aikaan ainoat ketut joita näin livenä olivat eläinpuistoissa.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 24.06.2026 11:02

Tuli mieleen noista kyyhkyistä, kun kuvasin videolle muutama päivä sitten kanadanhanhipoikasparven, kun poikaset nousivat ylös merestä autojen parkkipaikan vierestä nurtsille aterioimaan. Parvea johti yksi aikuinen ja penskat seurasivat nätisti perässä. Parven peräpäässä seurasi lisäksi kolme muuta aikuista k.hanhea. Siinä täytyi olla monen k.hanhen jälkeläiset, kun jotakuinkin niitä videolta laskettuna oli n. 30. Tyypit eivät juuri karta ihmisiä, vaan aivan vierestäni kulkivat ohi. Hauska näky joka tapauksessa, vaikka noita k.hanhia ja valkoposkihanhia on aivan liikaa nykyään.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.06.2026 22:40

Meillä on naapurissa puluja rypäs. Kujerrus kuuluu. En tiedä ruokkivatko niitä vai mitä. Viimeisen viikon aikana on havaittu aamuin illoin lehtokurppa lentämässä pihan poikki. Tarkoittaa sitä että lähistöllä on suomessa pesivä nopein ja hitain pilkulintu :D

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja TlGER » 23.06.2026 21:01

12 sepelkyyhkyn rypäs. Olisipa ollut kamera mukana!

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 23.06.2026 15:51

Voi pientä tiklinalkua. :(

Nyt meidän roskatoksesta on huoltoyhtiön toimesta siivottu mustarastaan pesäjäännös pois.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 22.06.2026 13:09

Ei sitä kyllä ihan näin haluaisi lintuja bongata. Tämä kerrostaloon törmännyt on ilmeisesti nuori tikli. Kuuntelin ääninäytteen netistä ja kyllä tuosta ulkoa kuuluvasta alkukesän lintumekkalasta joku on tämän lajin edustaja.
Liitteet
20260622_123917(1)(1).jpg
Tikli-parka
20260622_123917(1)(1).jpg (222.93 KiB) Katsottu 113 kertaa

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 21.06.2026 07:59

Nyt näyttää siltä, että meidän läsnäolo ja mm. ulkotulet oli liikaa pesän tehneelle mustarastaalle. Se on häipynyt kokonaan. Emme tee pesälle mitään ja syksyn tullen sitten purku jos niikseen. Pesä on tyhjä, se tarkistettiin vaijerikameralla.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 18.06.2026 13:46

No jos on itse pesäpaikkansa valinnut ja paikassa on koko ajan kuljettu...
Toissakesänä töissä piti yhtä pesäntekoa ohjata varaston ovelta jonnekin muualle, kun sitä kohtaa ei voinut oikein rauhoittaa. Lintu luuli löytäneensä hiljaisen paikan, kun ei osaa lukea aukioloaikoja. Tuli hoppu saada joku asentamaan verkko siihen. Katolla pesi lokki, mutta ei siitäkään ongelmaa tullut. Kuulemma yhtenä vuonna työntekijä oli emon singahtelun vuoksi heivannut poikaset viereisen aidatun lammen rannalle. Sinne kuoriutuneet poikaset näkikin isompana, kun aidan ulkopuolella olleet hävisivät kaikki ekan havainnon jälkeen. Söikö kettu tai kissa vai tekikö joku ohikulkija niille jotain, vai olisivatko ymmärtäneet taapertaa jonnekin turvalliseen paikkaan...

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 18.06.2026 10:21

^^ Se huijasi sua ja pesän aikaan silti! :-)
...
Kaunis on nokkosperhonen.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.06.2026 09:50

Hyvin on piilossa pesä siellä! :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 18.06.2026 09:40

Aiemmin keväällä purkasin pesän alun tuosta oikealta, nyt tänään pesä ja hautova löytyi vasemmalta. No ollaan aika tiiviisti tässä takaterassilla nyt mutta tästä selvitään.
Kuva

Pyrstö terassille päin
Kuva

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.06.2026 14:12

On kyllä hieno perhonen! :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 17.06.2026 13:28

20260616_180710(1)(1).jpg
20260616_180710(1)(1).jpg (228.68 KiB) Katsottu 222 kertaa

20260616_203929(1)(1).jpg
20260616_203929(1)(1).jpg (121.12 KiB) Katsottu 222 kertaa


Eilen näytelmän alussa marketassa istui nokkosperhonen (eka kuva, siivet auki). Se istui siinä vielä näytelmän lopussakin (toinen kuva, siivet supussa). Ei häiriintynyt edes siitä, että nypin kukkimisen lopettaneet kukat vierestä pois.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Rigge » 17.06.2026 10:58

Meidän lähijärvellä pesii silkkiuikku melko lähellä rantaa. Se on onnistunut rakentamaan vesikasveista itselleen hyvin pienen saaren, jossa pesä on. Välillä en nähnyt pesällä ketään, jolloin jo ajattelin, että pesintä on epäonnistunut, mutta nyt oltiin taas paikan päällä. Olisipa kiva nähdä poikaset myöhemmin.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 14.06.2026 16:42

Lintulammen eloa tänään: tavi ja sen yhdeksän poikasta, nokikana syötti kolmea poikastaan, liejukana ja kolme poikasta ja kummallisen värinen lapasorsakoiras. Naurulokit pitivät välillä mekkalaa. Joutsenpari oli myös, mutta missä lie poikaset? Ainakaan ei olla kertaakaan siellä vielä nähty.

Roskiskatoksen uusintapesinnästä ei tullut mitään. Tai sit mustarastas kävi siellä vaan lepäilemässä välillä. En tiedä, mutta uusia poikasia ei pesässä ainakaan ole ollut.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 12.06.2026 13:35

^ Toivottavati pikkuiset selviävat maailman tuulissa mukana! :thumbup:

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 12.06.2026 10:48

Avokaado kirjoitti:^ No kohta pääsevät itse etsimään ruokansa! :-)

Lähtivät viime yön aikana. Eilen otin vikat kuvat vanhempaan puhelimeen. Mies kurkkasi vaijerikameralla aamulla, tyhjä nätti pesä jäänyt pöntön pohjalle :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.06.2026 22:43

5v sitten uusittiin ulkoverhous autotallin päädystä. Siitä asti ollaan odotettu tervapääskyjä takaisin, pettyen joka vuosi, kunnes tänään illansuussa nähtiin kun molemmat emot lensi pesään <3 Koko kesä on pelastettu <3
Ollaan katsottu vuosia kun terviksien lauma pienenee, mikä ilo onkaan nyt seurata tätä uutta onnea <3

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja TlGER » 11.06.2026 19:05

Näin tänään nämä ihanat sepelkyyhkyt
Kuva

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 11.06.2026 18:22

Joo, tää oli pitkulainen eikä pyöreä ja kooltaan suurinpiirtein samanlainen kuin metsäsittiäinen tai mikä se nyt on.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja MJK » 11.06.2026 17:33

Belgiter » 10.06.2026 18:30

Mä tosin yhdyn Lensin näkemykseen siitä, että tuo mun koppis on pölkkyhärkä. Se on pienempi kuin sarvikuonokas (tämä oli noin 2 cm pitkä, pölkkyhärän mitaksi mainitaan 16 mm ja kuonokkaan 30 - 50 mm), kokonaan musta (kuonokas on Wikipedian mukaan ruskea) ja tämän pölkkypään sarvi näyttää lyhyemmältä.
Avatar
Belgiter

Viestit: 157
Liittynyt: 11.01.2026 21:56


Juu voi hyvinkin olla, tuosta kuvasta en kokoa osaa arvata mutta sarvikuonokas on ISO ja varmaan pyöreämmän mallinenkin kun nyt uudelleen kuvaa katsoin.. aika mustilta ne näytti kyllä..

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Lumipallo » 11.06.2026 08:32

Käpytikan poikaset melskaavat nyt metsissä. On ihme, etteivät niin äänekkäät ja lentokyvyttömät pikku otukset joudu petojen saaliiksi.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Belgiter » 10.06.2026 19:30

Mä tosin yhdyn Lensin näkemykseen siitä, että tuo mun koppis on pölkkyhärkä. Se on pienempi kuin sarvikuonokas (tämä oli noin 2 cm pitkä, pölkkyhärän mitaksi mainitaan 16 mm ja kuonokkaan 30 - 50 mm), kokonaan musta (kuonokas on Wikipedian mukaan ruskea) ja tämän pölkkypään sarvi näyttää lyhyemmältä.

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja MJK » 10.06.2026 17:25

Tämmönen pölkkyhärkä tuli kuokkimaan kesäteatterin kulisseihin.


Näyttäisi olevan sarvikuonokas, meillä oli noita parina kesänä kun lähistöllä on hevosen lantaa...

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 10.06.2026 13:37

^ No kohta pääsevät itse etsimään ruokansa! :-)

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 10.06.2026 13:27

Jatkuva nälkä! <3

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Avokaado » 10.06.2026 13:24

^ Poikasella pesän suuaukossa paljon asiaa. :)
...
Eilen oli kahdella joutsenella tappelu. Olivat vaan rannasta aika kaukana ja mukana vain kännykamera, joten kuvaa ei saatu.
Miten ne tähän aikaan tappelevat? Keväisin kyllä on otteluita nähty, mutta että nyt, outoa!

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

Viesti Kirjoittaja Umac » 10.06.2026 10:12

"Hei vaan maailma, kohta täältä tullaan!"
Kuva

(kännyräpsyt ikkunan läpi, selkeämpi kun klikkaa kuvaa)

Ylös